Mustang Mach-E är inte lika terränggående som sin fyrbenta namne, men gör inte bort sig i snön. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Ford Mustang Mach-E AWD Long Range

Ford skriver om historieböckerna och ändrar helt definitionen av sitt mest välkända varumärke – Mustang. Ett varumärke som inte längre står för en sportbil för folket, Mustang Mach-E är den eldrivna familjesuven som ska utmana Tesla.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mustang Mach-E sätter fart längs traktorspåren på den snötäckta åkern. Kigermustangen Tivo startar strax bakom för att inte skrämmas av elbilens konstgjorda exteriöra ljud, ett ljud som hör till elbilar för att fotgängare ska höra bilen komma. I full galopp passerar den fyrbenta Mustangen den fyrhjulsdrivna namnen och den sistnämnda får kämpa för att hänga med i tempot. Innan Tivo dyker in framför bilen och stänker snö på vindrutan som i en västernfilm på vintern sitter bilden med Tivo i en perfekt illustration av Mustang-loggan.

Den galopperande Mustangen återfinns så ofta både exteriört och interiört att man kan tro att Ford har gjort samma sak med Mustang som Volvo har gjort med Polestar och Seat har gjort med Cupra. Nämligen brutit loss Mustang till ett eget bilmärke.
Så långt har Ford inte gått och Mustang Mach-E är alltjämt en Ford även om det inte finns en enda Ford-logga på bilen. Men bilen skiljer sig så pass mycket från någon annan Ford att det hade varit ett naturligt steg.

Det här är inte Fords första elbil, men deras största insteg i elbilsmarknaden någonsin. Ford experimenterade med elbilar redan för över hundra år sedan, och sedan dess har man haft en fot med i spelet till och från. Den senaste rent eldrivna modellen var Focus Electric som baserades på förra generationens Focus och hade en batterikapacitet på 33,5 kilowattimmar och en räckvidd på knappt 20 mil.

1 av 9: Bakljusen kopplas tydligt till övriga Mustang-modeller. Bakrutetorkaren är onödigt liten. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 9 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 9: Med appen går det att styra flera funktioner. Mobilen kan användas som nyckel. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 9: Dörröppning fungerar bra, men bäddar för framtida problem. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 9: Breda och mjuka säten som känns utvecklade för den amerikanska marknaden. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 9: En helt ny insida från Ford. Skärmen fungerar bra men är lite seg i vår bil. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 9: Mustang-logga även på ratten som annars pryds av samma knappar som i andra Ford-modeller. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
8 av 9: En rektangulär skärm framför ratten visar den mest väsentliga informationen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
9 av 9: Med bara ett vred borde Ford lagt ner mer energi på kvalitetskänslan. Känns plastigt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Med Mustang Mach-E har Ford tagit i betydligt mer än då. Batteripaketet kommer i två olika storlekar med en användbar kapacitet på 68 eller 88 kilowattimmar. Det ger en räckvidd på 44 respektive 61 mil enligt WLTP-körcykeln, vilket är mer än konkurrenskraftigt. Valet ligger inte bara i vilken kapacitet man är beredd att betala för, Mach-E driver i grunden på bakhjulen men kan även få en elmotor på framaxeln vilket gör den fyrhjulsdriven. Det kostar inte bara i pengar räknat, utan även när det kommer till räckvidden som sjunker till 40 respektive 54 mil. Oavsett val av batteripaket och drivning kan bilen snabbladdas med 150 kilowatt, för vanlig laddning sätter ombordladdaren på 11 kilowatt gränsen.
Några dörrhandtag finns inte, dörrarna öppnas med en knapp som skjuter ut dörren ett par centimeter. För framdörrarna finns det ett litet handtag för att göra det enklare att dra upp dörren helt, för att öppna bakdörrarna får man ta tag i dörrens kant. Vi ser i dag många innovativa handtagslösningar från flera tillverkare, och som i de allra flesta fallen handlar det mer om en gimmick än att minska luftmotståndet. 

Inne i Mustang Mach-E är det inte svårt att se att man hämtat inspiration från Tesla. Det är inte bara den gigantiska pekskärmen som påminner om Tesla Model Y – både när det kommer till pris, räckvidd och acceleration går de två hand i hand. I topputförandet med stort batteri och fyrhjulsdrift kostar Mach-E 734 900 kronor, har en räckvidd på 540 km enligt WLTP och accelererar från 0-100 km/h på 5,1 sekunder. Konkurrenskraftiga uppgifter alla tre och överraskande nog har Mach-E längre angiven räckvidd av de två. För Model Y Long Range lyder siffrorna: 719 900 kr, 505 km räckvidd och 5,1 sekunder från stillastående upp till 100 km/h.

Med den 15 tum stora pekskärmen i centrum har interiören fått ett rejält lyft från tidigare modeller. Borta är nästan alla knappar och allt sköts från pekskärmen, inklusive klimatreglagen som har en fast placering i skärmens nederkant. Överlag är funktionen bra men menyerna kräver viss tillvänjning. Riktigt lika lätthanterlig och logisk som Teslas skärm är den inte, dessutom hackar vissa animationer och responsen är inte alltid så snabb som man kan förvänta sig. Bilen vi kör är en förseriebil och vi får hoppas att skärmen är snabbare i de produktionsklara bilarna.
Framför ratten är det gamla hederliga mätarklustret utbytt till en mindre rektangulär skärm som visar det mest väsentliga som hastighet, förarstödsystem och navigation. Kvar från tidigare Fordar är rattknapparna och spakarna som hör till ratten. Överlag är kvalitetskänslan hög, men vredet till växelväljaren som sitter på mittkonsolen och volymvredet som sitter integrerat i pekskärmen känns plastiga.

Så hur är nya Ford Mustang Mach-E att köra? Första intrycket är att den känns större än vad den egentligen är. Med en karosslängd på 471 centimeter och en bredd på 188 cm är den direkt jämförbar med en Volvo XC60, men Mach-E känns både längre och bredare vilket beror på sämre runtomsikt. Körställningen är relativt hög och det känns att man sitter i en suv. Fönsterlinjen är även den hög och a-stolparna är breda och mellan sidospeglarna finns inget mellanrum. Därtill är motorhuven lång och tydligt synlig från förarplats, givet karossformen är heller inte sikten bakåt den bästa.

1 av 7: Trots dubbla motorer är beteendet tydligt bakhjulsdrivet. Men bilen låter oss inte koppla ur antisladdsystemet helt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 7: Inte helt opraktisk. 1 508 liter ryms med fällda säten. Väl tilltagen takhöjd i baksätet. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 7: Det främre förvaringsutrymmet under huven är rymligare än i de flesta elbilarna. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
7 av 7 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Vad som också gör att Mustangs nya familjemedlem känns stor är att styrkänslan är ganska diffus och bakom ratten får jag inte helt förtroende för var jag har framhjulen. Det är även ett beteende som gör att Mach-E aldrig blir riktigt underhållande på kurvig väg.
Men nya Mustangen har en hel del positiva vägegenskaper. För det första går bilen tyst och snabbt med en gasrespons som känns naturlig. Bromspedalen har inte en lika naturlig känsla utan det känns som om bromskraften, som för det mesta utgörs av motorbroms och inte av skivbromsarna, har en icke-linjär inverkan. En vanesak, men också ett moment där Ford inte fått till det helt.

För den som önskar har Mach-E det som kallas enpedalskörning där tanken är att bilen enbart ska köras med gaspedalen och det räcker med att lyfta på pedalen för att bilen ska bromsa. Funktionen fungerar bra men vi saknar möjligheten att justera motorbromsen, nu är det full motorbroms eller ingen alls som gäller.
Vid full acceleration har bilen en tydligt bakhjulsdriven karaktär, pressar man bilen går det till och med att få ut bakvagnen en aning. Kanske är det ett försök att få en klassisk Mustang-känsla i Mach-E. En viss Mustang-känsla kan även knytas till chassisättningen som är ganska hård. Det gör tyvärr även bilen ganska stötig.
En roligare Mustang Mach-E med bättre styrkänsla kan vi vänta oss när Ford släpper GT-versionen senare under året. Där lovar man 487 hästkrafter och en 0-100 km/h-tid på 3,7 sekunder.

Mustang Mach-E är ingen hundraprocentig fullträff från Ford, det finns förbättringsområden, men helhetskänslan är fin och Ford är inne på rätt spår i många avseenden. Framför allt imponerar Mach-E när det kommer till elbilsegenskaper. I nollgradiga förhållanden läser vi av en förbrukning mellan 2,2 och 2,5 kilowattimmar per mil där körningen främst innefattar landsväg och motorväg utan att medvetet köra snålt. Det översätts till en verklig räckvidd mellan 35-40 mil. En räckvidd som lär bli längre under mer gynnsamma förhållanden.
I juni kommer Mach-E till Sverige och sätter Ford i en konkurrenskraftig sits i det nu allt tuffare elbilssegmentet.

Rivaler

Tesla Model Y Long Range
0-100 km/h på 5,1 sekunder och en räckvidd på 505 kilometer. Det är faktiskt något kortare än Fords, men så har Tesla sitt utbredda laddningsnätverk.
Pris: 719 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Volkswagen ID.4 Life
ID.4 är i en lägre prisklass. Lägre batterikapacitet (77 kWh netto) och än så länge går inte ID.4 att få med fyrhjulsdrift.
Pris: 509 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!