Den kände designern Arne Jacobsen står för arkitekturen – på macken.

Provkörning av Honda Jazz 1,3 I-VTEC

Med helt nya, tredje generationen Jazz hoppas Honda att fler ­människor ska digga den. Teknikens Värld kör den nya krabaten i ­gemytets ­Köpenhamn och kan konstatera att det rycker i taktpinnen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Även om silhuetten känns igen från föregångaren är allting nytt. Nya Jazz är 95 millimeter längre och axelavståndet har ökat med 30 millimeter. Kan låta futtigt men de få centimeterna har gjort innerutrymmena gigantiska, för att vara en bil på blott fyra meter. Bilen bygger på en helt ny plattform där de europeiskt sålda har bestyckats med en fjädring och styrning som passar vårt kynne. Det vill säga något fastare i hullet och snabbare styrrespons.

Utväxlingen i styrningen har minskats från 18,2:1 till 14,1:1 vilket ger snabbare styrning och nya Jazz känns betydligt mer vaken än förra modellen. Det alertare beteendet beror också på att innerhjulen bromsas lätt vid snabb kurvtagning och vid undanmanövrar. Systemet kallas Agile Handling Assist och är standard.

Även bromsarna har uppgraderats med större ventilerade skivor fram och solida bak. Annat som lagts mer krut på är ljudisoleringen. Även om danska vägar har lenare asfalt än våra så får jag ändå en indikation om att nya Jazz rullar betydligt tystare. Dels är den nya hjulupphängningen tystare men också mer ljuddämpande material har använts.

För Europa finns nu endast en motor. Nyutvecklade 1,3 i-VTEC är fyrcylindrig och lämnar 103 hästkrafter och 123 newtonmeter. Ska gå på 0,46 liter milen vid blandad körning (CVT-låda) och uppges därmed vara lika snål som den gamla 1,2-litersmotorn. Samtidigt ska den vara lika stark som gamla 1,4:an. Hybridversionen slopas. Standard är sexväxlad manuell låda och som tillval en helt ny CVT-låda där föraren kan påverka ”växlingen” med rattpaddlar. Lådan har sju ”steg” som nästan kan uppfattas som riktiga. Trevlig för att vara en CVT, det var den allmänna uppfattningen från det samlade pressuppbådet.

Lagom ombonat med snygga material, och ­tydligt med stora instrument och dito skärm.

Inuti är nya Jazz uppgraderad med stora tydliga instrument, knappar och spakar samt snyggare material. Naturligtvis har den kvar sitt smarta baksäte Magic Seat där sittdynorna kan fällas upp vilket ger möjlighet att frakta höga saker. Vid fällning av ryggstöden blir lastytan helt plan. Refresh Mode innebär att främre stolens ryggstöd fälls bakåt och den bakre passageraren kan vila benen som i en schäslong.

Stolarna fram är sköna och föraren kan höja eller sänka positionen, men skjutmånen bakåt är av någon outgrundlig anledning alldeles för kort. Förare som är längre än 180 centimeter vill komma längre bak. Tyvärr är skenorna för korta och stolen stannar cirka 30 centimeter från baksätet. Bra för baksätesåkarna visserligen, men om ingen sitter där känns det bara onödigt och dumt. Hur tänkte man?

Bilden är ett montage. Bilen är inte större än huset i verkligheten. Jazz är fyra meter.

I övrigt verkar nya Jazz vara väl så genomtänkt. Den har City Brake Active som ska hindra eller mildra krock med bil i upp till 32 km/h. Motorcyklister, gångtrafikanter eller annat än bilar kan systemet dock inte detektera. Annars finns det mesta och Honda förutsätter att Jazz ska få fem stjärnor i krockprov.

Det senaste inom infotainment finns också i Honda Connect där man kan ladda ner appar och hålla på med annat än bilkörning. Systemet är än så länge androidbaserat eftersom Apple är tjuriga att dela med sig av sitt system. Jazz uttalade konkurrenter i Sverige är Ford Fiesta, Toyota Yaris och VW Polo. Det blir en ordentlig svängom när Jazz möter dem i ett kommande test!

Priserna spänner från 144 900 kronor för den enklaste Trendmodellen till 193 900 för den mest fullproppade i Eleganceutförande, och det finns tio utrustningsvarianter däremellan.

Honda Jazz 1,3 i-VTEC manuell

Pris

Från 144 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med en överliggande kamaxel och 4 ventiler per cylinder. Kompression 13,5:1. Borrning/slag 73/78,7 mm, cylindervolym 1 318 cm3. Max effekt 103 hk vid 6 000 r/­min, max vridmoment 123 Nm 5 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. CVT med 7 simulerade steg.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 10,8 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, skivor bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Stålfälgar. Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/60 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 400, bredd 198 (inkl. speglar), höjd 153, spårvidd f/b 148/147. Markfrigång 110. Tjänstevikt 1 066, maxlast 418. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 354/897 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 11,2 s, toppfart 190 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,5 liter, blandad körning. CO2 116 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.

 

Skatt

426 kronor per år.

Rivaler

Ford Fiesta 1,0 EcoBoost

Fords trevliga, enliters trepipsmotor med turbo ger 100 hästkrafter och har femväxlad manuell låda. Inte lika rymlig som Jazz, men mycket prisvärd.

Pris: 132 800 kronor

 

Toyota Yaris

Foto: Patrik Lindgren

Med 1,33-litersmotor och massor av utrustning inklusive Pre-Collision System och vingelvakt är Yaris extremt aggressivt prissatt. Men är det extra rymd som efterfrågas så hjälper inte det.

Pris: 139 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr