Provkörning av Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport

Provkörning av Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

174 900 kronor.  

Motor

Tvärställd 4-cyl radmotor med dubbla överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 81,0/87,3 mm, volym 1 799 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 6 300 r/min. Max vridmoment 174 Nm vid 4 300 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda alt 6-växlad manuell med automatisk koppling.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben (McPherson), undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, elhydraulisk servo. Vänddiameter 11,7 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS och EBD.



Hjul/däck

Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/55 VR 16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 425, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 150/151. Tjänstevikt 1 337, maxlast 413. Tankrymd 50 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 8,9 s, toppfart 205 km/h.

Förbrukning*

Blandad körning 0,64, landsväg 0,52, stad 0,82 liter/mil.

*Enligt tillverkaren

 

Olik alla andra

Konkurrensen i C-segmentet, i folkmun oftare kallad ”Golfklassen”, är stenhård. Japanska Honda tror därför att framgångsreceptet stavas annorlunda design.

Som så ofta annars är det formen som snackar för en betraktare. Vid barflörten, när fina efterrätten serveras eller nya huset ska besiktigas. Ögonen säger sitt direkt, och så även med nya Honda Civic. 

Hondas tidigare, lite försiktiga designspråk, har tydligt ändrat stämma. Fronten med sin ljus/glasramp är klart glassig, kylargrillen finner man först under registreringsskylten. Lite skönt provokativt när högsta designmode inom bilvärlden är en så stor kylargrill som möjligt (läs Audi, Peugeot, Chrysler, Volkswagen med flera).

Karossen har klara drag av sportcoupé. Men takhöjden, den delade bakrutan och bakdörrarna (som öppnas med ”gömda” handtag á la Alfa 156) ger en säregen look som just nu saknar motsvarighet inom bildesignvärlden. Klyschan att en bils modiga designyttre är ”på rymmen” från någon bilsalong har knappast stämt bättre än på nya Civic.

Om utsidan är udda är designen av interiören, framförallt av instrumentpanelen utmanande i stil och funktion, nästintill provocerande.

Instrumentpanelen är uppdelad i två ”våningar”, på den övre hyllan visas hastighet (digitalt) medan det på den mer traditionella platsen, mellan ratt och nav, ståtar en stor varvräknare flankerad av temperatur- respektive bränslemätare på var sida. Startknapp hämtad från sportbilen S2000 aktiveras på vänster sida om ratten först efter det att du vridit runt nyckeln på rattstången – snurrigt. Designen gör att känslan av att spela arkadspel istället för att köra bil aldrig varit så stor som i nya Honda Civic.

Klart udda upplägg i alla fall (bara det värt mycket för fler och fler köpare) men det känns mest som en gimmick de första milen, och kanske fler än så. Orsaken till utformningen säger Honda vara bättre fokusering, att man slipper släppa blicken från vägen längre än nödvändigt då hastighetsmätaren ligger strax under ordinarie synfält. Antagligen en vanesak, personligen irriterades jag av att inte se hastigheten ordentligt vid ett flertal gånger då den skymdes av rattkransen. 

Har du kryssat i tillvalen maximalt får du separat justering av temperaturen i framsäten, passageraren reglerar snitsigt sin temp via en kontroll på dörrens armstöd.

Komforten i stolarna fram är okej, justeringsmånen är tillräcklig även för långa även om det tar ett tag att finna korrekt position för att överblicka alla instrument. Spoilern som delar av bakrutan försämrar bakåtsikten radikalt, har man otur kan en hel bil ”gömma” sig bakom den. 

Vid introduktionen i februari kommer nya Honda Civic erbjudas med två olika motorer - en mindre kallad 1,4 SOHC i-DSI som levererar 83 hästkrafter vid 5 700 r/min, samt en större vid namn 1,8 DOHC i-VTEC på hela 140 hästkrafter vid 6 300 r/min. Cirka 15 procent av den svenska försäljningen beräknar bestå av 1,4-modellen, resterande av 1,8-liters. Totalt räknar Honda Sverige med att sälja 1 000 Civic nästa år. Sent under 2006 förväntas även dieselmotorn 2,2 i-CTDI (på 140 hk, hämtad från suv:en CR-V) komma hit.

Vid provkörningen fanns samtliga tre versioner på plats och givetvis kändes Civic 1,4 Comfort klen, särskilt i jämförelse med de övriga två 140-hästarna. Sexväxlad låda är standard över hela linjen, till bensinmotorerna finns även ett semisekventiellt alternativ (automatisk koppling) med lika många steg för en extrakostand på 10 000 kronor att tillgå. Växlingarna sköts antingen automatiskt, via spaken eller småpaddlarna uppe vid ratten. Funktionen på denna låda, kallad i-SHIFT, känns dock ålderdomlig och långsam. När detta påtalades för de japanska teknikerna på plats berättade man att problemet var känt och kunde härledas till omprogrammering av växellådans mjukvara. Om en förändring har skett får vi således reda på lagom till Sverigeintroduktionen.

Trots att nya Civic (den åttonde i ordningen sedan ur-Civic kom 1972) inte vuxit på längden är utrymmena minst lika bra tillvaratagna som i sjunde generationens femdörrars Honda Civic. Precis som i lillebror Jazz har Hondateknikerna placerat bränsletanken under passagerarstolen, vilket ger bättre packningsgrad och möjlighet till mer utrymme för passagerare och last. Baksätet är tippbart som en biograffåtölj, perfekt när större bärkassar ska på plats och bagageutrymmet redan är fullt. Eller när de jordiga buskarna ska transporteras hem från trädgårdshandeln till våren. Tyvärr saknas ordentliga öglor att surra lasten i.

Den sportcoupéaktiga taklinjen till trots ryms även längre personer i baksätet, tyvärr begränsas utsikten av den breda c-stolpen snett bakåt (något som i än större grad stör föraren vid backmanövrar) och den skarpt uppåtvinklade sidolinjen. Småbarn får det svårt att se ut genom sidorutan.

Liksom tidigare Civic-modeller är även denna körglad. Bakom ratten på 1,8-liters, eller ännu hellre på den kraftfulla dieseln, har man som förare en glädjestund när det börjar kurva till sig på favoritsträckan. Styrningen är kvick i reaktionerna, den sexväxlade manuella lådan bra stegad, men dessvärre tjöt bromsarna osnyggt på vissa av provvagnarna. Kanske ett tecken på kvalitetsmiss från Honda, mer troligt ett bevis på att tidigare motorjournalister nyttjat det körglada chassit lite väl hårt.

Det futuristiska skalet till trots är nya Civic högst ordinär i sina chassikomponenter. Hjulupphängningarna är av klassen 1A, McPherson-fjäderben fram och halvstel torisionsbakaxel, vilket resulterar i att komforten inte den allra bästa, särskilt inte med tillägget Sport valt.

Tillsammans med den stötiga gången är ljudnivån på grov asfalt i högsta laget. Att minsta däckdimensionen i enklaste Comfort-version är 205/55 R16 berättar Hondateknikerna är ett offer för ”god” design (de flesta bilar ser bättre ut med stora hjul hävdar designeliten) och bidrar till den stundom bullriga ljudmattan.

Annars retar den mer än körglada Civic generation åtta till när Type R kommer. Honda visade upp konceptbilen ”Civic Si” på amerikanska SEMA-salongen nyligen. Nya Type R står troligen redo i kulisserna, antagligen till nästa hösts Parissalong. 

Till dess får vi ”nöja” oss med Civic i utrustningsnivåerna Comfort, Sport och Executive. Till 1,4-liters finns endast Comfort att tillgå. För 158 900 kronor ingår antisladdsystem (som kallas VSA av Honda) och rimlig grundutrustning. Den betydligt kraftfullare (57 hk ytterligare) 1,8-litersmotorn kostar i Comfort-utförande 7 000 kronor extra och rekommenderas. Sport innebär paket med aluminiumfälgar, regnsensor, dimljus och farthållare och ett av Honda Sverige hyfsat satt totalpris på 174 900 kronor, modellen beräknas bli storsäljaren.   Fullutrustade 1,8 Executive har allt plus lite till – xenonljus, glastak, bluetooth-koppling av mobiltelefonen samt den ryckiga i-SHIFT-lådan, priset landar på 209 900 kronor. Även det konkurrenskraftigt med tanke all utrustning.

Tekniskt når inte nya Civic toppen i klassen, men modet och ekonomin att genomföra radikal designändring och utmana övriga i klassen är nästan gott nog nuförtiden. Enligt Honda var målsättningen med nya Civic är att göra konkurrenterna att se gammalmodiga i ett ögonblick. På den punkten måste vi erkänna att de lyckats. 

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!