Basfakta
Teknik
R4, 2 254 cm3. 152 hk vid 5 700 r/min, max vridmoment 206 Nm vid
4 700 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad låda (alt. 4-stegs automat). Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. ABS.
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 267, längd 460, bredd 175, höjd 143. Tjänstevikt 1 488, maxlast 402, släpvikt
1 400.
Fartresurser*
Toppfart 212 (aut. 207) km/h, 0-100 km/h 9,8 (aut. 10,1) s.
Bränsleförbrukning*
Blandad körning 0,88 (aut. 0,94) l/mil.
*(enl. tillverkaren)
Komfortpaketerad
Honda Accord genomgick vid årsskiftet en minimal ansiktslyftning i form av att en plastribba i kylargrillen försvann.
I samma veva introducerades Honda Accord 2,3i ES, en maxutrustad toppversion med nyutvecklad motor på 2,3 liter.
Maskinen utvecklar som mest 152 hk vid 5 700 r/min. Det är på papperet alltså inte så stor skillnad mellan nya 2,3:an och tvålitersmotorn på 147 hk.
I verkligheten är skillnaderna inte heller så stora, även om de finns. Båda motorerna har Hondas ventilstyrningssystem VTEC men 2,3:an är mer komfortinriktad. Den har en något råare ton och är inte fullt lika varvvillig. I gengäld är den något starkare på låga varv, 206 Nm vid 4 700 r/min och accelererar till 100 km/h en tiondels sekund snabbare.
Accord 2,3 kommer till Sverige endast i en fullutrustad version där bland annat läderklädsel, navigationssystem, elmanövrerat soltak och 16-tums aluminiumfälgar ingår. En 4-stegad automatlåda finns som tillval för 11 000 kronor med tiptronicfunktion. Men den är glest stegad och inte speciellt rolig att handväxla. Bilen passar bäst tillsammans med Hondas distinkta och täta manuella låda. Styrning och väghållning håller hög klass och gör Accord till en mycket trevlig bil, kanske framförallt på krokig landsväg. Fjädringen upplevs dock ibland som småstötig.
247 900 kronor är mycket pengar men känns inte helt fel för den som är intresserad av den utrustning som ingår. Ändå känns den 44 000 kronor billigare Accord 2,0i ES som ett smartare köp.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.