Ford Mustang Shelby GT500.

Provkörning av Ford Mustang Shelby GT500

Om det hade funnits bilar på familjen Hedenhös tid är jag övertygad om att pappa Ben hade haft en Shelby GT500 i stengaraget. Den är nämligen lika stenålders som fantastisk.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?



Att ta plats i de tvåfärgade läderfåtöljerna och vrida om tändningsnyckeln är som att teleportera sig till en annan värld. Den 5,4-liters V8:an tänder med ett avgrundsvrål som får halva grannskapet att flyga ur sängen en helgmorgon. Det är fullständigt otänkbart att vara diskret i en GT500. Att missa bilen är omöjligt. Döva kommer att höra den och blinda att se den. 

 I grund och botten handlar det om en Ford Mustang av senaste snitt. Men då den mer eller mindre är den amerikanska motsvarigheten till Svenssons dussinbil behövs det något fränare för att mätta de extra kräsna. Ford vände sig till legenden inom hårresande Mustanger genom tiderna, Carroll Shelby. Tillsammans med SVT – Special Vehicle Team, Fords motsvarighet till exempelvis quattro GmbH (Audi) och BMW M GmbH, fick han fria händer att skapa Mustangen för de som inte vill ha en likadan som grannen. 

 V8:an under huven är i mångt och mycket en likadan motor som i förra årsmodellen av Shelby GT500, men i 2010 års modell har den begåvats med knackningssensorer för att skydda motorn mot USA:s lågoktaniga bensin. Tack vare en gigantisk kompressor utvecklar pjäsen respektingivande 547 hästkrafter och smått bisarra 691 newtonmeter. 

 Tillbaka till verkligheten. GT500 ser arg ut, mer eller mindre fullständigt ursinnig. Men när man öppnar dörren är det lätt att rynka på näsan. Bevisligen har amerikanerna otroligt svårt för att bygga snygga inredningar. Redan vid instegslisten kommer första besvikelsen. SVT står skrivet i, vad som liknar, ett standardtypsnitt från närmaste Word-dokument på något som ska påminna om borstat stål. Inget bra välkomnande. Stolarna i svartvit läderklädsel ser förvånansvärt bra ut men att de ska sitta i en bil med supersportbilseffekt är svårt att tro. Sidostödet är minimalt och inställningsmöjligheterna bristfälliga. 

 Ratten kan dessutom bara tiltas, inte justeras i längd. Nästa besvikelse kommer när dörrarna ska stängas. Ett rackligare ljud är svårt att hitta i dagens bilutbud. När det till slut är dags att vrida om tändningsnyckeln, som dessutom ser ut att komma från en 90-talsbil av sämre snitt, slår guldfiskminnet in, teleportören startar och leendet bara växer. Hur mycket man än vill går det bara inte att tycka illa om bilen när motorn igång. 

 Från början är växellådan direkt tungjobbad, när transmissionsoljan fått upp temperaturen känns den däremot helrätt. Lägena är ovanligt korta och exakta med en fullständig mekanisk känsla. Ettans växel, släpper den tunga kopplingen sakta och de drygt 1 800 kilona börjar rulla framåt på bara tomgångsvarv. 

 En kort dutt på gasen och motorn vrålar till samtidigt som bakhjulen tappar fästet. I med tvåan, segdra från lågt varvtal. Kompressorn gör sig påmind med ett alldeles underbart vinande strax innan den fullständiga kraftexplosionen kommer strax ovanför 4 000 varv/min och bakhjulen återigen tappar fästet. 

 Antispinnsystemet jobbar febrilt för att förhindra en rökridå innan det är dags för treans växel. Kompressorn laddar för fullt, denna gång lyckas de 285 millimeter breda bakdäcken behålla fästet och bilen far fram som om den vore skjuten ur en kanon. Det fullkomligt knakar i bitarna och kraften känns oändlig. 

 Till skillnad från vanliga Mustang är Shelby-versionen utrustad med ordentliga bromsar från välkända Brembo. De i en kombination med en närmast stenhård fjädring och bra däck gör att GT500 inte skäms på krokiga vägar. Visst är det en stor mängd massa som ska hasas genom kurvorna, men man gör det utan att bli genomsvettig. Den stela bakaxeln i kombination med den hårda ­fjädringen gör dock att bilen blir instabil i höga farter, speciellt på dålig väg. 

 Den hårda fjädringen gör också att komforten på vanlig landsväg är brisfällig. Det är både stötigt och högljutt, men vilken bil med 540 hästkrafter är inte det? Man glömmer lätt bort vad det är man egentligen sitter i. Kan bero på att den faktiskt är ganska lättkörd. Tack vare det massiva vridmomentet kan sexans växel läggas i tidigt. I 110 km/h varvar bilen knappa 1 500 r/min. I takt med att man kommer till sans inser man också att inredningen är tillverkad 

 av billigaste hårdplast. Det är synd att instrumentpanelen ska behöva vara så tråkig i en annars så rolig bil. Den alcantaraklädda ratten och biljardbollsformade växelspaks­-

 knoppen piggar dock upp stäm-

 ningen. 

 Som modern bil kan inte Shelby GT500 mäta sig med någon europeisk vagn, alls. Det är en sann amerikansk muskelbil ända ut i fingerspetsarna. Kanske är det därför den officiellt inte importeras till Europa. Som svensk spekulant är du i stället hänvisad till specialiserade importfirmor eller egen direktimport. Krasst sett är GT500 ingen sportbil, den är inte heller något vidare bra transportmedel. Den är däremot en otrolig känsloladdad upplevelse som kommunicerar direkt med hjärtat. Älska eller hata, det är upp till var och en. Jag kan bara konstatera att GT500 lockar fram reptilhjärnan hos mig och jag faller pladask, men bara så länge motorn är igång.

Ford Mustang shelby gt500

Pris

Ca 620 000 kronor.

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 8,4. Borrning/slag 90,2/105,8 mm, cylindervolym 5 409 cm3. Max effekt 547 hk (402 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 691 Nm vid 4 500 r/min. Kraftöverföring Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben, krängningshämmare fram och bak. Stel axel bak.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 9,5 tum, däck fram 255/40 R19 bak 285/35 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 478, bredd 188, höjd 141, spårvidd f/b 158/159. Tjänstevikt ca 1 850, maxlast ca 280, max släpvikt 0. Tank 61 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 368 liter.

Fartresurser*

Toppfart 270 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,0 s.

Bränsleförbrukning*

(EPA) Stad 1,6, landsväg 1,0, blandad körning i.u. l/mil. CO2 383 g/km.

Garantier

Ingen uppgift.

Skatt

4 605 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!