Lyxigare och säkrare

Provkörning av Honda CR-V

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Tack vare smått förfinad interiör känns CR-V 2005 något mer exklusiv än tidigare. Bilen har nu fullgod säkerhetsutrustning och prispåslaget är väl motiverat. Bättre bil i mellan-SUVklass finns inte.

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6500 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

motorn fram, automatisk fyrhjulsdrift, 5-växlad manuell låda alt. fyrstegad automat. Hastighet vid 1000 r/min på högsta växeln (manuell) 34 km/h.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben (McPherson), bak mjukstel axel med tvärgående länkarmar.

Styrning

Kuggstång med servo. 3,2 rattvarv, vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälgbredd 6,5 tum, däck 215/65 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 464, bredd 179, höjd 171, spårvidd fram/bak 154/156. Tjänstevikt 1 595, maxlast 395, släpvikt 1 500. Tank 58 liter.

Fartresurser

Enligt tillverkaren 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 177 km/h (manuell).

Förbrukning

Enligt EU-norm 0,9 liter per mil, blandad körning (manuell).

 

Mot nya höjder

Provkörning av Honda CR-V

Honda CR-V i nuvarande tappning befinner sig mitt i livet. Modellen kom 2002 och ersätts 2007. Nu till 2005 är CR-V medelålders och som för många andra bilar är det hög tid för en ansiktslyftning.

Honda CR-V har allt sedan starten imponerat. Inte minst på Teknikens Världs testlag, vi har gång på gång utnämnt den till klassens bästa köp. En lagom stor SUV med mycket bra köregenskaper, trevlig motor, snygg interiör och ett hyggligt pris. Att den dessutom nästan aldrig trilskas eller kräver oväntade verkstadsbesök är också ett stort plus i kanten.

Men i senaste testet knorrade vi över att CR-V saknar aktivt anti-sladdsystem och sidokrockgardiner. 

Men nu finns båda sakerna som standard förutom på den billigaste "inroparen" för 219900 kronor. Den saknar antisladdsystem men har sidokrockgardinerna som håller sig uppblåsta ett tag om bilen skulle volta och rulla några varv - eller bli påkörd från sidan. 

Ny grill och nya strålkastare ger nosen ett lite spänstigare uttryck. Detta och nya stötfångare och klarglas i bakljusen berättar att man åker i en "lyft" modell.

Men de nya 16-tumshjulen är inte bara för syns skull. Bakom dem döljer sig större bromsskivor både fram och bak för bättre bromsegenskaper. 

Honda har ett eget system för fyrhjulsdrift kallat Realtime 4WD. Vi har tidigare konstaterat att det ibland har lite väl lång aktiveringstid. Lite elakt kan man kalla systemet Sometime 4WD. Tanken är att om framhjulen börjar spinna så ska även bakhjulen börja driva.

Nu har även detta setts över och förbättrats. Systemet jobbar nu i två steg och det är steg ett som är det nya och som blixtsnabbt uppfattar varvtalsskillnader mellan fram- och bakaxel. Minsta varvtalsdifferens mellan främre och bakre axel tas upp av två kulkammar, en på vardera axeln. När den bakre inte snurrar i samma takt som den främre så trycks de ihop via kulor som går i speciella kamspår och bakre axeln roterar med samma fart. Vid det laget har steg två, den traditionella oljepumpskopplingen, också börjat arbeta och tillsammans orkar de hålla mot vridmomentet. Mycket bättre, enligt Honda.

Provkörningen innehåller körning på motorväg, landsväg, asfalt och grus men även regndränkt åkermark. Efter några varv med tio bilar på åkerslingan blir det ordentligt uppkört och kletigt med lera. Djupare och djupare i leran och även om det stundtals ser mörkt ut för somliga ekipage kommer alla loss utan bogseringshjälp. CR-V har inga differentialbromsar och ingen lågväxel och däcken är knappast avsedda för terrängkörning men den tycks ta sig fram ganska bra ändå. 

Invändigt har små förändringar ökat trivseln. Instrumenteringen är tydligare och har ett bättre ljus med projicering bakifrån. Bakåtsikten har förbättrats rejält då bakre nackskydden kan skjutas ner och nästan bli integrerade med ryggstödet.

Körmässigt känns den igen. Utmärkta personbilslika vägegenskaper med en snyggt kalibrerad fjädring. Ett lyckat mellanting mellan sport och komfort samt en styrning som förmedlar bra vägkänsla och är lagom snabbstyrd. 

Tvålitersmotorn är oförändrad men har fått elektronisk gasvajer (drive by wire) och effektivare avgasrening som nu klarar kallstarter bättre. En pigg varvglad maskin där kraften inte tryter förrän vid 7000 r/min, men som ändå har gott om kraft på låg- och mellanvarv. Distinkt, exakt växellåda med ganska korta slag.

Vad som kunde göras bättre är isoleringen från hjulen, egentligen det enda ljud som stör - framförallt på riktigt grov asfalt. Ett problem många bilar dras med och som modet med breda, låga däck förstärker.

På det hela taget har Honda CR-V blivit en ännu trevligare, säkrare och bättre bil - och priset bara gått upp med cirka 5000 kronor. Bilen finns nu i nio olika utrustningsvarianter mot tidigare fem. Från simplaste LS-modellen för 219900 kronor till den lyxigaste ES Executive med bland annat automatlåda, läderklädsel, navigationssystem för 279900 kronor. Den vettigaste är ES manuell för 236900 kronor. p.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!