Foto: © Paul Harmer Photography Ltd

Provkörning av Honda CR-V 1,6 i-DTEC

Trots en automatlåda med nio växlar och en motor med dubbla turboaggregat har Hondas tekniker lyckats banta CR-V med 65 kilo. Blev den bättre för det?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att jaga kilon är av nöden såväl för människan som för biltillverkarna. Ibland kan det straffa sig. I sin strävan efter att skapa världens lättaste fyrhjulsdriftsystem tillverkade Honda sitt eget som i extrema förhållanden, då det behövs, inte fungerar. Systemet går för varmt och bakhjulen driver inte. Det skrev vi om tidigare och visade på film.

Nu har Honda gett sig på automatlådan och motorn också. Den nya nioväxlade automatlådan är 35 kilo lättare än den gamla femväxlade som den ersätter.

Motorn, 1,6 diesel, är egentligen inte ny men har i detta utförande försetts med tvenne turboaggregat. Ett mindre för att ge kraft på låga varvtal och ett större för högre effekt. Motorn ger 160 hästkrafter vilket är 40 fler än vad 1,6 med enkelturbo levererar.

1,6 dubbelturbo ersätter den stora 2,2-litersmotorn på 150 hästkrafter och är 30 kilo lättare än denna. Sammantaget kan man alltså säga att Hondas toppnummer när det gäller diesel CR-V blivit 65 kilo lättare vilket naturligtvis sätter sina spår när det kommer till bränsleförbrukningen.

Enligt EU-cykeln drar den gamla motorn 0,68 liter per mil, ersättaren 0,51 liter per mil. Enligt färddatorn, vilken förvisso inte är något sanningsvittne, hamnade min förbrukning under tolv körda mil på 0,66 liter per mil.

PeO Kjellström gillar Honda CR-V i det mesta men den nya smarta farthållaren är rent av skit.

Den nya automatlådan känns helt okej men ger ingen aha-upplevelse som man skulle kunna tänka sig med hela nio växlar framåt. Det känns bra och det är helt enkelt allt jag har att säga om den. Den nya automatlådan är nu bara tillgänglig till 160 hk diesel, övriga CR-V får nöja sig med 6-växlad manuell låda eller den gamla automatlådan.

Motorn är också fullt godkänd. Det finns kraft så det räcker att dra den trots allt runt 1 700 kilo tunga suven framåt så att de flesta torde vara nöjda. 0-100 km/h tar tio sekunder blankt enligt Honda vilket trots allt bara är 0,3 sekunder snabbare än föregångaren. En tid som vi för övrigt konfirmerade vid vårt test i nummer 9/2013.

Honda har piffat till insidan med en del aluminium-inlägg. Trevligt, liksom en traditionell handbroms.

På utsidan handlar det om nya stötfångare fram och bak, delvis uppdaterad grill och bakljus. På insidan har det använts lite bättre material, den sju tum stora bildskärmen fungerar väl och kontrollknapparna sitter bra placerade. Men i det stora hela känns det ungefär som förr, vilket inte är något dåligt betyg.

Honda har förändrat styrgeometrin på CR-V. Framhjulen svänger nu åtta procent mer när du vrider på ratten och detta tycker jag är den enskilt största och bästa förändringen på nya CR-V. Styrningen känns riktigt, riktigt bra.

Den stora CR-V entusiasten kommer att ta 2015 års modell på nydesignade bakljus. Ingen annan gör det.

Däremot är jag mindre imponerad av Hondas nya intelligenta farthållare. Den sägs ska hålla reda på alla bilar som ligger framför och då förstår jag att den inte har det lätt.

Farthållaren ser till att bilen gasar och bromsar mest hela tiden och kan få för sig att accelerera fullt ut mot en framförvarande bil. Galet! Gör om, gör rätt.

Under de nio första månaderna 2014 var Honda CR-V den bäst säljande suven i världen och det finns anledningar till det. Kupén är rymlig, baksätespassagerarna har väldigt gott om plats för benen och för en 185 centimeter lång person (alltså inte PeO, som endast är tre äpplen hög, reds anm.) är det långt kvar innan huvudet når taket. Bagageutrymmet är stort och rymligt men för att kunna njuta av det krävs det att bakluckan går att öppna. Det gjorde den inte på vårt exemplar! Men jag såg att andra journalister lyckades med detta så uppenbarligen var det fel på just vårt exemplar. Förmodligen elektronikfel på vår bil, eftersom även bränslemätaren fallerade inledningsvis och det tog några mil innan den indikerade att vi faktiskt hade diesel i tanken.

En annan bra nyhet med Honda CR-V är att autobroms blir standard på alla versioner. När jag frågar de japanska talesmännen upp till vilken hastighet autobroms fungerar blir det en ganska lång intern diskussion innan de säger 60 km/h. Imponerande, men det visar sig ju att de helt enkelt enligt japansk tradition inte ville tappa ansiktet. Den riktiga siffran är 32 km/h.

Honda har även jobbat med att få ned ljudnivån i kupén vilket jag tycker de lyckats med. Å andra sidan har detta medfört att vindbruset från A-stolpar och backspeglar blir mer framträdande redan vid farter runt drygt 100 km/h.

Foto: Teknikens Värld

Honda CR-V sitter på rätt höga hästar när det gäller priset. En Executive-utrustad diesel av detta slag hamnar strax över 360 000 kronor, ännu mer mer automatlåda. En BMW X3 xDrive20d med 190 hästar kostar 391 400 kronor.

Bara som en jämförelse.

Honda CR-V 1,6 i-DTEC

Pris

Från 298 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 16,0:1. Borrning/slag 76/88 mm, cylindervolym 1 597 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 4 000 r/­min, max vridmoment 350 Nm vid 2 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/55 R 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 263, längd 461, bredd 180, höjd 169, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 16,5. Tjänstevikt ca 1 700, maxlast ca 500, max släpvagnsvikt 1 280 (B-kort). Tank 58 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 589-1 669 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 10,0 s, toppfart 197 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,56, landsväg 0,49, blandad körning 0,51. CO2 134 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

2 302 kronor per år.

Rivaler

BMW X3 xDrive 20d

Riktigt vass konkurrent som bara kostar 26 400 kronor mer och har ett fyrhjulsdrift­system som alltid fungerar vilket en fyrhjuls­­driven bil bör ha.

Pris: 391 400 kronor.

 

Mazda CX-5 2,2DE 4WD

Flerfaldig testvinnare i Teknikens Värld som känns ovanligt skarp. Mycket körglädje, bra totalekonomi och bra garantipaket lockar till köp.

Pris: 299 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr