Som tidigare är S-Max i grunden femsitsig men för 11 000 kronor köper du till en extra tredje sätesrad med nödsitsar för vuxna. Undertecknad får med nöd och näppe plats, men det räcker till en barnkammare för de yngre. Bagageutrymmet blir givetvis litet med alla sju säten i uppfällt läge men två kabinväskor får i alla fall plats. Mjuka väskor är att föredra. Vad det lilla flärpiga insynsskyddet i tunn textil som lätt flaxar bort i vinden gör för nytta undrar jag fortfarande.
Flexibiliteten hos inredningen är jämförbar med ett Ikea-varuhus. Mittradens tre sittplatser går att skjuta, tilta och fälla individuellt. Dörrbladen skär ner djupt som hos en lyx-suv vilket ger enklare in/ursteg samtidigt som risken för att skita ner byxbenen minimeras. Automatisk bakluckeöppning medelst fotviftning kan köpas till. Via en panel på bagageutrymmets vänstra sidovägg kan alla fem baksitsar enskilt klappas samman, uppfällning sker dock manuellt. En mycket smidig funktion. Med alla passagerarstolar nerfällda bildas ett plant golvutrymme som rymmer drygt två kubikmeter last. Varningsflagg för att bli tjocka släktens flyttfirma på helgerna utfärdas härmed vid eventuellt köp.
Designen in – och utvändigt är i stil med senaste Mondeo. Betydligt mer proper och med tydligare linjespel. Mittkonsolens knappsats, instrumentkluster och diverse reglage är lika som hos Mondeo. Funktionerna är oftast enkla även om mängden knappar inte får bli fler och gränssnitt/interface kan ta tid att lära sig. Runtomsikten är trots alla sätesnackskydd acceptabel men parkeringskamera både fram och bak är välkomna som tillvalsutrustning.
Körmässigt har tidigare generation S-Max utmärkt sig med för biltypen trevliga köregenskaper och nykomlingen fortsätter med dessa för Ford typiska kärnvärden. De släta kurviga småvägarna på Mallorca är fulla av ihärdigt trampande motionscyklister men S-Max hör hemma lika fint som tvåhjulingarna. Styrkänslan är kommunikativ, tilltalar förare som gillar bilkörning. Extra tillägget aktiv styrning (+4 000 kronor) förhöjer närvaron, men en kortare provtur med tekniken som är helt ny för Ford visar att förändringen mest märks vid snabba kraftiga kursändringar i konbanan. Ute på vägen är standardstyrningen tillräckligt bra. När jag dryftar frågan för en Fordtekniker på plats om S-Max kommer i en vass ST – eller RS-version blir svaret ett tyst hummande. Hur som helst, S-Max har en av mpv-klassens skarpaste körkänsla.
Klart är i alla fall att lyxiga S-Max Vignale kommer nästa år, Mondeo Vignale lanseras dock redan under året hos utvalda återförsäljare – så kallade Ford Stores.
Nytt för S-Max är att fyrhjulsdrift AWD blir aktuellt vid den svenska introduktionen i höst. Provbilarna för dagen är dock endast framhjulsdrivna. Fyrhjulskrafset är Fords egenutvecklade och känns igen från Kuga, tidigare tester har visat att systemets reaktionstid är raskt trots att slavdrift inte används. Detta kommer även senare i år hos den nya familjebussen Galaxy.
95 procent av S-Max-försäljningen har hittills bestått av 2,0 TDCi dieselmotor, Ecoboost-bensinaren verkar inte tilltala mpv-folket. Tvålitersdieseln har singelturbo, finns i tre effektuttag 120 (enbart manuell), 150 och 180 hästkrafter. De två starkaste är kopplade till en sexväxlad manuell låda eller den sexväxlade Powershift dubbelkopplingslådan. TDCi 180 är även möjlig att få med AWD. Snabbversionen Biturbo-TDCi med 210 hästkrafter och Powershift finns att beställa, dock enbart med framhjulsdrift. Bensinalternativen är 1,5 Ecoboost med 160 hästkrafter (manuell) eller 2,0 Ecoboost med 240 hk (Powershift). Efter att ha provkört TDCi 180 manuell respektive Ecoboost 240 är dieseln det självklara valet. Stark för att fixa en fullastad bil, ändå tillräckligt snål med sina 0,50 l/mil och 129 g/km vid blandad körning. Udda är dock att dubbelkopplingslådan är törstigare än den manuella lådan.
Trend och Titanium heter utrustningsnivåerna, den senare kommer stå för lejonparten. Prisbilden är tilltalande, storsäljarna blir Titanium 2,0 TDCi 180 AWD Powershift för 355 000 kronor och Titanium 2,0 TDCi 150 för 316 500 kr. Startpriset för instegsversionerna Trend 2,0 TDCi 120 är 286 000 kr, bensinaren Trend 1,5 Ecoboost 160 är tvåtusen kronor billigare. Klart konkurrensdugligt.
S-Max är helt enkelt den Mondeo man helst vill ha.
Ford S-Max 2,0 TDCi 180
Pris
324 500 kronor.
Motor
Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 17,0:1. Borrning/slag 85,0/88,0 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 180 hk (132 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 2 000-2 500 r/min.
Kraftöverföring
Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning
Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,6 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/55 R17.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 285, längd 480, bredd 192, höjd 166, spårvidd f/b 161/161. Markfrigång 13. Tjänstevikt ca 1 726, maxlast ca 750, max släpvagnsvikt 2 000. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 285-965-2 020 liter.
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 9,7 (aut. 9,5) s, toppfart 211 (208) km/h.
Bränsleförbrukning
Stad 0,56 (0,61), landsväg 0,46 (0,49), blandad körning 0,50 (0,54). CO2 129 (139) g/km.
Garantier
Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.
Skatt
2 041 kronor per år.
Rivaler
Fiat Freemont 2,0 MJT 170
Storsäljare inom mpv-segmentet med 170 hk. Automatlåda plus AWD för 25 000 kr! Men tekniken är gammal, härstammar från Dodge Journey.
Pris: 295 990 kronor.
Volvo V70 D4
Nya S-Max är fullt duglig som kombi, plus för att den har två extra ”nöd”-sittplatser. Riksliraren V70 säljs med stora rabatter i år.
Pris: 339 000 kronor.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.