Hartge H50

Provkörning av Hartge H50 V10

Någon har lackerat om den nya bumsen i tvåtonslack! Och tagit upp luftslitsar i framskärmarna! Hur kan man göra så? Hartge kan, och mycket mer…

BMW visade nyligen upp sin nya M3 Concept i Genève. Framförallt yvades betraktarna över den helt nya V8-motorn på 420 hästkrafter och visst, nya M3 kommer att bli en av världens mest eftertraktade bilar. Säkerligen en av de allra bästa också.

Men innan den ens hunnit ut i saluhallarna kommer tyska Hartge med en fetsmäll som bör få M3 att kippa efter luft. Hartge H50 V10.

Just det, V10. När BMW själva efter en lång rad år slutligen byter ut den raka sexan i M3 till en V8 skohornar Hartge ner en ännu större vinkelmotor i nya treserien, E90.

Det handlar om den prisbelönta V10-motor som till vardags sitter i BMW M5 och M6, och har höjts till skyarna av de flesta motorjournalister, inklusive en som är kraftigt skyldig till dessa rader.

Den motorn har 507 hästkrafter. För säkerhets skull har Hartge vässat lite till så att femlitersmotorn nu ger 550 hästkrafter (vid 7 750 r/min), och 520 Nm (6 100 r/min) vilket är samma som originalet.

Varför kan ju vän av ordning undra, ”standardmotorn” duger mer än väl. Tja, helt enkelt för att Hartge kan. Det här kommer aldrig att bli någon storsäljare och av den anledningen ser företaget till att ta bra betalt för de eventuellt sålda exemplaren: 162 168,27 euro för att vara exakt. Vilket korresponderar till cirka 1,6 miljoner kronor, ungefär dubbelt så dyrt som BMW M5. Vad nya M3 kommer att kosta är inte klart.

Det har inte behövts några mirakel för att krama ur mereffekten. Topplocket har bearbetats, kamaxlar med sportigare profil monterats och sedan har datateknikerna fixat resten. Ett nytt avgassystem i rostfritt stål ger en akustisk upplevelse du kan drömma om varje natt. Tonerna mynnar ut i fyra runda eller ovala hål, valet är ditt.

För att klara det högre uttaget är bakaxeln förstärkt och hjulupphängningarna modifierade. De går nu att justera både vad gäller dämpning och retur. Chassit är sänkt 30 millimeter.

Så, var god tag plats i läderstolen. Ögonen faller först på hastighetsmätaren graderad till 330 km/h och det är inget spel för galleriet. Hartge har tagit bort hastighetsspärren så att H50 V10 klarar 320 km/h i stället för 250 km/h som M5 och kommande M3.

Ratten, och mycket av inredningen i övrigt, har kolfiberinslag, handbroms och pedaler är i aluminium och växelspaksknoppen lyser svagt i natten.

Petar i den första av sju växlar i SMG-lådan och rullar sakta ut ut Göteborg. Varför jag letat mig dit är för att Hartge i Sverige representeras av SAM som huserar i Göteborg.

De som kan sin sak reagerar förstås på Hartge, men annars är det förvånansvärt få som bryr sig. Att det är en BMW ser de flesta, trots att bilen inte har deras emblem utan egna. Men att här rullar 550 hästkrafter är det få som vet.

Jag själv blir däremot snabbt varse. Har tryckt in powerknappen som ökar effekten från dryga 400 till maximala 550 hästkrafter. Fört över SMG-lådan i manuellt läge, då växlar du antingen med spaken framåt/bakåt eller med paddlar bakom ratten. Växellådan är satt i sitt snabbaste läge, det finns fem olika hårdhetsgrader för hur fort växlarna ska gå i läge.

Trycker gaspedalen i botten och försöker så gott det går att hänga med i växlingarna. Hartge har i motsats till BMW M5/M6 ingen launch-control så det blir till att arbeta själv.

Men nog fasiken går det undan! 0-100 km/h tar 4,4 sekunder. Hur lång tid det tar att nå toppfart är inte uppmätt men jag tror den saken är överstökad på dryga 30 sekunder.

Motorljudet är inte direkt V10, det låter hårdare. Inte förrän på riktigt höga varv börjar det bli vackert. Och jag tror i ärlighetens namn att man rätt fort tröttnar på de hårda tonerna redan på tomgång. Men ljudet från den automatiska mellangasen vid nedväxling är bara så…

SMG-lådan fungerar väl, när du utnyttjar maxeffekt och ställt den i hårt läge. I stadstrafik känns den närmast sävlig och långsam.

All effekt till trots är Hartge H50 V10 väldigt följsam i stan och vid sansad körning. Det är först när du börjar sätta den på hårdare prov som det kan börja röra sig oroligt i framvagnen och nicka lite med bakdelen. Men för att ha så breda däck som Hartge har är den snäll när den körs i spår och på sämre väg. Det hade dock varit kul att få testa gränserna på racerbana men det tillåts inte av företaget. Svenska vägar, lagar och poliser gör att man knappt börjat utforska innan det är dags att bromsa.

Hartge har sin företagssymbol lite överallt, men inte på dörrtrösklarna och motor. Där står det alltjämt BMW. Men i Tyskland är bilen registreringsbesiktigad som en Hartge och det ställer till det för SAM som inte lyckas få bilen genom det svenska regelverket.

Att bilen är en Hartge och inte en BMW är också viktigt för företaget. De vill helt enkelt jävlas lite med storebror och det är därför de bygger den här av typen av bilar och sätter in större motorer i ettor och treor än vad BMW törs. Men några pengar lär de inte tjäna på dem, men bilarna väcker uppmärksamhet och gör namnet Hartge känt.

Interiören bjuder på mycket kolfiber, aluminium och läder. Hastighetsmätaren är graderad till 330 km/h och hastighetsspärren är borttagen. Växelspaksknoppen lyser i mörker.

Samtidigt som BMW byter ut den raka sexan i M3:an till en V8:a ser Hartge till att vara snäppet värre. Med mycket möda har man nämligen tryckt ned en V10 under huven...

Den sjuväxlade SMG-lådan förmedlar de 550 hästkrafterna till bakhjulen och då krävs det både kylning och...

...rejäla, ventilerade bromsskivor –  380 millimeter fram och 345 millimeter bak.

Hartge H50 V10

Pris

Cirka 1,6 miljoner kronor.

Motor

Bensin. 10-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92/72,2 mm, cylindervolym

4 999 cm3. Max effekt 550 hk (404 kW) vid 7 750 r/min, max vridmoment 530 Nm vid

6 100 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad SMG-låda. Kan välja automat eller manuellt via spak/paddlar vid ratt. Ingen kopplingspedal.

Fjädring och hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänk med fem länkarmar.

Styrning

Kuggstång servo. Vändcirkel 11,0 m.

Bromsar

Ventilerade skivor fram (380 mm) och bak (345 mm). Åtta kolvar i främre bromsoket, fyra i det bakre. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg f/b 9/10 tum, däck f 245/30 ZR 20, b 295/25 ZR 20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 452, bredd 182, höjd 142, spårvidd f/b 150/152. Tjänstevikt ca 1 670, maxlast ca 400. Tank 60 liter.

Fartresurser*

Toppfart 320 km/h. Acceleration 0-100 km/h 4,4 s.

Bränsleförbrukning*

Ej angiven. Kräver 98 oktan. Miljöklass är Euro 4. Cirka förbrukning 1,5-2,0 l/mil.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!