Provkörning av Honda HRV

Provkörning av Honda HRV

Basfakta

MOTOR

4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 75/90 mm, volym 1 590 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 3 400 r/min.

KRAFTÖVERFÖRING 

Framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift med automatisk inkoppling av bakhjulen. 5-växlad låda alternativt steglös automatik (CVT).

FJÄDRING OCH HJULSTÄLL

Skruvfjädring. Fram fjäderben med underliggande länkarm, bak femlänkad axel med panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.

STYRNING

Kuggstång med servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 10,0 meter.

BROMSAR

Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.

HJUL

Fälg 5,5 tum plåt alternativt 6 tum lättmetall. Däck 195/70 R15 respektive 205/60 R16.

MÅTT/VIKT (cm/kg)

Axelavstånd 235, längd 401, bredd 170, höjd 159, axelavstånd fram/bak 147/146. Tjänstevikt ca 1 200, max last ca 330. Tanken rymmer 55 liter.

PRESTANDA (fabriksuppgifter)

Avser fyrhjulsdrift, automat inom parentes. Toppfart 162 (152) km/h. Acceleration 0-100 km/h 12,0 (13,1) s. Förbrukning landsväg 0,76 (0,77), stad 1,04 (1,05), blandad körning 0,86 (0,87) l/mil.

Vildmarksros blir asfaltsblomma

HR-V ska locka det unga aktiva folket till Honda-familjen.

Det är sällan man möter högbenta fyrhjulsdrivna Jeep-kopior på sin skogspromenad, desto oftare i de stora städernas kärnor. Därför är det både konsekvent och lite fräckt när Honda deklarerar att fabrikens nya modell HR-V, en ungdoms- och fritidsbil, inte är avsedd att rumla runt i terrängen med. Den passar bäst i stan.

Således kan kunden välja mellan vanlig framhjulsdrift och automatiskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift av samma typ som finns i den större Honda CR-V.

Eftersom bilen uttryckligen riktar sig till unga människor med så kallad aktiv fritid är ändå fyrhjulsdrivning det naturliga - vem vill bli sittande fast vid slalombacken eller på stranden eller vart nu fritidsengagemanget har fört en?

HR-V är en liten högbyggd kombi med fyra sittplatser och ett riktigt bra bagagerum. Takreling finns naturligtvis som tillbehör för transport av alla fritidstillbehören. Under golvet i bagagerummet finns en plastbalja avsedd att tjäna som förvaringsplats för exempelvis våta baddräkter - bara att lyfta ur och spola av.

Det bästa man kan göra med baksätet är nog att fälla ned det och därmed öka utrymmet för bagage. Med en medellång förare vid ratten blir det knappt något knäutrymme över för eventuella baksätespassagerare.

Fram sitter man lite hårt men inte illa. HR-V är som sagt mest tänkt som en citybil med kapacitet för utflykter, ingenting man ger sig ut på långfärd med. Det märks direkt när bilen släpps ut på motorväg, den är ovanligt lågt växlad och vantrivs på höga varvtal.

I 100 km/h går HR-V utmärkt och den fördrar 120. I högre farter tilltar främst vindbrus med även buller från motor och däck. Vid 150 blir vagnen rejält svajig.

I stadstrafik är motorn smidig och tyst och det enda som stör är egentligen hårda stötar när bilen passerar ojämnheter i vägen. Hondas steglösa kraftöverföring CVT - i princip en modern variant av den gamla remtransmissionen i Daf och Volvo 343 - är en trevlig bekantskap som passar bra för den här bilen och dess tänkta användningsområde.

I Sverige, där HR-V lanseras i april, kommer till en början enbart fyrhjulsdrivning och manuell växellåda.

För folk som trots allt måste åka landsväg ibland undrar jag om inte en motor med lite vassare karaktär skulle passa bättre, särskilt om HR-V ska orka leva upp till sin stolta slogan "The Fun Machine", nöjesmaskinen. Den här motorn är för trist! 105 hästkrafter räcker gott och väl, men motorn är villig bara på låga varv och verkar plågad på höga. Med tanke på att bilen ändå inte är tänkt för terrängkörning finns heller ingen direkt anledning att göra den alltför "lastbilsmässig".

Toyota Rav 4 är ett exempel på att en sportig motor kan lämpa sig även i så kallade discojeepar. Lite av dess temperament gissar jag att även Hondas tilltänkta kundkrets av unga, välavlönade, sportiga, ännu barnlösa livsnjutare av båda könen skulle sätta värde på. 

Det är för övrigt en grupp köpare som Honda haft lite svårt att få kontakt med en tid, så avsikten med HR-V är främst att bredda det kundunderlag som i dag är gravt medelålders.

Att HR-V är tänkt som stadsbil framgår av ett antal detaljer i konstruktionen. 

Det gäller främst och främst skyddet för tredje man, i första hand fotgängare och tvåhjulingsåkare. Motorhuven är gjord i dubbla lager för att mjukare fånga upp en person som landar på densamma - annars är risken stor att huven ger efter för mycket och den olycklige slår sig på själva motorn i stället.

Huvens upphängningar och vindrutetorkarna är av samma skäl eftergivliga.

I övrigt uppfyller Honda HR-V gällande säkerhetsnormer utan att någon överdriven möda lagts ned på de åkandes säkerhet. Sidokrockkuddar finns ännu inte och bältenas övre fästpunkt går inte att justera för att passa olika kroppslängder.

Backspeglarna kan vikas in så att bilen lättare kan komma igenom trånga passager, en god idé som sedan länge finns på många bilar i Japan och som nu för första gånger på allvar prövas på den europeiska marknaden (HR-V) är tillverkad i Japan och säljs redan där, kommer till Europa i vår men ska inte säljas i USA).

En annan förutsättning för att en bil ska fungera bra i stadsmiljö är smala dörrar som går att öppna på trånga utrymmen. 

De breda dörrarna på HR-V gör den däremot ganska klumpig att stiga ur och i på parkeringen - men en version med fem dörrar är på gång.

Bilen är lite svår att passa in i någon speciell kategori, den hamnar i samma gäng av "livsstilsbilar" som Volkswagen Beetle, Ford Puma, Opel Tigra med flera. Sportbilar, jeepkopior och nostalgifordon om vartannat. 

Som Honda så riktigt skriker i reklamen:

It´s all about styling!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!