Honda Civic Sports Tourer Foto: Jonas Borglund & Honda

Provkörning av Honda Civic Tourer Sport 1,6 i-DTEC

Honda har saknat en bil i modellprogrammet. En kombi i Golfklass. Nu har de rått bot på detta och kommer med marknadens rymligaste och kanske smartaste kombi. Efter första provturen kan jag bara säga: Håll i ratten Golf och allt vad ni heter.

Designen lurar ögat. Bilen ser inte ett dugg rymlig ut, men de avsmalnande sidofönstren spelar hjärnan ett spratt. Civic Tourer bygger förstås på sedanversionen men allt bakom B-stolpen är nytt och Tourer är totalt 23 centimeter längre, men har oförändrat axelavstånd på 260 centimeter. Lastutrymmet är enligt Honda klassledande och rymmer 624 liter under insynsskyddet. Det är faktiskt mer än Volvo V70. Med fällt baksäte är rymden 1 116 liter och lastar man upp till taket får man in 1 668 liter. Lastöppningen är bred och luckan öppnar högt samtidigt som höjden mellan lastytan och marken är låga 57 centimeter. Lastytan blir också helt plan när ryggstöden fälls (60/40).

Stolarna bak är av biografmodell där alltså sittdynan kan fällas upp så ett stort utrymme bildas. En finess Honda är ensamma om och tillämpas också i Civic 5-dörrars men även i Jazz. Att bagageutrymmet är så stort fast bilen är låg beror på, eller snarare är tack vare, att bränsletanken är placerad under framstolarna. Stolarna fram är uppdaterade för Civic modellår 2014 och är riktigt bra, ratten har blivit aningen större och även fjädring och styrning har finjusterats. Ivälutrustade Civic Tourer Lifestyle ingår adaptiv dämpning av stötdämparna bak i tre lägen. Komfort, Normal och Dynamisk vilket innebär skillnad i köregenskaper och naturligtvis åkkomfort.

Alla provkörningsbilar var utrustade med detta så hur en ”vanlig” Civic Tourer uppför sig kan jag inte svara på, men anar att den går som en Lifestyle i fjädringsläge Normal. Så hur går den då, undrar du säkert? Om du har ett par riktigt sköna handskar som sitter så där perfekt och vare sig är trånga eller stora så kan du säkert förstå. För ungefär så känns nya Civic Tourer. Den är avslappnat alert och gör precis det du vill. Styrningen är som sagt finkalibrerad och den var inte dålig förut. Styr in fint i kurvor med hög närvarokänsla och där det finstämda chassit alltid är med på noterna. Det gäller på slingrande landsvägar såväl som på motorvägar i hög fart. Alltid stabil och trygg, men på ett underhållande vis.

Civic har en klart annorlunda men väl fungerande förarplats. Det är nästan som om Citroën har varit inblandade. Högst upp på instrumentbrädan en digital hastighetsmätare med ett infofönster på högersidan. Under den en stor, rund varvräknare flankerad av motortemperatur till vänster och tankmätare till höger. Knappar på ratten för diverse funktioner och på mittkonsolen radio/cd eller i förekommande fall navigation. Under den enheten finns kontroller för värme etcetera. Det hela är logiskt och lättbegripligt utom just nav-enheten där knapparna är små och funktionerna inte helt klockrena. Mest en vanesak förstås. Den nya ratten är greppvänlig och lagom tjock, dessutom sitter växelspaken alldeles intill och handen faller per automatik ner på knoppen. Maken till precis växellåda får man leta länge efter. Man bara vill växla! Korta, lättfunna och exakta lägen och med välstämda utväxlingar mellan stegen.

Ihop med växellådan finns två motorvarianter. Den vid det här laget beprövade bensinmotorn på 1,8 liter och 142 hästkrafter. En motor som vissa gillar och andra ogillar eftersom den kräver en hel del varv för att komma till sin rätt. Den har sitt högsta vridmoment, 174 Newtonmeter vid 4 300 r/min och är alltså ganska tom på låga varvtal.

Men Honda är på gång med turbo­l­addade motorer som har bättre botte­n­vrid.

Den andra motorn som erbjuds när bilen börjar säljas i mars är den nya 1,6-litersdieseln på 120 hästkrafter och 300 Nm vid 2 000 r/min. En riktig pärla som är tyst och stark nog, och som går att köra riktigt snålt. Den aviserade förbrukningen vid blandad körning är för Civic Tourer 0,38 liter milen.

Till 1,8 finns automatlåda som tillval, men icke så till dieseln. 

En rad moderna säkerhetssystem finns också men kostar extra och dit hör bland annat förar­assistentsystemet ADAS som kan bromsa bilen i farter upp till 32 km/h.

Alla vägar bär till Rom men är av varierande status. Fina släta motorvägar eller gladiatorgator och allt där emellan. Ett varierande underlag och det är svårt att avgöra om vägbullret i Civic Tourer är besvärande eller inte. På våra svenska vägar kanske det blir irriterande, men det kan avgöras först när bilen kommer hit. En sak är i alla fall säker. Civic Tourer är annorlunda i en ganska likriktad bilvärld. Kostar från 195 900 kronor med 1,8 bensin i det enklaste Comfortutförandet. Konkurrenterna lär få sig en match.•

Rivaler

Volkswagen Golf Sportscombi TDI150

Cirka två centimeter längre än Civic men lastar mindre i VDA-liter räknat. Fin bil ut i fingerspetsarna men betydligt tråkigare. Finns dock att få med automatlåda och fyrhjulsdrift.

Pris: från 256 000 kronor.

Toyota Auris Touring Sports 2,0 D Style

Nya Auris har blivit bra mycket trevligare på vägen än föregångaren. Den erbjuds med en rad motorer och med hybriddrift. Inte lika rymlig som Civic Tourer.

Pris: 230 900 kronor.

Honda Civic Tourer Sport 1,6 i-DTEC

Pris

231 800 kronor, säljstart nu, första kundleverans i mars.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 76/88 mm, cylindervolym 1 597 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 300 Nm vid 2 000/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak halvstel torsionsaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elmekanisk servo. Vändcirkel 11 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Alufälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/45 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 454, bredd 177 (utan speglar), höjd 148, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 337-1 430, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 1 400. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 624/1 668 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,1 s, toppfart 195 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,38. CO2 99 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år.

 

Skatt

1 100 kronor per år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!