Provkörning av Honda Insight

Provkörning av Honda Insight

Min gamla Honda Insight drar 0,33 liter milen – den nya vill ha 0,44 l/mil. Så särskilt billig tycks den inte heller bli.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sitter i min gamla Honda Insight på väg till Arlanda för vidare transport till Valencia i Spanien. Bilens snittförbrukning med vinterdäck är 0,39 l/mil. På de lättrullande sommardäcken med smidda aluminiumfälgar drar den 0,33 – snittet på de totalt 14 900 mil den rullat – och den förbrukning Honda sagt att den ska ha.

I Valencia visar Honda nya Insight, en bil som ser ut som en blåkopia av den mest kända familjehybridbilen – Toyota Prius II. Första generationen Insight kom 1999 och är fortfarande klassledande vad gäller förbrukning och koldioxidutsläpp (80 g/km). Konstruktionen var också speciell. Hela bilen byggdes i aluminium, vilket gjorde den lätt – men dyr. 

 Drivtekniken, då som nu, är det system Honda kallar IMA (Integrated Motor Assist), ett parallell­hybridsystem där elmotorn sitter i direkt anslutning till bensinmotorn. Detta ger ett kompakt system som också är förhållandevis billigt att producera. Vid acceleration jobbar elmotorn tillsammans med bensinmotorn och vid motorbroms fungerar elmotorn som generator och laddar batteriet.

 Redan i första Insight fanns stopp/start-funktion som stänger av motorn vid rödljus och startar när man släpper bromsen (lägger i ettan eller backen på en manuellt växlad generation ett).

 Nya Insight är inte något utpräglat lättviktsbygge men den rymmer fem personer till skillnad från gamla Insight som är tvåsitsig. Nya Insight är alltså en familjebil i C-segmentet (Golfklass). 

 Spontant känns den lite mindre än Prius. I baksätet bör man inte vara längre än 180 centimeter för att få plats med huvudet. Bagageutrymmet rymmer 408 liter. Med fällda baksäten är volymen 1 017 liter. Båda siffrorna är klart konkurrenskraftiga. Batteriet är kompakt, ger drygt 100 volt och ligger under reservhjulet.

 Hondas strategi med nya Insight är att hybridbilen ska bli tillgänglig för fler människor och detta försöker man uppnå genom effektivisering av produktionen. Blir den enklare och billigare blir även själva bilen billig att köpa. Så var det tänkt och så är det också – i vissa länder, vars valuta inte klassas som nödmynt i förhållande till den japanska yenen. 

 Från början var tanken att Insight skulle kosta strax under 200 000 kronor, men så blir det inte. Något pris kan svenska Honda inte avslöja ännu men det lär bli betydligt högre. Billigare än Civic Hybrid säger man, men samtidigt kommer priset på Civic Hybrid också att gå upp när valutakurspåverkan slår igenom. Civic Hybrid kostar i dag cirka 240 000 kronor.

 Att Honda har varit ekonomiskt medvetna vid bygget märks främst på de billiga hårdplastmaterialen i inredningen. Inga stoppade och mjuka ytor även om själva utformningen och designen är tilltalande. Stolarna fram är helt okej med bra inställningsmöjligheter men ratten kan bara justeras i höjd. 

 Nytt i IMA-systemet är en grön knapp märkt ECON som intryckt hjälper föraren att köra snålare. Vid oförsiktigt gaspådrag ser datorn till att INTE ge så mycket gas som föraren ger. Insprutningen ger bara så mycket soppa som behövs för att uppnå den tänkta accelerationen, inte en droppe mer. 

 Hur mycket energi som går åt och hur mycket som genereras kan man följa på en display. Färgen i hastighetsmätaren ändras och man ser direkt om man är ”ute och cyklar” med gaspedalen. Om man däremot ger full gas för att göra en snabb omkörning kopplas ECON-systemet temporärt ur. Varför knappen överhuvudtaget finns kan man fråga sig. Det bästa hade väl varit att bilen alltid gick i detta ECON-mode. 

 Köregenskaperna i övrigt är trevliga med ett bra chassi. På den jämna spanska asfalten går Insight tyst. 

 Så till pudelns kärna: Hur snålt går nya Insight? Motoreffekten har skruvats ner jämfört med Civic Hybrid. Bensinmotorn ger 88 hästkrafter och elmotorn 14. CVT-lådan har effektiviserats för bättre ingrepp och mindre förluster. En annan IMA-innovation är att bilen går att köra på bara elmotorn i jämna farter kring 45 km/h.

 Honda uppger en blandad förbrukning på 0,44 liter milen. På plan väg med extremt lätt gasfot och med nollad färddator kan man komma ner under 0,4. Men med omväxlande stadskörning, landsväg och motorväg stannade min förbrukning på 0,51 liter milen. Det tycker inte jag är så märkvärdigt. Ändå körde jag på samma sätt som med min gammel-Insight. 0,5 l/mil klarar vilken modern diesel som helst. Med tanke på hur länge Honda hållit på med den här tekniken – och att Insight redan för tio år sedan drog 0,33 – undrar jag om utvecklingen verkligen har gått framåt.

Honda Insight

Pris

Ej fastställt.

Motor

Bensin. Längsmonterad R4, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 73/80 mm, cylindervolym 1 339 cm3. Max effekt 88 hk (65 kW) vid 5 800 r/min, max vridmoment 121 Nm vid 4 500 r/min.

Elmotor. Max effekt 14 hk (10,3 kW) vid 1 500 r/min. Max vridmoment 78,5 Nm vid 1 000 r/min. Batterier 12V/35 Ah/100,8V.

Kraftöverföring

Motorerna fram, framhjulsdrift. CVT-låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstång, elservo. Antal rattvarv 3,3. Vändcirkel 10,3 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS, aktivt antisladdsystem.

Hjul

Fälg 5,5 tum, däck 175/65 R15.

Mått (cm/kg)

Axelavstånd 255, längd 440, bredd 170, höjd 143, spårvidd f/b 150/148. Tjänstevikt 1 275, maxlast cirka 375. Släpvikt 0. Tank 40 liter.

Fartresurser*

Toppfart 186 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,46, landsväg 0,42, blandad körning 0,44 l/mil. CO2 101 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr