Ford Racing Puma

Provkörning av Ford Racing Puma

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4 -cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Borrning/slag 80/83,5 mm, 1679 cm3. Max effekt 153 hk (113 kW) vid 7000 r/min, max vridmoment ca 260 Nm vid 4800 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak halvstel axel, bakåtriktade bärarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter. 2,4 rattvarv mellan fulla hjulutslag.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 7,5 tum, däck 215/40 R17.

Mått & vikt (cm)

Axelavstånd 245, längd 398, bredd 177, höjd 131. Tjänstevikt ca 1050. Tank 42 liter.

Fartresurser

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,9 s.

Blå på konfekten

Lika ilsken i färgen som i humöret; lilla Puma Racing fick en kort karriär och trimmades på gammalt hederligt vis med vassare motorinkråm. Men vem i hela friden bestämde priset?

Pris: Ca 22000 pund (mars 2001)

Det dröjer en halv minut innan jag snurrar med Ford Racing Puma. Inte ett ynka varv, utan exakt två och ett halvt. Det måste ha sett ruskigt snyggt ut.

Fast vem såg? På Anderstorpbanan ösregnar det svårt och är komplett folktomt så när som på bilen där vår testchef Ruben Börjesson kurar bakom immiga rutor tillsammans med Ragnar Spjuth, samordnare på Fords tävlingsavdelning.

Ford Racing Puma i standardskick och i tävlingsutförande är i Sverige på blixtvisit för att ett knippe unga förarlöften ska få stifta bekantskap (se ruta). Samt jag, som just avåkt anar att min väg till förareliten kanske inte är lika spikrak längre.

Jag smattrar i gång igen, slirar upp från gräset och ut i idealspåret. Den muskulösa lilla karossen med sina breddade skärmar fram och bak, lövtunna däck på filigranmönstrade 17 tums fälgar och schvungfulla getingmidja ser ut att älska asfalt. Torr asfalt.

Nu trippar vi så nätt varv efter varv, det går långsamt fast låter fort. Det fintrimmade avgassystemet i aluminium har tudelat ändrör som frambringar ett sällsamt, snattrande läte, som en anka i kläm.

Pumas ordinarie 1,7-litersfyra ger i detta utförande 153 hk, tack vare vassare kamaxlar, nytt insug och det nya avgassystemet. Men ingen turbo. Det är 28 hk fler än i standardversionen, gott nog för att skicka bilen 0-100 km/h på knappt åtta sekunder. Det känns betydligt snabbare.

Färden är skumpig; jag sitter i en stenhård skalstol av fabrikat Sparco, fjädrar och dämpare är kraftigt förstärkta och användningen av ljudisolering högst sparsam.

I vänsterhanden - ty Racing Puma finns bara högerstyrd och egentligen bara i England när den inte är på rymmen som i dag - har jag en iskall växelspaksboll i aluminium, samma material som i pedalerna under mina fötter. Jag sitter på alcantara och har Fords racingblå dekor lite varstans i kupén. Bilen finns bara i denna intensiva kulör, samma som exempelvis Mondeo ST200. Mätartavlorna är givetvis vita. "Kör! Kör som f-n!" skriker hela den lilla anrättningen.

Och motorn svarar verkligen rappt på gasfotens intentioner, styrningen är superkänslig och skakar upp minsta sten på banan i mina handflator. Utslaget med den mockablå styrkringlan är ögonblickligt, jag lär mig snabbt att få till en lätt häckvickning på bilen innan jag elegant vrider in den i en temporär chikan före en av kurvorna. Millimeterpassning mellan höbalarna, man kallar det körglädje.

Bromsarna är högeffektiva, det sitter skivor med diameter 295 mm fram och 270 mm bak och de suger ner ekipaget oförtröttligt i böj efter böj.

Tja, efter kanske tio varv är det hela över. Puman som kom och gick, så att säga, men som den gick!

Muskelknippet skulle byggas i 1000 exemplar hos anrika Tickford (som byggt om en och annan Aston Martin under åren). Produktionen lades ned halvvägs. Omkring 22000 pund begärde Ford (ca 300000 kronor) och det var för grovt räknat. Kul bil. Priset var rena snurren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!