Ford Transit TDCi med 2,2-litersmotor på 140 hk. I Sverige får bilarna dubbla bakdörrar i plåt.

Provkörning av Ford Transit SportVan 140 TDCi

Transportbilssektorn ökar rejält, lätta lastbilar säljer som aldrig förr. Ford Transit är ett av marknadens äldsta modellnamn och vi var bara tvungna att lägga vantarna på nya SportVan-versionen med nytrimmade motor och vita fartränder på huven.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Försäljningsuppgången av lätta lastbilar i Sverige är drygt 20 procent – per år. De goda konjunkturerna avspeglar sig även i hantverkarbilsleden. Bäst av alla är klassikern Volkswagen Transporter, men flera halvnya märken kandiderar om att stjäla marknadsandelar.

– Biltypen säljer bra över hela Europa, den svenska Transit-tilldelning har varit för låg vilket gjort att vi kommit lite på efterkälken, säger Ola Norberg, presschef för svenska Ford. Men det ska vi ändra på nu!

 Nya SportVan är ett led i denna förändring. Bilen är anpassad särskilt för enmansföretagare som önskar sig mer individualitet än en vanlig skåpbil. Samtidigt ska den skänka extra sportig glans över de annars lite trista plåtskåpen. Specialmodellen SportVan finns redan på de engelska och tyska marknaderna och har visat sig vara en bästsäljare.

Nuvarande Ford Transit kom i kraftigt omarbetad version förra året, debuten skedde redan 2001. Delvis ny front, förändrat chassi och en i princip ny interiör gör att Transit kan skyffla in pengar till Ford ytterligare fyra-fem år. Under huven känner vi igen en omarbetad Mondeo-diesel, den fyrcylindriga 2,2 Duratorq TDCi-motorn har nu 140 hästkrafter, växellådan är sexväxlad manuell från Getrag. Något automatalternativ som Volkswagens Tiptronic eller Opels Easytronic finns för närvarande inte till Transit. Vridmomentet är mustiga 350 Newtonmeter, så växlingarna är inte aktuella i parti och minut direkt.

 Växelspaken sitter uppe på instrumentbrädan, slagen är korta och precisa. Ratten är skinnklädd och har liten diameter för att verka extra sportig. Den lilla skinnkringlan känns som om den hamnat långt nere vid knäna. Ratten inte går att justera i varken höjd- eller längdled. Styrkänsla är ändå nästintill personbilsnabb och tillsammans med den nytrimmade motorn och fina växellådan drar jag på smilbanden när vi far fram i de bayerska skogarna i utkanterna av ett höstregnigt München. Det som stör mest är att vänster hjulhus inkräktar för mycket på förarutrymmet.

Provbilen har en trälår med 400 kilo bly fastsurrad i lastutrymmet och fjädringen arbetar fast och bestämt utan att för den skull vara för hård. De SportVans som kommer till Sverige får tvådelad bakdörr i plåt, provbilen hade kombilucka med glasruta. Exteriört utmärker sig bilen med blåfärgen Performace Blue (två andra färger är möjliga), vita snobbränder på huven, spoilerkit samt 18-tums aluminiumfälgar. De dubbla avgaspiporna är krimskrams, avgaserna puffar ut från ett separat rör strax framför fejkpiporna…

 Givetvis går det även att köpa nya Transit 140 TDCi utan SportVan-utstyrsel. Enligt Ford går det faktiskt att beställa 13 miljoner (!) olika kombinationer av Transit. Till Sverige kommer ett sjuttiotal varianter.

 Ford satsar även inom det tyngre segmentet av lätta lastbilar. En ny 3,2-liters femcylindrig diesel på 200 hästkrafter kommer i de större bakhjulsdrivna versionerna, i februari/mars kommer även fyrhjulsdrivna AWD för 43 750 kronor extra. Ryktet gör även gällande att en etanolkonverterad Transit Flexifuel är på gång. Då om någon gång borde Transit-försäljningen ta snurr i Sverige.

Ford Transit SportVan 140 TDCi

Pris

314 400 kronor (inkl. moms).

Motor

Diesel 4-cyl rak, tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,5:1 Borrning/slag 86,0/94,6 mm, cylindervolym 2 198 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 350 Nm vid 1 750–2 250 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Fram skruvfjädring (MacPherson) och krängningshämmare. Bak stel axel med bladfjädring.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak, låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/45 R 18.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 293, längd 486, bredd 197, höjd 200, spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 800, maxlast ca 1 200, max släpvikt 2 000. Tank 80 liter.

Fartresurser*

Toppfart 157 km/h.

Acceleration 0-100 km/h Ingen uppgift

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,96, landsväg 0,68, blandad körning 0,77 l/mil. CO2 204 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!