Röd skönhet

Provkörning av Gianni Ferrari PG 200 D Special

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R3 dieselmotor från Kubota, 719 cm3, 20 hk. Framhjulsdrift med differentialspärr, hydrostatisk automat. Hydraulisk styrning via bakhjulen. Skivbroms fram.

Mått & vikt (cm/kg)

Längd 255, bredd 110, höjd 155. Vikt 680, maxlast 600 liter löv/gräs. Bränsletank 10 liter.

Fartresurser*

Toppfart 10 km/h.

* Enl. tillverkaren.

 

Ferrarin som suger

Den är röd, den heter Ferrari och den tillverkas nära Maranello.

Jag har en polare som heter Håkan. Han kör Ferrari i stort sett vareviga dag. Han har dessutom betalt för det.

Håkan har tjatat om sin Ferrari många gånger och till slut var jag ju tvungen att kolla upp vad det egentligen handlade om.

- Jag kan inget om Ferrari, sa Håkan, men det står i alla fall Ferrari på sidan. Och så är den röd.

Denna Ferrari är strikt ensitsig, som Formel 1-bilarna med samma namn alltså, men där slutar också likheterna.

För Håkans Ferrari är en kombinerad gräsklippare och lövsugare!

Man skulle kunna tänka sig att namnet Ferrari borde vara skyddat in i absurdum, men nu är det så i Italien att det inte går att skydda ett familjenamn. Och Ferrari är ett mycket vanligt namn i Italien.

Det finns inte bara supertsportbilar och tävlingsbilar som heter Ferrari. På min bokhylla står en flaska champagne av märket Ferrari och det finns damskor med samma namn.

Firman bakom gräsklipparen heter Gianni Ferrari, vilket också är namnet på ägaren och grundaren. Huvudkontoret ligger i Reggio Emilia i norra Italien, faktiskt inte så långt från Maranello där det mera kända bilföretaget har sina lokaler.

Det specifika exemplaret som fångats på bilderna är en PG 200 D Special. Den har hydrostatiskt driven transmission, vilket på ren svenska betyder att kraftöverföringen sker steglöst.

Motorn är en Kubota trecylindrig diesel på 719 kubik, effekten är 20 hästkrafter. Toppfarten anges till 10 km/h men Håkan hävdar att den gör minst 13! För att vara så pass liten väger PG 200 D rätt mycket, hela 680 kg, men det är klart att knivblad och tömningsanordning för lövsamlaren kräver sin tribut.

Att köra Ferrarin är en upplevelse i sig. Du startar med nyckel, men sedan är inget som det brukar. Med en spak väljer du vilken fart som skall hållas, antingen ställer du den på "hare" eller "sköldpadda". Vilket som går fortast får du räkna ut själv.

Ferrarin har bara två pedaler, en för att köra framåt, en för att backa. Bromspedal finns inte. Trädgårdstraktorn stannar i samma ögonblick du släpper någon av pedalerna.

Men det mest imponerande är ändå vändradien. Traktorn driver med framhjulen och minsann sitter det inte en differentialspärr mellan de båda drivhjulen. Men den svänger med bakhjulen och gör det verkligen på en femöring. PG 200 D Special är också mycket mer användbar än andra Ferrari.

Den här går att köra året runt utan några som helst problem. Kan till och med konverteras för årstiderna och på vintern kan man använda den till att blåsa bort snö.

Prova det i Schumachers F1:a!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!