Provkörning av Ford Mustang V6 Cabriolet

Provkörning av Ford Mustang V6 Cabriolet

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Retrobil à la "Back to the Sixties", och allt stämmer! V6-motorn klingar kanske inte V8, men priset och utförandet lirar väl ihop. Fungerar som en föryngringskur för människor mellan 18-80 år. Rekommenderas!

Basfakta

Motor

 V6 med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad. Två ventiler per cylinder. Kompression 9,7. Borrning/slag 100/84 mm, volym 4009 cm3. Max effekt 210 hk (155 kW) vid 5250 r/min. Max vridmoment 320 Nm vid 3500 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram. Bakhjulsdrift. 5-växlad manuell eller automatisk låda.

 Fjädring/hjulställ

 Krängningshämmare och skruvfjädrar runt om. Fram fjäderben (McPherson), undre triangeltvärlänkar. Bak stel axel, längslänkar, Panhard- och momentstag.

 Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 12 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivor, ABS.

 Hjul/däck

 Fälg 7 tum, däck 215/65 R16.

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 272, längd 477, bredd 188, höjd 141. Spårvidd fram/bak 158/160. Tjänstevikt ca 1600. Bränsletank 61 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h ca 8,5 s, toppfart 190 km/h. 

 Förbrukning*

 Blandad körning ca 1,0 l/mil.

 * Enligt tillverkaren

 

Släpp hästarna fria

Vad kan väl en röd, öppen och ny Mustang Cabriolet vara annat än harmonisk, smidig - och alldeles underbar...

Mustang Convertible - denna ikon av den lyckliga, vilda ungdomen och Hollywood i kubik - Steve McQueen och Elvis i ett.

 Eftersom europeiska Ford ännu inte beslutat om någon officiell import lånar vi ett exemplar av von Braun Sports Cars i Skene. Det finns ett par andra importörer av Mustang i Sverige och som intresserad spekulant gäller det att ligga i lite. Priset hade säkert varit ännu mer konkurrenskraftigt om Ford stått för försäljningen själva. Nu kostar den provkörda Mustang V6 Cab Premium 326000 kronor (standard-Deluxe från 313000 kronor), klart överkomligt. Startpriset för en basutrustad Mustang V6 Coupé Deluxe är 268000 kronor, i sammanhanget snudd på billig.

 I Premiumpaketet ingår blankpolerade aluminumfälgar med spinners i en design som är råplankad från sextiotalets navkapslar. Uppgraderad "Shaker 500"-stereo (cdväxlare för sex skivor), och el-justerad förarstol kompletterar Deluxens redan tillräckliga utrustning. Provbilen är extrautrustad (7650 + 2975 kronor) med dubbla inredningspaket vilket innebär kromsargar runt instrumenten, aluminiumlook på rattekrar, växelspak och instegslister, röda stolar och dörrinsidor med matchande plyschmattor (känsliga för smuts). Sextiotalsretrodesignat så det förslår. 

 Känslan är den rättan och jag bortser från att plastpanelerna inte har total Audipassning och att suffletten är av den enklare handmanövrerade sorten. Av tradition väljer man gärna en låg sittställning, handen letar sig till växelväljaren när bilen rycker till när D-läget går i. Den kortslagiga V6-motorn på dryga fyra liter kanske många anser inte passar in i bilden av Mustang och visst, bluddret ur det enkla avgasröret (V8 GT har dubbla utblås) är kanske inte "the real thing" men det duger gott. Ger lite gas och vridmomentet gör så att däcken gnyr så där som på film. Inte illa!

 När vi körde Mustang GT Coupé (nr 25/04) upptäcktes kvaliteter som körglädje, kraft och framförallt personlighet. Vi skrev då: "Pastischer av alla slag är ju tidens motto, utan tvekan är nya Mussen en mycket lyckad sådan. Här finns några nypor av Mustang Fastback 1967, några av Boss 302 och av Shelby 350/500 lite om vartannat". Även om Fords ledning bestämt att Brian Wilson och The Beach Boys ska surfa spirituellt över nya Mustangen (som konceptvisades och hyllades på Detroitsalongen 2003) så finns bland all retro mycket nytt. Mycket av tekniken under skalet delas med Lincoln LS och Jaguar S-Type. För den rätta känslan, och de amerikanska kunderna önskade sig så, har Mustangen dock kvar sin stela bakaxel, saknar ESP - vilket är dumt - och har en plåtigare klang i dörrar. Allt för att matcha originalet - Mustang årsmodell 1964.

 Stötstångsmotorn är borta och 60-graders V6-motorn (som tillverkas i tyska Köln) har lite Alfa Romeo-ljud över sig. Den femväxlade automaten med namnet "5R55S" tillåter inte toppvarvningar, utan slänger snyggt in nästa växel när den smäckra varvräknarnålen närmar sig 5000 r/min.

 Stolarna är breda, höga och ger riktigt bra komfort, och tillsammans med en justerbar snygg skinnklädd treekrad ratt - på amerikanskt manér endast tiltbar i höjdled - ger det en bra körposition.

 Mustang är stor, till det yttre och i framsätet. Baksätet rymmer i nödfall vuxna, är mer av typen 2+2. 

 Under provkörningen råkar vi på ett par Mustanger från 1965 i varierande skick, och den nya vagnen känns i direktjämförelse svullen men med musklerna på rätt plats (vi snackar inga bilringar à la fyrtioplussare).

 Bara fem centimeter kortare än Volvo S80 upplevs Mustang mycket smidig, den kantiga karossen har man enkelt kontroll över.

 Väghållningen är åt det "inspirerande" hållet. Lås automatlådan på tvåan eller trean och du kan köra med uppställ under kontroll. Styrningen har inga som helst likheter med sextiotalsjänkare, som mest liknade en vilsen snipa i storm.

 Nya Mustang går precis och exakt, karossen kränger en del, dock utan att störa. Bromsarna biter också bra, men att gå så långt att kalla Mustang V6 Cab för sportbil (som amerikaner gör) är en överdrift. 

 I väta ska man ta det försiktigt, valet av däck verkar inte vara anpassat för plötsligt svenskt hällregn som fyller upp de djupa dubbdäckspåren på motorvägen och hjulspinn från rödljusstart är standard vid regn. 

 Förstaintrycket kvarstår, och växer i vissa stycken, efter ett par timmars körning. Mustangen är harmonisk, Ford har lyckats med konststycket att para genuin bilkänsla med tillräcklig modern teknik.

 Efter ett tiotal halvsnabba - kring 90-100 km/h känns det som om man kan köra hur lååångt som helst i Mustang Cab, förutsatt solen skiner - landsvägsmil i jakt på Route 66 och Highway One gör sig fartvinden påmind. Någon uppfällbar vindavvisare finns inte i de långa tillvalslistorna. Bättre vända tillbaka till staden och folkets lystna blickar. 

 För att riktig utforska Mustangursprunget lånar vi även en öppen V8 GT med femväxlad Tremec 3650 manuell låda (så nära "four-on-the-floor" man kan komma). Jösses vilket paket! Sextiotalskänslan är total. Mullret, kraften och upplevelsen. För jänkar-älskaren det enda valet, dock måste ytterligare 75000 kronor slantas upp. Nya Mustang Cab är en modern entusiastbil till rimliga pengar, som fungerar i vått och i torrt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!