Provkörning av Honda Civic Type R

Bara två år efter föregångaren lanserar Honda den femte generationen Civic Type R. Modellen är återigen den snabbaste framhjulsdrivna produktionsbilen runt Nürburgring. Men är den bra?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Trots att nya Type R är baserad på en helt ny generation Civic lever de grundläggande tekniska lösningarna kvar från förra generationen. Den har samma tvåliters VTEC Turbo-motor, samma Dual Axis Strut-framvagn med separerade spindel- och fjäderben som motverkar vridmomentsstyrning, och den är byggd på samma sätt med limmade karossdelar. Utseendet är också slående likt föregångaren. Boy racer-stuket lever vidare med en jättestor vinge på bakluckan som effektivt skymmer bakåtsikten, tre (!) centralt monterade avgasutblås, stötfångarsplitters i kolfiberimitation och kantiga, grovhuggna former.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Teknikens Värld Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!