Geometry är kinesiska Geelys nya elbilsmäke. Första modellen ”A” får räckvidd på +40 mil och kostar från 315 000 kronor i Kina.

Provkörning av Geometry A

Kinesiska Geely provocerar bilmarknaden med olika uppköp och storsatsningar. Senast ut i raden av nyetableringar är det egna elbilsmärket Geometry, modellen ”A” sägs redan vara beställd i 27 000 exemplar, bland annat från Norge! Vi har redan provkört en förseriebil av Geometry A på hemmaplan i Kina.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Kinesiska Geely fortsätter sin frammarsch inom bilindustrin, minst sagt. Styrelseordförande för Geely Auto Group, An Conghui (kort och gott kallad ”Mr. An”), har uttalat sig om framtiden och inom snar framtid ska man tillhöra topp-tio i världen. Tidigare tittade man på hur Hyundai-Kia byggde sina produkter och företagsstrategi. Men ”Nu är det Volkswagen som är målbilden”, enligt Mr An. Med detta i bakhuvudet är det lättare att förstå när Geely Auto väljer att introducera ännu ett varumärke, ”Geometry”, som enbart ska sälja elbilar. Att självaste Tesla är en av huvudmotståndarna till Geometry är inget man sticker under stol med.

Första modellen ut är Geometry A som är en klassisk fyrdörrars sedan i mellanklassen med två olika räckviddsalternativ. Som en av världens första utomstående tillåts jag provköra en förserie-version av bilen som debuterade så sent på Shanghaisalongen i april. På hemlig ort i Hangzou Bay-området utanför Shanghai har jag en provsträcka som mest består av två långa raksträckor (där det går att pressa upp Geometry A i som mest 130 km/h) plus en mindre körövningsbana för att känna på väghållningen.

4,74 meter lång passar Geometry in i Kina, där kunderna fortsatt gillar stora sedaner.

Designmässigt ska Geometry vara ”avskalad och livfull”, flera ur designteamet är handplockade av Geely Auto Groups designboss Peter Horbury och har många år bakom sig hos Volvo Cars. Britten Justin Scully var med och designade förra Volvo S60, nu är han senior designer hos Geely och är en av personerna bakom nya Geometry.

– Vi vill åstadkomma en attraktiv form samt interiör samtidigt som viktiga värden som hållbarhet och att vara aktsam om jordens resurser har varit ledande, förklarar Scully. Exteriören hos Geometry A är tämligen lättsmält med snipigt låg front, många släta ytor och den klassiska sedan-siluetten. Bakom linjerna står indienfödde Ajay Jain. Interiören däremot har närmast avskalat skandinavisk look med långa svepande ytor, givetvis med en plattskärm som huvudinstrument och udda nog textilklädsel i high-tech-material.

Förarmiljön hos Geometry A är avskalad, nästan minimalistisk. Toppfarten är begränsad till 150 km/h.

Kupén känns betydligt mer modern än karossen, vars luftmotståndsvärde 0,24 är i paritet med de bästa av slimmade elbilar. Elmotor på 180 hästkrafter och 250 newtonmeter driver framhjulen, fartprestandan är jämfört med Tesla Model 3 moderat, acceleration 0-100 km/h tar 8,8 sekunder och toppfarten lågt begränsad till 150 km/h. Allt för att spara energi, kraften kommer ur batteripack på 51,9 kWh alternativt 61,9 kWh. Räckvidden anges till 41 respektive 50 mil. Snabbladdning från 30 upp till 80 procent ska ta mindre än 30 minuter.

I vissa stycken är Geometry högst konservativ. Vanliga sidobackspegar – inga kameror – som liknar Volvo!

På den korta testslingan hinner jag märka att accelerationskrafterna är tillräckliga och att utrymmena är väl tilltagna, bilen är nästan lika stor som en Volkswagen Passat. Styrkänslan är över förväntan men mest slås man av komforten och ljudkomforten. Särskilt i relation till den förhållandevis låga prislappen. Billigaste Geometry A kostar cirka 315 000 kronor, räckvidds-”värstingen” cirka +30 000 kronor. Modellen finns i tre utrustningsalternativ – A2, A3 och An.

Lättkörd trots högt teknikinnehåll. Geometry kommer med tio nya modeller inom de närmaste åren.

En hel del säkerhetstänk, där Geely tagit intern hjälp av Volvo Cars, ingår i basmodellen A2 men exempelvis högre grad av självkörning finns att välja till de lyxigare modellerna. Redan har 27 000 stycken Geometry A förhandsbeställts – varav 18 000 är beställda från länder utanför Kina, bland annat Norge, Frankrike och Singapore. När Geometry A kommer till Sverige är än så länge oklart, men Geely räknar med att ha en full palett med ett 10-tal olika modeller år 2025. Då ska det finnas olika suvar, småbilar och bland annat en sportbil under det nya varumärket.

Hans Hedberg tar en selfie för att visa den höga muren vid sidan av den hemliga testanläggning där han fick köra Geometry A.

Geometry A2

Pris

Cirka 315 000 kronor, säljstart 2019, första kundleverans i Kina andra halvåret 2019.

 

Motor

El, asynkronmotor. Max systemeffekt 180 hk (120 kW), max vridmoment 250 Nm. Batterityp litium-jon, 51,9 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. Automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum. Däck 195/50 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 474, bredd 180, höjd 150, spårvidd f/b 160/160. Tjänstevikt ca 1 700.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 150 km/h (begr.).

 

Bränsleförbrukning (NEDC)

Elförbrukning blandad körning ca 1,3 kWh/mil. Räckvidd blandad körning: 41 mil.

 

Garantier

Säljs ej i Sverige.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Nissan Leaf Acenta

Billigaste Nissan Leaf har mindre batteri (40 kWh) och kortare räckvidd (27 mil, WLTP) men finns också att köpa nu, i Sverige. Fördelen med halvkombistuket ökar användarflexibiliteten.

Pris: 397 000 kronor.

Tesla Model 3 Standard Range

Med räckvidd på 46 mil (enligt NEDC) är svagaste Model 3 fortsatt en roligare och snabbare bil att köra än Geometry A, med hög toppfart och snabb acceleration. Mindre baksäte och betydligt högre pris.

Pris: 531 700 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!