Provkörning av Honda Accord 1,8i LS

Basfakta

(2,0i ES inom parantes)

MOTOR 

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 85/81,5 (85/88) mm, volym 1 850 (1 997) cm3. Max effekt 136 hk/100 kW (147 hk/108 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 175 (184) Nm vid 4 800 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad

låda, alternativt 4-stegad automat (med "Tiptronic-funktion").

FJÄDRING/HJULSTÄLL 

Skruvfjädring. Fram dubbla triangelstag. Bak dubbla triangelstag och bakaxel med fem länkar. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING 

Kuggstång med servo. 3,0 rattvarv. Vändcirkel 10,8 meter.

BROMSAR 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK 

Fälg 6 tum, plåt (lättmetall). Däck 195/60 R15

Axelavstånd 267, längd 460, bredd 175, höjd 143, spårvidd fram/bak 150/150. Tjänstevikt 1 462 (1 479), maxlast 468 (451). Tanken rymmer 65 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

 Acceleration 0-100 km/h 10,6 (10,5) sekunder. Toppfart 205 (208) km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,84 (0,88) liter/mil.

 

Femte dörren bakpå vagnen

För alla som saknat Honda Quintet finns äntligen Accord som halvkombi.

Sedan januari i år säljs Honda Accord i Sverige med en femdörrars halvkombikaross. Bilen bygger helt och hållet på fyrdörrarsmodellen och yttermått och axelavstånd är desamma. Honda har försökt att behålla linjerna från sedankarossen så mycket som möjligt. Man får titta både en och två gånger på bilen för att upptäcka skillnaderna.

Invändigt känner man också igen sig. Baksätet är liksom i fyradörrarsmodellen trångt för fullvuxna. Det går att fälla helt eller delvis och bildar då ett stort och plant lastutrymme. Bagageutrymmet är lite större i halvkombiutförande och rymmer 430 liter (VDA) när baksätet är uppfällt. Fram sitter man mycket bra i rejäla stolar. Ratten går att ställa i höjdled.

Att köra Honda Accord är angenämt. Fjädringen ger hög komfort. Den avancerade hjulupphängningen med dubbla triangellänkar monterade i separata hjälpramar bidrar till mycket fina vägegenskaper. På hala vintervägar är bilen lättkörd och välbalanserad och överraskar sällan föraren.

De båda motorerna på 1,8 respektive 2,0 liter är samma som tidigare. De är varvvilliga, väldigt lika varandra i karaktären och har Hondas system för variabla ventiltider-VTEC.

Köparen kan välja mellan 1,8i LS och 2,0i ES. Båda är rikligt utrustade redan i grundutförande med bland annat dubbla krockkuddar fram och i sidorna, elhissar och luftkonditionering (automatisk på 2,0i ES). 

Automatlåda kostar 11 000 kronor extra till 1,8-litersmotorn. Automatlådan har "Tiptronic-funktion" som tillåter föraren att påverka växelvalet om han så önskar. 

Vill man ha automat till 2,0i ES måste man köpa det i kombination med taklucka och kostar då 16 000 kronor.

Utrustningen skiljer en del mellan sedan och halvkombi, men den senare är cirka 4 000 kronor dyrare. Valet är en ren smakfråga

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!