Provkörning av Honda Accord, 2,3i ES

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 2 254 cm3. 152 hk vid 5 700 r/min, max vridmoment 206 Nm vid

4 700 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad låda (alt. 4-stegs automat). Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 460, bredd 175, höjd 143. Tjänstevikt 1 488, maxlast 402, släpvikt

1 400.

Fartresurser*

Toppfart 212 (aut. 207) km/h, 0-100 km/h 9,8 (aut. 10,1) s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,88 (aut. 0,94) l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Komfortpaketerad

Honda Accord genomgick vid årsskiftet en minimal ansiktslyftning i form av att en plastribba i kylargrillen försvann.

I samma veva introducerades Honda Accord 2,3i ES, en maxutrustad toppversion med nyutvecklad motor på 2,3 liter.

Maskinen utvecklar som mest 152 hk vid 5 700 r/min. Det är på papperet alltså inte så stor skillnad mellan nya 2,3:an och tvålitersmotorn på 147 hk.

I verkligheten är skillnaderna inte heller så stora, även om de finns. Båda motorerna har Hondas ventilstyrningssystem VTEC men 2,3:an är mer komfortinriktad. Den har en något råare ton och är inte fullt lika varvvillig. I gengäld är den något starkare på låga varv, 206 Nm vid 4 700 r/min och accelererar till 100 km/h en tiondels sekund snabbare.

Accord 2,3 kommer till Sverige endast i en fullutrustad version där bland annat läderklädsel, navigationssystem, elmanövrerat soltak och 16-tums aluminiumfälgar ingår. En 4-stegad automatlåda finns som tillval för 11 000 kronor med tiptronicfunktion. Men den är glest stegad och inte speciellt rolig att handväxla. Bilen passar bäst tillsammans med Hondas distinkta och täta manuella låda. Styrning och väghållning håller hög klass och gör Accord till en mycket trevlig bil, kanske framförallt på krokig landsväg. Fjädringen upplevs dock ibland som småstötig.

247 900 kronor är mycket pengar men känns inte helt fel för den som är intresserad av den utrustning som ingår. Ändå känns den 44 000 kronor billigare Accord 2,0i ES som ett smartare köp.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!