Provkörning av Honda Civic 3d.

Provkörning av Honda Civic 3d.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 590 cm3. 110 hk vid 5 600 r/min, 152 Nm vid 4 300 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram och bak, låsningsfria.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 414, bredd 170, höjd 144. Tjänstevikt 1 230, maxlast 380, släpvikt 1 200.

Fartresurser*

Toppfart 187 km/h, 0-100 km/h 9,9 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körn 0,67 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Finsmakare i golfklassen

Tredörrarsupplagan av Honda Civic är sex centimeter lägre än femdörrarsmodellen och axelavståndet är elva centimeter kortare. Det är tillräckligt för att minibussprofilen ska försvinna. Samtidigt slås man nästan direkt av hur rymlig tredörrars-Civic är. Det finns gott om plats i bredd och takhöjd och även i baksätet sitter man skapligt. Framstolarna är lite väl skålade för bredbakade provryttare och varför går bara ratten att ställa i höjdled?

Civic 3-dörrars är tänkt att appellera till den mer sportigt lagde och i Type R-utförande med 200 hk lyckas Honda och mer därtill. Med den i minne känns 1,6-litersmotorn på 110 hk avgjort tam och tillsammans med ett mjukare chassi blir körupplevelsen mer vardaglig. Men visst räcker det alldeles utmärkt just till vardags, Civic är en av de trevligaste i klassen att köra. 

Motorn är inte lika spetsig till karaktären som i Type R, tekniken med variabla ventiltider har i stället utnyttjas för att ge bättre kraft på låg- och mellanvarv. 

Motorn går tyst på tomgång och i lägre farter men Honda har valt en väl låg utväxling, varvet ligger runt 3 000 r/min redan i 100 km/h. Det tillsammans med mycket vägljud skapar en ovanligt hög ljudnivå i kupén i landsvägstempo.

Priset är också i högsta laget, trots att luftkonditionering ingår. Motsvarande Peugeot 307 kostar hela 15 000 kronor mindre. 

På det hela taget är Civic 1,6 en bil att tycka om. Proffsigt tekniskt utförande med lysande miljöindex i vårt test av femdörrarsmodellen förra året, dokumenterat nöjda ägare samt fina resultat i nyliga krocktester talar för köp. 

Med bättre ljudisolering och lägre pris skulle Civic kunnat klå de bästa.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr