Honda Civic 1,6L i-DTEC Diesel Foto: Honda

Provkörning av Honda Civic 1,6 i-DTEC

Lättare, snålare och kanske lite smartare. Honda Civic och dess nya 1,6 i-DTEC dieselmotor väntar för prov­körning. Vi kollar hur bra den blev.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Honda lanserade sin första egenutvecklade dieselmotor 2,2 i-CTDi så sent som 2003. Men när den väl kom satte den väldigt hög standard och mottog priset ”Engine of the Year 2005”. 2006 ersattes den av uppföljaren 2,2 i-DTEC, som sedan dess används i Accord, CR-V och Civic.

För att möta ökad efterfrågan på mindre och miljövänligare dieselmotorer, lanserar Honda sin första motor (1,6 i-DTEC) i ­familjen Earth Dreams Technology. Under den titeln planerar de en ny motorserie med ”hög prestanda, låga utsläpp och stor körglädje”.

Med 120 hk, 300 Nm, koldioxidutsläpp på 94 g/km och en uppgiven förbrukning på 0,36 l/mil i EU-körcykeln så ser det onekligen lovande ut för Hondas nya snåldiesel.

Den nya motorn är hela 47 kilo lättare än 2,2-litersversionen. Så till skillnad från de flesta moderna dieslar så väger den nästan lika mycket som en motsvarande bensin­motor. Med den nya motorn kommer också en ny sexväxlad manuell låda. Kompaktare, sju kilo lättare och mer lättväxlad än den till 2,2 litersmotorn. Totalt har Honda bantat drivlinan med 57 kilo!

Både topplock och motorblock är tillverkade i aluminium med en millimeter tunnare cylinderväggar än i 2,2-motorn. Hondas motorutvecklare har lagt mycket tid på att minimera den totala rörliga massan. De har till exempel plockat bort den sekundära balansaxeln.

En liten turbo med minimerad ­turbolagg kickar in vid 1 400 r/min och hjälper till att leverera kraft vid låg- och mellan­register.

Motorn har enligt Honda 40 procent ­mindre mekanisk friktion än i 2,2-motorn som i sig redan ska ha låg friktion. Den låga friktionen förbättrar inte bara bränsleekonomin, utan även körglädjen då gasresponsen blir mer påtaglig.

Den nya motorn går tyst och mjukt, det förväntade karakteristiska dieselknacket känns långt borta. Det finns tillräckligt med kraft tack vare den lilla turbon som jobbar effektivt. Längs de slingrande bergvägarna ovanför Nice märker jag tydligt av de bantade kilona i fronten. Bilen ligger stadigt på vägen och det finns ingen tendens till understyrning i de skarpa kurvorna. För tillfället glömmer jag nästan bort att jag faktiskt sitter i en liten miljöbil med dieselmotor.

Väl tillbaka i stadstrafik jobbar ett stopp-start system för att hålla förbrukningen nere. Samtidigt uppmuntras jag av ECO Assist att köra miljövänligt, genom att hålla mig till grön markering i stället för blå vid indikeringen i hastighetsmätaren. Några 0,36 l/mil når jag dock inte ner till under provkörningen, men väl 0,54 l/mil. Det får ändå vara godkänt med tanke på aningen ryckig stadstrafik och roliga bergsvägar som inte inspirerade till snålkörning…

Den nya motorn finns till en början bara till Civic men kommer senare i år även att komma till CR-V. Honda kollar på olika möjligheter för att införa en automatlåda men vill inte ge något besked om datum för det i dagsläget.

Rivaler

Volkswagen Golf TDI 105 BMT

Sedan Golf-sjuan introducerades har den satt en ny standard i sin egen klass. Lättkörd, hög åkkomfort, hög kvalitetskänsla och relativt bra andrahandsvärde. Klassens rättesnöre. 

Pris: 212 900 kr.

Ford Focus 1,6 TDCi Econetic

Körglad och billig, svårslagen kombination i dagens prispressade golfklass. En stenhård utmanare för dig som inte attraheras av Volkswagens kyliga framtoning.

Pris: 199 900 kr.

Honda Civic 1,6 i-DTEC

Pris

206 900 kronor.

 

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 76/88 mm, cylindervolym 1597 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel torsionsaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 16 tum, däck 205/55 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kilo)

Axelavstånd 259, längd 430, bredd 177, höjd 147, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 14 cm. Tjänstevikt 1310-1428 beroende på utrustningsnivå, maxlast ca 430, max släpvikt 1500. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 467–1368 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 207 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,5 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,4, landsväg 0,33 blandad körning 0,36 l/mil. 

CO2 94 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, vägassistans 3-10 år.

 

Skatt

Skattebefriad i 5 år.

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!