Basfakta
MOTOR
4-cyl tvärställd radmotor med 1 överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,6. Borrning/slag 75/90 mm, volym 1 590 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6 200 r/min. Max vridmoment 135 Nm vid 3 400 r/min.
KRAFTÖVERFÖRING
Motorn fram, fyrhjulsdrift med automatisk inkoppling av bakhjulen. 5-växlad låda, alternativt steglös automat (CVT).
FJÄDRING/HJULSTÄLL
Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson) med underliggande länkarm. Bak femlänkad axel med panhardstag. Krängningshämmare fram och bak.
STYRNING
Kuggstång med servo. 2,75 rattvarv. Vändcirkel 10,0 meter.
BROMSAR
Skivor fram (ventilerade) och trummor bak. Låsningsfritt system.
HJUL OCH DÄCK
Fälg 5,5 tum, plåt alternativt 6 tum lättmetall. Däck 195/70 R15 respektive 205/60 R16.
MÅTT/VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 245, längd 411, bredd 170, höjd 168, spårvidd fram/bak 147/146. Tjänstevikt 1 319, maxlast 321. Tanken rymmer 55 liter.
PRESTANDA (fabriksuppgifter)
Acceleration 0-100 km/h 12,7 sekunder. Toppfart 162 km/h. Bränsleförbrukning blandad körning 0,86 liter/mil.
Låtsasbilen
Tio centimeter och två bakdörrar gör HR-V mer användbar. Men till vad?
På Honda berättar man gärna historien om hur Honda HR-V kom till. En grupp unga formgivare ritade bilen på sin fritid, utan företagsledningens vetskap. Först när en fullskalemodell stod klar visades den upp för högsta hönsen. De nappade på idén och beslutade om omedelbar produktion. Resultat: en sportterrängkombi med drag av amfibiebil?
Hursomhelst. Förra våren kom bilen till Sverige, men då endast i tredörrarsutförande. Nu finns Honda HR-V även med femdörrarskaross. Axelavståndet, längden och benutrymmet i baksätet har ökat med tio centimeter jämfört med tredörrarsmodellen. Den extra längden gör god nytta, men alltjämt är det trångt för baksätespassagerarna. I övrigt är måtten oförändrade.
HR-V, som delar bottenplatta och en hel del komponenter med Hondas minsting Logo, är standardutrustad med fyrhjulsdrift (test av fyrhjulsdrift i TV 2/00).
Hög markfrigång och fyrhjulsdrift till trots trivs HR-V bäst i stan. Med sitt kompakta yttre är HR-V smidig i stadstrafik. Man sitter högt och har överblick över väg och medtrafikanter. Motorn på 1,6 liter har hygglig kraft vid låga varv och går tyst och smidigt. På landsväg är den däremot ganska högljudd. I motorvägsfart trivs bilen inte alls, högt vindbrus och ett ganska svajigt uppträdande.
Som tillval finns en steglös automatlåda. Mjuk acceleration och en känsla av att lådan aldrig växlar upp när man stampar på gaspedalen. Lite tråkigt i längden.
Med fem dörrar kostar HR-V 162 900 kronor, tredörrars är 8 000 kronor billigare. Vem ska då köpa HR-V? Enligt Honda är målgruppen unga människor med aktiv fritid som är intresserade av design och vill synas i sitt fordon.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.