Provkörning av Honda Civic i-CDTi

Provkörning av Honda Civic i-CDTi

Honda och dieselmotorer har länge varit en udda kombination. Den japanska firman har länge levererat snåla och fina bensinmotorer. För första gången sitter nu en oljebrännare i Hondas världsmodell Civic.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Maskinen under den sluttande och skarpt skurna Civic-huven är på 2,2 liter, tituleras i-CTDi och känns igen från den större Accord och suvmodellen CR-V. Det dröjde åtta generationer Civic innan Hondateknikerna bestämde sig för att låta modellen smaka olja som bränsle. Inte en dag för tidigt.

Dieselmotorer runt två liters slagvolym är mångfacetterade. Starka och samtidigt snåla passar de många sorters bilstorlekar och den nya Civic-dieselspisen levererar styrka i stora doser. Vridmomentet på hela 340 newtonmeter kickar igång vid 2 000 r/min och effekten är i sammanhanget måttliga 140 hästkrafter vid 4 000 r/min. Bränslet sprutas in med commonrailteknik och överlag är 2,2 i-CTDi mycket lik en bensinmotor till sin karakär. Det är bara vid kall tomgång som Honda inte är lika len och tyst i gången som de allra bästa dieselmaskinerna från exempelvis BMW.

 Den tyngre dieselmotorn ger drygt 70 kilo extra vikt över framaxeln jämfört med 1,8-liters-bensinaren, men det märks bara om man hoppar mellan bilarna. Civic-chassit är ett av marknadens roligaste att ratta och styrningen med bara 2,2 rattvarv mellan fulla utslag är sportbilssnabb.

 På landsvägen finns en stabilitet som är skön att nyttja men det högljudda däcksbullret stör. Att inte Hondateknikerna laborerade med mer ljudisolering är en gåta.

 Stolarna är sportiga i anslaget men inte tillräckliga för en fullvuxen på en hundramilatripp. Reglage, instrumentlayout och spakar ser ut att vara högteknologiska i överkant, men fungerar i princip oklanderligt. Tyvärr blir ergonomin lidande av att den digitala hastighetsmätaren avläses ovanför rattkransen medan övriga instrument är samlade inom ratten. Detta medför en begränsing och ytterligare en parameter för korrekt körställning på förarplats.

 I baksätet lider kortvuxna av dålig sikt ut, den skarpa och högt uppdragna nedre fönsterlinjen skär effektivt bort utsikten.

 Däremot är det platta golvet bak smart. Eftersom Civic inte erbjuds med någon fyrhjulsdrift saknas kardantunnel. Bränsletanken har placerats under passagerarstolen vilket gör golvet till en bra lastyta att frakta saker på. Klappsäten à la biografstol bak är Honda fortfarande ensamma om att erbjuda.

 Konkurrensen är stenhård och det kommer an på stil och utformning om du väljer Civic diesel eller ej. Priset 220 900 kronor är högt men då ingår också den mesta nödvändiga lull-lull-utrustningen.

Honda Civic i-CDTi

Pris

220 900 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl tvämonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,7:1. Borrning/slag 85,0/97,1 mm, volym 2 204 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4 000 r/min. Max vridmoment 340 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 225/45 R17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 425, bredd 177, höjd 146, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt 1 422, maxlast 468 kg, taklast 80. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 8,6 s, toppfart 205 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,67, landsväg 0,45, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 141 g/km.

Skatt

3 071 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!