Provkörning av Honda Civic 1,4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Tvärställd R4 med enkel överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning/slag 75/79 (90) mm, volym

1 396 (1 590) cm3. Max effekt 90 hk - 66 kW (110 hk - 81 kW) vid 

5 600 r/min. Max vridmoment 130 (152) Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt 4-stegs automat (1,6).

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädrar och krängningshämmare. Fram fjäderben, bak fyra tvärställda länkarmar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar 

Skivor fram och skivor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälgbredd 5,5 (6,0) tum, däck 185/70-14 

(195/60-15).

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 268, längd 428, bredd 170, höjd 150, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 1 224 (1 229) maxlast 396 (401).

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 11,8 (10,1) s, toppfart 176 (187) km/h.

Bränsleförbrukning* 

Blandad körning 0,64 (0,66) liter/mil.

*fabriksuppgifter

Luftslott

Nya Honda Civic är byggd på höjden och bjuder på mycket luft i kupén. Synd att nyskapandet kostar så mycket bara.

Om Civic kunde tala skulle han elda på massorna i lilla mellanklassen. "Ta plats, bli stora! Bred ut er!"

För riktigt nöjd med att tillhöra den så kallade Golfklassen verkar inte Civic. Och ärligt talat, riktigt säker på var den hör hemma är jag inte efter en dags provkörning. 

Jämför med Volkswagen Golf, ordningsman i klassen. Golf har ett axelavstånd på fjuttiga 251 centimeter. Honda Civic mäter hela 268 centimeter mellan hjulaxlarna, dessutom är den sex centimeter högre - 150 totalt.

Civic har med andra ord vuxit rejält och överträffar till och med många av de större mellanklassarna i utrymmen. Med råge. Att måtten är klassöverskridande förstår vi om vi jämför Civic med Accord: Storebror är faktiskt mindre, axelavståndet är bara 267 centimeter och höjden är 143 centimeter.

Men måttupproret är inte menat att uppröra. Avsiktligt har Hondas formgivare avstått från att skapa en minifamiljebuss. Man har bara stretchat lite på Civic, som fortfarande har personbilslika proportioner. 

Resultatet är trots återhållsamheten en ordentlig kupa som ger även baksätespassagerare bra takhöjd. Axelavståndet, som är avgörande för benutrymmet i en bil, låter bakpassagerarna i Civic lägga benen i kors. 

Dessutom passade konstruktörerna på att göra golvet plant som i en buss. Centrumtunneln är borta och mittpassageraren kan trumma takten med fötterna utan att trampa grannen på tårna.

Dessutom har Honda slängt ut mittkonsolen. Man kan undra varför inte fler gör samma sak. Växelspaken har hamnat högt upp på instrumentpanelen, precis som i Peugeot 806 - och Renault 4. Arrangemanget ger en luftig känsla och en lite "gammaldags" atmosfär i kupén. 

Bra idéer som vi känner igen från förr är också rejäla avlastningsytor. På både höger och vänster sida finns öppna fack för småprylar. Gammaldags, och typiskt Honda, är också plastkromade fönstervevar. För övrigt lite ovanligt med handjagat på en bil som kostar 139 900 kronor. 

Sätena är relativt hårt stoppade och fram försedda med sidokrockkuddar samt höjbara med en jobbig ratt. Varför inte höja med spak som på VW?

Baksätet är plant och konstruerat med tanke på att även en mittpassagerare ska sitta bra. Det finns nackskydd och trepunktsbälten åt alla. Soffan är delbar 40/60 och både sittdyna och ryggstöd fälls framåt. Konstruktionen är inte särskilt smart, samtliga nackskydd måste lossas före fällning. Och sätena går inte att ta ut som i Renault Scénic.

Med sätet fällt är lastutrymmet imponerande stort. Tre cyklar lär gå att parkera i bredd om man tar av framhjulen. Även med baksätet ryms 370 liter - bättre än de flesta. En orsak till det goda utrymmet är att stötdämpartornen har flyttats utåt vilket har ökat bredden med 14 centimeter jämfört med gamla Civic.

Den billigaste modellen för 139 900 kronor har en 1,4 liters motor på 90 hästkrafter. På Honda tror man dock att 1,6- litersmotorn på 110 hästkrafter kommer att sälja mest i Sverige. 

Båda maskinerna går nästan vibrationsfritt och mjukt och är klassade i miljöklass 1. Det ger 1 500 kronor i skatterabatt.

Rödmarkeringen på varvräknaren börjar på 6 400 r/min, vilket säger en del om hur motorerna gärna körs. Den större och betydligt piggare motorn har variabla ventiltider men saknar trots det utpräglad lågvarvsstyrka. 

Den nya växelföringen är lättspakad, med exakta lägen om än med ganska långa slag. Motor och växellåda ger nästan sportiga signaler, som motsägs att utsikten från förarplatsen. De lutande främre takstolparna ryter med bestämd röst Familjebuss! till föraren, som då omedelbart sansar sig och slutar upp med att dra på växlarna.

Styrservon är elektrisk vilket spar på bensindropparna. Fjädringen är fast och en viss uppstudsighet som inte främjade vare sig komfort eller väghållning kunde noteras på dålig väg. I ett framtida test ska vi se vad nya Civic går för i älgtestet.

Civic har tidigare inte tillhört de tystaste modellerna i storleksklassen och trots att Honda arbetat på att ljudisolera kupén har de inte riktigt lyckats. Två av motorfästena är vätskefyllda för att dämpa vibrationer och ljud och mer ljuddämpande material har använts, 1,6-modellen har även motorhuvsisolering. Trots det slinker det in en hel del vägljud, speciellt i baksätet. Vindbruset var också mer markant än normalt.

Till sist är det yttermåtten som avgör klasstillhörigheten. Längden är 4,28 meter, faktiskt fyra centimeter kortare än förra Civic. Med tanke på det stora axelavståndet är bilen förvånansvärt kompakt, vilket förklaras av att hjulen verkligen sitter i hörnen. 

Skulle man fortfarande tveka avgör utrustningslistan att detta inte är en bil i övre mellanklassen. För utrustningen i Civic 1,4 för 139 900 kronor är verkligen mager. Inga elfönsterhissar, ingen fjärrstyrning på centrallåset, inte ens nyckelhål på passagerardörren! Luftkonditioneringen kostar 8 000 kronor extra, och den behövs. Den stora och lutande vindrutan värmer upp kupén som ett växthus.

Civic 1,6 kostar 20 000 kronor extra och erbjuder en piggare motor, luftkonditionering, elhissar, större hjul och fjärrlås. 

Kanske i dyraste laget, även för ett luftslott. Så länge som biltillverkarnas marknadsfolk sätter likhetstecken mellan högt i tak och högt pris är det svårt att räkna hem högbyggena. 

Luften mellan ens egen kalufs och bilens innertak kostar som Pommac på porrklubb. 

Därför lär inte heller nya Civic bli en volymbil, trots sin smartness. Vilket är synd på så rara ärtor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!