Basfakta
Pris
266900 kr (juli 2005)
Motor
Tvärmonterad 4-cyl rak, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Direktinsprutning. Kompression 16,7. Borrning/slag 85x97,1 mm, volym 2204 cm3. Max effekt 140 hk (103 kW) vid 4000 r/min. Max vridmoment 340 Nm vid 2000 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, automatisk fyrhjulsdrift. 6-växlad låda.
Styrning
Kuggstång, servo. Antal rattvarv 3,1. Vändcirkel 11,4 m.
Bromsar
Skivor, ventilerade fram. Låsningsfritt system.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare, bak torsionsaxel med tvärgående länkarmar.
Hjul
Fälgbredd 6,5 tum. Däck 215/65 R16
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 263, längd 463, bredd 178, höjd 171, spårvidd fram/bak 154/156. Markfrigång 20 cm. Tjänstevikt 1740, maxlast 400. Släpvikt 1500 med B-kort. Tank 58 liter.
Fartresurser*
Toppfart 180 km/h, acceleration 0-10 km/h 10,6 s.
Förbrukning*
EU blandad körning 0,67 l/mil. Lansväg 0,58 l/mil, stad 0,82 l/mil.
*Fabriksuppgifter
Rubrik
Svårt namn på lättsam bil. Med diesel under huven når Honda CR-V nya höjder. Men partikelfiltret dröjer.
Honda - och man tänker finmekanik. Motorer som spinner. Växellådor, styrning och reglage vilka manövreras med lätt hand. En blandning av inarbetad image och realitet, när nu Honda CR-V sent i utvecklingen begåvas med en 2,2-liters dieselmotor (och ett modellnamn som ett EU-direktiv) är det ett faktum att företaget har koll på det här med metalldelar som rör sig mot metalldelar. Inget råljud eller påträngande knatter på tomgång. Inga störande vibrationer. Vid 2000 varv sköljer vridmoments-toppen in på 314 Nm, och med den sexväxlade och precisa lådan är det både lätt och roligt att rida på vågen. Motorn är stark, men inte överstark, och för ovanlighetens skull saknar man inte en automatlåda.
Utsläppsvärdena är bra i förhållande till konkurrenterna, men partikelfilter finns ännu inte att få. Det kommer först nästa år.
CR-V fungerar utmärkt i stadstrafik. Tacka höjden och den tydliga karossformen för det, men framför allt samstämigheten mellan bromsar, koppling, låda och motor. Motorvägen är också hemmaplan. I 110 km/h ligger motorvarvet strax över 2000 på sexans växel och högre upp i fart besväras man inte av någon svajighet eller orolig styrning.
Som Teknikens Världs testlag konstaterat flera gånger: när det kommer till körnöje och användbarhet ligger CR-V i topp. Den har platt golv vilket gynnar kupévolymen, baksätet är flyttbart och ryggstödet går att luta. Bagageutrymmet är stort i den här klassen och fördelaktigt kantigt.
Med omgörningen i höstas begåvades interiören med lite smakligare textilier och läckrare belysning av instrumenteringen.
Nytt från i höstas är ett mer snabbreagerande 4-hjulsdriftsystem (med en hydrauliskt styrd lamell som skickar ut kraft bakåt vid behov), 16-tumshjul, krockgardiner och stabiliseringsprogrammet VSA som standard. VSA arbetar med antisladdsystemet och de låsningsfria bromsarna för att förhindra vältning.
Dieselmotorn ger ett påslag på 30000 kronor, 266900 kronor för den enklare av de båda dieselversionerna. Då ingår bland annat ACC, cd-spelare och farthållare. Priset är bra jämfört med konkurrenten Toyota RAV4, som med stora karossen och dieselmaskin kostar 275400 kr. Så här i introduktionstider har återförsäljarna märkt en oväntad stark köpvilja av Executive-versionen som kostar 298900. Då ingår läderinredning, navigator och el-soltak.
Med den nya nosen och en mer slipad akter är CR-V inte heller så uppenbart ful som tidigare.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.