Ford S-Max

Provkörning av Ford S-Max 2,0 SCTi EcoBoost och Galaxy 2,0 SCTi EcoBoost

Basfakta

S-Max 2,0SCTiEcoBoost

 Pris

 Från 300 000 kronor.  

 Motor

 Bensin. 4-cyl tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 203 hk (149 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 1 750 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad automatlåda med dubbelkoppling (Powershift).

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

 Styrning 

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,9 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Mått/vikt (cm/kg) 

 Axelavstånd 285, längd 477, bredd 188, höjd 166, spårvidd f/b 159/161. Tjänstevikt ca 1 676, maxlast ca 729, max släpvikt ca 1 700. Tank 70 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 8,5 s. Toppfart 221 km/h.

 Bränsleförbrukning/miljö*

 Stad 1,10, landsväg 0,64, blandad körning 0,81 

 l/mil. CO2 189 g/km.

 Skatt

 1 695 kronor per år.

 Ford Galaxy TDCi 2,0

 Pris Från 333 100 kronor.

 Motor

 Diesel. 4-cyl tvärställd, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,9:1. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 700 r/min, max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 6-växlad automatlåda med dubbelkoplling (Powershift).

  Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

 Styrning

 Kuggstång, servo. Vänd­cirkel 11,9 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 285, längd 482, bredd 188, höjd 172, spårvidd f/b 159/161. Tjänstevikt ca 1 733, maxlast ca 772, max släpvikt ca 1 800. Tank 70 liter.

 Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 9,8 s. Toppfart 202 km/h.

 Bränsleförbrukning/miljö*

 Stad 0,72 landsväg 0,49, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 152 g/km.

 

Skatt

5 238 kronor per år.

 * Enligt tillverkaren.

 

Politiskt korrekt

Ford S-Max är en av de populäraste folkfraktarna på marknaden. Den kom 2006 och följaktligen är det dags för en facelift. Vi åkte till södra Spanien för att provköra.

Det är dig förlåtet om du inte omedelbart tar nästa generation S-Max för en 2010 års modell. Det märks att förändringarna gjorts i en tid då Ford inte varit så där stadd i kassan som de önskat. Några veck på motorhuven, lite kromlister här och där. LED-lampor och, förstås, mer Kinetic-design. Det formspråket Ford rabblar på om i sömnen numera.

 Men okej då, S-Max är lite skarpare i nyllet numera. Invändigt känner jag omedelbart igen mig från provkörningen 2006. Ford påstår att det är bättre materialval och så kanske det är.

 Men, det är under skalet de stora förändringarna skett. Nya motorer och nya växellådor. Mer eller mindre hästkrafter beroende på vad man jämför med, men framför allt mindre förbrukning och lägre utsläpp.

 Jag kan förstå om Ford inte tycker det är politiskt korrekt att använda sig av Volvos femcylindriga 2,5T på 220 hästkrafter i en familjebil som S-Max. 0-100 km/h på under åtta sekunder, toppfart 230 km/h. Motorn gjorde S-Max till en av de allra roligaste MPV-bilarna på marknaden och det krävdes en Opel Zafira OPC för att matcha den i prestanda och väghållning. Men modellen led förstås av en grov bränsletörst.

 2,0 EcoBoost SCTi är inte heller någon dununge sett till prestanda. 203 hästkrafter, 300 newtonmeter i vridmoment. 0-100 km/h tar 8,5 sekunder, toppfarten är 221 km/h. Allt enligt Ford, men jag upplever det inte riktigt så.

 Missförstå mig rätt nu. Det här är fullt acceptabla prestanda för en MPV och mer behövs egentligen inte i den här typen av bil. Men körglädjen försvann i samma ögonblick som 2,5T gick i graven. S-Max känns inte lika spänstig på vägen, fjädringen och stötdämpningen är inte lika distinkt. Den har blivit lite ullstrumpa helt enkelt. Vilket i och för sig säkert familjen tackar för när det är dags att passera det trettonde farthindret på väg till Ica Maxi. Om man väljer just 2,0 EcoBoost får man också en dubbelkopplingslåda som Ford döpt till PowerShift. Men i stället för att som Volkswagen-gruppen gjort med några av sina prestandabilar och satsat på riktigt snabba och ganska hårda växlingar satsar Ford på komfort. Växlingarna går snabbare än i en konventionell automatlåda men de smeks i på ett nästan omärkligt sätt.

 PowerShift är alltså standard till modellen men går att få som tillval till två starka dieselmotorer på 140 eller 163 hästkrafter. Vi körde den senare och den är en pärla i sig med sitt massiva vridmoment på 340 Nm som uppnås mellan 2 000 och 3 250 r/min. Då kostar PowerShift-lådan 19 000 kronor extra som tillval.

 Nöjer man sig med mindre effekt går det att få S-Max med en 115 hästkrafter stark diesel eller Flexifuel-motor på 145 hästkrafter. De båda har samma prislapp, 249 000 kronor.

 Om man är ute efter lite mer bagageutrymme heter alternativet Galaxy. I grund och botten samma bil som S-Max men med något större kaross. Samtliga motoralternativ förutom den svagaste dieseln och dubbelkopplingslåda är standard med 203-hästars EcoBoost.

 Körupplevelsen i Galaxy är ungeför likadan som i S-Max men den större karossen gör att det bjuds lite mera karossrull i kurvorna.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!