Provkörning av Ford S-Max och Galaxy

Provkörning av Ford S-Max och Galaxy

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Ford S-max 2,5 L TC 220

Pris

 Från 276 900 kronor.

 Motor

 5-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,0. Borrning/slag 83/92,2 mm, cylindervolym 2 522 cm3. Max effekt 220 hk (162 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 320 Nm mellan 

 1 500 och 4 800 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

 Fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälg 6,5 tum, däck 215/60 VR 16

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 285, längd 477, bredd 188, höjd 166, spårvidd f/b 159/161. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 750, max släpvikt ca 1 800. Tank 70 liter.

Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 7,9 s. Toppfart 230 km/h.

Bränsleförbrukning*

 Stad 1,31, landsväg 0,71, blandad körning 0,94 l/mil.

Ford Galaxy TDCi 2,0

Pris 

 307 900 kronor.

Motor

 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,9. Turbo, laddluftkylare. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 320 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

 Fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkla längslänkar.

Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

 Fälg 6,5 tum, däck 215/65 VR 16.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 285, längd 482, bredd 188, höjd 172, spårvidd f/b 159/161. Tjänstevikt ca 1 740, maxlast ca 750, max släpvikt ca 1 800. Tank 70 liter.

Fartresurser*

 Acceleration 0-100 km/h 10,5 s. Toppfart 193 km/h.

Bränsleförbrukning*

 Stad 0,82, landsväg 0,55, blandad körning 0,65 l/mil.

* Enligt tillverkaren.

 

Syskonfejd!

Ford Galaxy och Ford S-max. Två nya modeller, med samma mamma och pappa, men dessa två bröder har blivit så olika som syskon bara kan.

Den ene, S-max 2,5T, är en elak typ med sportbilsfasoner, hårt vässad motor, hård fjädring och fräcka prestanda. Kan mycket väl smita iväg från familjen en söndag för bus på egen hand. Galaxy är en lite mjukare avkomma med mer komfort, karossrull och känsla för det här med gediget familjeliv.

 Man undrar ju något som heter S-max, är en familjebuss med möjlighet till plats för sju personer, kan det vara roligt?

 Ja!

 Hur roligt som helst för att vara exakt. S-max skulle nämligen mycket väl kunna heta ST för under huven på vårt provkörningsexemplar sitter en exakt likadan motor som i Ford Focus ST 220. Vilket i sig innebär en rak femma på 2,5-liters cylindervolym, med turbo, och lika många hästkrafter som modellbeteckningen. Åtminstone vi i Sverige vet att den byggs av Volvo och sitter i flera modeller därifrån, och att det råkar stå Duratec på ventilkåpan lurar inte oss.

 Ford S-max har mycket gemensamt med Galaxy, men är kortare och framförallt lägre. Karossen är också annorlunda även om mycket framförallt under midjelinjen är lika.

 Stötfångarna och fronten är annorlunda, de högt placerade dimljusen är ett starkt DNA. Taklinjen är mer sluttande än Galaxy och sidofönstren unika för modellen.

 Det är sällan man kommer hem från en provkörning av en sjusitsig familjebuss med ett stort leende på läpparna. Inte när det ska skrivas om körglädje, möjligen om sittkomfort, smarta lösningar, gott om plats i tredje sätesraden och så vidare. Men den här gången gör jag det.

Ford S-max är en glädjespridare av rang, på många områden. För det första är motorn i sig hur rolig som helst. 220 hk levereras vid högt varvtal (5 000 r/min) och maxvarvet ligger vid 6 800 r/min. Lika intressant är att maximala vridmomentet, 320 Nm är tillgängligt redan vid 1 500 r/min och vidhåller det till 4 800 r/min.

 Det innebär att den här familjebussen är kapabel till att klara 0–100 km/h på 7,4 sekunder och har en toppfart av 230 km/h. Den är därtill kapabel att klara de fräckaste bergsvägar med bravur. Styrningen, hydraulisk servo, är kanon, fjädringssättningen likaså. Det känns helt enkelt aldrig att du kör MPV och det är egentligen bara Opel Zafira OPC jag kan ge samma betyg.

 Samtidigt har vi här en bil som klarar de allra flesta vardagliga behov. Framstolarna är sportiga, med djup skålning, men känns aldrig obekväma vare sig för korpulente jag eller den smale räkan till medförare.

 Andra sätesraden är helt okej, de tre stolarna är justerbara i längsled oberoende av varandra. Men det roligaste är att tredje sätesraden med två stolar (7 000 kronor extra) fungerar helt utmärkt. Insteget är tämligen enkelt och väl på plats har du gott om utrymme för både ben och huvud, vilket är mer än man kan säga om betydligt större sjusitsiga alternativ. Här går det faktiskt att uthärda längre resor även för en vuxen person.

 Lika trevligt är att ljudnivån längst bak är lika bra som i övrigt i S-max. Det går utmärkt att konversera från förarstol till tredje sätesrad. S-max är helt enkelt väldigt tystlåten av sig.

 Det här är en bil jag blir förtjust i direkt. Om det är något att klaga på är det växellådan, sexväxlad, som har väl långa slag och inte är så distinkt som man önskar när man överraskas av en skarp kurva i bergen och önskar växla ned snabbt.

 Ford S-max har nedfällbara säten både i andra och tredje sätesraden vilket innebär att du kan få ett hyfsat plant lastutrymme som rymmer (enligt Ford) fyra kylskåp. Kanon när det är rea på sådana eftersom det är något jag alltid velat ha.

 S-max har 26 fack för att stoppa undan pryttlar i, vilket helt sökt för oss in på Galaxy som har fem till, och alla sitter i taket där du kan fälla ut dem på rad.

Galaxy är mer komfortinriktad. Chassisättningen är inte lika hård, men det skramlar mer i hjulställen. Vindbruset är högre än i S-max tack vare den annorlunda och högre (plus sju centimeter) taklinjen. Även om det inte är speciellt högt märks det eftersom jag och medpassageraren tvingas säga ”va” vid ett flertal tillfällen.

 Galaxy är något större än S-max men det skiljer så lite (fem centimeter) att det är troligt att den som är det minsta intresserad av att köra bil kommer att välja S-max. Det är rent av möjligt att S-max kan kannibalisera på Galaxy.

 Galaxy är mer som att sitta i kaptenshytt än racerbåt. Instrumentpanelen är annorlunda med brantare stigning, du sitter högre och i mera komfortorienterade stolar. Liksom i S-max går det att hitta en bra sittposition, enligt Ford klarar 97,5 procent av alla människor att göra det med alla inställningsmöjligheter på stol och ratt.

 Galaxy kommer bara att säljas med sju stolar och du sitter förstås lika bra i tredje sätesraden i Galaxy som i S-max.

 I provkörningsbilen satt en stark 140-hästars turbodiesel (307 900 kronor) som inte lämnade något att önska vad gäller kraft utan att för att den skull vara speciellt bullrig. Det kommer även en 130 hk stark turbodiesel för 304 900 kronor (möjlig att koppla samman med automatlåda) och bensinalternativet blir en tvålitersmotor på 145 hk för 263 900 kronor.

 Dessa tre alternativ går att få även i S-max i ett prispann mellan 283 900 till 238 900 kronor. Den ettriga turbomotorn på 220 hk (276 900 kronor) finns bara tillgänglig i S-max.

 S-max/Galaxy blir en tuff nöt för motståndarna i MPV-segmentet. S-max kommer nu i maj, Galaxy i augusti.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!