Basfakta
MOTOR
6-cyl tvärmonterad V-motor med två överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 80/82,8 mm, volym 2 497 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) vid 6 250 r/min. Max vridmoment 240 Nm vid 4 000 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift, 5-stegs automatlåda.
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring, fjäderben (McPherson) fram och bak. Fram undre tvärlänkar och krängningshämmare. Bak dubbla tvärlänkar.
STYRNING
Kuggstång, servo, 3,2 rattvarv. Vändcirkel 11,6 meter.
BROMSAR
Ventilerade skivbromsar fram, trummor bak. Låsningsfritt system.
HJUL/DÄCK
Aluminiumfälg 6 tum. Däck 215/65 R16.
MÅTT/VIKT (cm/kg
Axelavstånd 256, längd 445, bredd 181, höjd 183, spårvidd fram/bak 153/155. Tjänstevikt ca 1 650, maxlast ca 410, max släpvikt 2 000. Tank 59 liter.
PRESTANDA (fabriksuppg.)
Acceleration 0-100 km/h 11,1 s. Toppfart 182 km/h. Bränsleförbrukning (l/mil): stad 1,71, landsväg 0,97, blandad körning 1,24.
Bryter på amerikanska
Ny motor, växellåda och fjädring ger vuxen känsla.
Sedan introduktionen hösten 1997 har Land Rover Freelander varit mest sålda bil i sin klass i Europa. För att kunna erövra nya marknader, som den amerikanska, erbjuds bilen numera med V6 och automatlåda. Samtidigt har man inför modellåret 2001 sett över fjädring, bromsar och gjort små detaljförändringar bland instrument och reglage.
Freelander har, för biltypen, fina köregenskaper på vanlig väg. Även om den inte inbjuder till sportig körning går bilen utmärkt när det svänger. I grunden är bilen framhjulsdriven och konstant understyrd. Framför bakaxeln sitter en viskokoppling som fördelar kraft till bakhjulen om framhjulen börjar spinna. Men viskokopplingen känns lite seg och arbetar med viss fördröjning .
När vägen tar slut fortsätter Freelander att imponera. 19 cm markfrigång, lång fjädringsväg och fin stötdämpning gör att man kan forcera knölig terräng i hög hastighet. Feta stötfångare och skärmar tillverkade i plast och kompositmaterial skall tåla tuffa tag.
Motorn av aluminium på 2,5 liter och 177 hästkrafter är hämtad från Rover 75. En behaglig maskin med vibrationsfri gång och skönt morr när den varvas.
V6-motorn kan bara kombineras med en ny femstegad automatlåda där föraren själv, i viss mån, kan välja växel. Det kan vara bra om man till exempel vill motorbromsa i utförslut eller ligga kvar på en växel vid omkörning. I normaltrafik tröttnar man snart på finessen och låter automatiken ha sin gång. Man kan välja mellan tre program - normal, sport eller vinter. Den nya automatlådan är adaptiv och ändrar till viss del sin karaktär efter förarens sätt att köra.
Eftersom motorns maximala effekt kommer först vid 6 250 varv/minut så tvingas lådan till nedväxling ganska ofta redan vid måttliga gaspådrag eller snälla uppförsbackar. Lådan växlar ganska långsamt och det känns som om momentomvandlaren inte riktigt hinner i tid till jobbet. Det hela får till följd att färden kan bli lite ryckig.
Vid terrängkörning är det emellertid bekvämt med automatlåda. Inget slirande på kopplingen och inga pinsamma motorstopp. Lågväxel saknas men istället kan man koppla in HDC (Hill Descent Control) som med hjälp av ABS-bromsarna håller en konstant hastighet på ungefär sju km/h i branta utförs- eller uppförslut.
Förarmiljön känns enkel och plastig. Framstolarna är alldeles för korta och saknar ordentligt sidostöd. Men man har gott om plats i bilen vilket även gäller i baksätet som har tre trepunktsbälten och tre nackskydd.
Med V6 och automatlåda får Freelander en känsla av mognad och värdighet som den fyrcylindriga 1,8-litersmotorn har saknat. Den lilla motorn finns kvar i modellprogrammet liksom en ny dieselmotor på 112 hk, från BMW 320d och Rover 75. Den modellen kommer hit i december. Freelander V6 når Sverige först i mars 2001 och bara i femdörrarsutförande. Men då skall detaljerna kring återförsäljningen vara klar, lovar Volvo Personbilar, som sedan 1 juli är generalagenter för Land Rover.
Freelander V6 XE med luftkonditionering, aluminiumfälgar, takrails och läderratt kommer att kosta 273 000 kronor. Passagerarkrockkudde är inte standard utan kostar 4 000 kronor extra.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.