Provkörning av Honda HR-V 1,6i mot Renault Kangoo 1,4 Pampa

Provkörning av Honda HR-V 1,6i mot Renault Kangoo 1,4 Pampa

Basfakta Honda

MOTOR

 4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel , 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrnning/slag 75/90 mm, volym 1 590 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 3 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, fyrhjulsdrift med automatisk inkoppling av bakhjulen. 5-växlad låda. 

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med underliggande länkarm. Bak femlänkad axel med panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång, servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 10 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 5,5 tum plåt, eller 6 tum aluminium. Däck 1195/70 R 15 respektive 205/60 R 16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 401, bredd 170, höjd 159, spårvidd fram/bak 147/146. Markfrigång 19 cm. Tjänstevikt 1250, maxlast 280. 

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 12 s, toppfart 162 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,86 liter/mil.

Basfakta Renault

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 75,8/77 mm, volym 1 360 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 5 500 r/min. Max vridmoment 114 Nm vid 4 250 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

FJÄDRING/HJULSTÄLL

Fram skruvfjädring med fjäderben och undre triangellänkar. Bak bakåtriktade bärarmar. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång, servo. 3,25 rattvarv. Vändcirkel 10,5 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak . 

HJUL OCH DÄCK

Fälgbredd 5,5 tum aluminium. Däck 165/75 R14 

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 400, bredd 166, höjd 188, spårvidd fram/bak 141/141. Markfrigång 18 cm. Tjänstevikt 1140, maxlast 505.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Acceleration 0-100 km/h 14,3 s, toppfart 155 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,75 liter/mil.

 

Ytliga bekantskaper

Tuffa på utsidan - mjuka under skalet. Går det att ta bilar som Renault Kanggo Pampa och Honda HR-V på allvar? Är det ens meningen?

I nischbilshysterins absoluta utmarker hittar vi fuskterrängbilen. Asfalterade utmarker, kanske ska tilläggas, eftersom fuskterrängbilen inte ens utger sig för att kunna forcera mer än på sin höjd en skapligt hög refug.

Fuskterrängbilen fick ett ansikte för drygt tjugo år sedan då Simca (senare Talbot) Matra Rancho presenterades. Det var en Simca 1100 "Fixaren" som blivit tvådörrars kombi och försetts med massor av tuffa plastdetaljer som skärmbreddare, gangsterkeps och sökarlykta. Men ingen fyrhjulsdrift.

Rancho försvann från svenska marknaden i början av 1980-talet och först i år har två bilar dykt upp som kan sägas försöka axla manteln: Renault Kangoo Pampa och Honda HR-V. Deras uppgift är att se så tuffa ut det bara går, till lägsta möjliga kostnad. Klarar de det - är de riktiga fuskterrängbilar?

Pampa är en specialversion av Renault Kangoo 1,4. Större hjul och förhöjd fjädring ger fem centimeter högre markfrigång, nu totalt 18 centimeter. Hasplåt under motorn, skojfrisk klädsel (med namnet "Explore") och några klistermärken längs karossidorna ger enligt reklamen ett "tufft 4-hjulsdrivet utseende". Trots det är Pampa liksom grundversionen enbart framhjulsdriven. Merpriset är måttliga 6 500 kronor och då ingår dessutom ABS-bromsar.

Den högre markfrigången gör att man som förare kommer ytterligare fem centimeter högre vilket uppskattas framför allt i stadstrafik. Kvadratmeterstora glasytor och väl tilltagna backspeglar bidrar ytterligare till trivseln. Det gör däremot inte den hårda, hala plasten instrumentpanelen är gjord av. Samtidigt får man inte glömma att Kangoo Pampa är billig - 125 600 kronor.

Den lilla 1,4-litersmotorn på 75 hästkrafter är kopplad till en växellåda med bra utväxlingsförhållanden vilket gör Kangoo skapligt alert i starten. På landsväg däremot blir den påtagligt slö och bullrig. Dessutom är Kangoo Pampa, med största sannolikhet på grund av sin högre tyngdpunkt, riktningsinstabil och minsta vindpust gör att föraren måste korrigera riktningen.

Den höga karossen är annars mest en tillgång. Katedralkänslan i kupén är trivsam och den rejäla prylhyllan ovanför vindrutan rymmer massor. En praktisk skjutdörr på högersidan (varför inte på båda sidorna?) ger bra insteg till baksätet, som i sig inte är speciellt bekvämt, sittdynan är för låg. Fälls baksätet finns plats för 2,3 kubikmeter prylar - åtminstone i teorin. För att till fullo kunna utnyttja takhöjden krävs ett rejält lastnät från golv till tak. 

I vårt väjningsprov med full last - i Kangoos fall imponerande 505 kg - är Pampaversionen med högre markfrigång påtagligt sämre än vanliga Kangoo som testades förra året.

Basversionen smet elegant igenom konbanan i 75 km/h - Pampa börjar kasa betänksamt redan i 60 km/h och fortare än 65 km/h går det absolut inte. Då understyr Kangoo Pampa rejält och föraren får ratta frenetiskt för att få bilen dit han vill. Mesta skulden för detta har nog allrounddäcken bilen levereras med - de är för mjuka. Styrningen är långsam och högt utväxlad - 3,25 rattvarv mellan fulla hjulutslag - och det märks redan i låga farter på måttligt kurviga vägar. Bilens glada utseende motsvaras inte av någon som helst körglädje. Rena sömnpulvret.

Hondas linjer är ett roligt misch-masch Honda HR-V är lite roligare. Den konkurrerar egentligen inte alls med Kangoo Pampa. Dels är Hondan 30 000 kronor dyrare, dels är den inte tillnärmelsevis lika praktiskt inriktad. Här har förnuftet fått ge vika för en tuff och annorlunda framtoning. HR-V är dessutom fyrhjulsdriven, i alla fall den version som säljs i Sverige. Utomlands säljs HR-V även med framhjulsdrift. Men någon terrängbil är ingen av versionerna, det understryks noga av Honda. Normalt sett är bilen

enbart framhjulsdriven, bakhjulsdriften tuggar i först när framhjulen tenderar att spinna.

HR-V är lika lång som Kangoo, fyra meter, men mycket trängre. Designen är spännande - ett misch-masch av stilar och idéer som tillsammans ger något nytt. Det raka bakpartiet är snott rakt av från Volvo men lastutrymmet är betydligt lägre, smalare och kortare. Fronten för tankarna till amfibiebilar.

Körkänslan är betydligt mer personbilslik än den i Kangoo. Men bara ratten - inte stolen - är ställbar. 

Precis som på Kangoo är inte rygg-stöden steglöst inställbara - billigt! Baksätet är trångt med krångligt insteg och snålt tilltaget benutrymme. Inredningen speglar inte det annorlunda yttre. Grå plast i två toner piffas endast upp av blå mätartavlor.

1,6-litersmaskinen på 105 hästkrafter är tillmötesgående men inte särskilt yster. Liksom Kangoo trivs HR-V bäst i stan. Hög sittposition, god överblick och nätta yttermått. 

På landsväg är HR-V bullrig och omkörningar kräver planering och flitigt växlande trots redan från början låg utväxling. Men riktigt så illa som i Kangoo blir det aldrig, framför allt är Honda betydligt mer riktningsstabil.

När HR-V just presenterats i våras var en tysk biltidning mycket nära att välta med den i ett undanmanöverprov. Honda reagerde blixtsnabbt och förstärkte bakvagnsfjädringen och bytte bussningar, samtidigt som man förnekade att det egentligen var något problem. När vi nu kör HR-V "fullastad" - den får bara ta 280 kg - går det riktigt bra för biltypen. 70 km/h är i det närmaste odramatiskt, framhjulen börjar så smått tappa fästet - ett säkert beteende. Däremot smäller det oroväckande i den omkonstruerade bakvagnen. Det låter som om en enorm Coca Colaburk håller på att knycklas sönder.

Honda HR-V och Renault Kangoo Pampa vill ge bilköparen allt det han får om han köper en Land Rover Discovery, Jeep Cherokee eller Toyota Land Cruiser minus dålig ekonomi och klumpigt uppträdande.

Visst kommer Kangoo och HR-V en bit på väg: du sitter högre än genomsnittet, har god överblick och bilarna ger ett intryck av robusthet. Samtidigt är de nättare och mer lättmanövrerade, billigare och snålare än en riktig "godzillakombi". 

Just som en äkta fuskterrängbil ska vara beskaffad.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!