Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Honda Jazz 1,5 i-MMD Hybrid e-CVT Executive

Nya Jazz är först ut i Hondas modellflora att bära fanan för deras nya e-HEV-system. Med två elmotorer ihopkopplade med en bensinmotor satsar Honda framåt.

Honda Jazz à la 2020 kliver in i fjärde generation och har visat sig vara en rätt populär bil, mest på marknader som till exempel i USA och på hemmafronten i både Japan och Kina där den har sålt bra. Kommer Jazz fortsätta turnera runt världen med samma styrka?

Vid en snabb jämförelse med tidigare generation är det inga omvälvande förändringar vad gäller storleken. Den har växt med ungefär 1,5 centimeter på längden medan hjulbas, bredd och höjd i princip är oförändrade sånär på några millimetrar här och där. Däremot har den lagt på sig en hel del kilon jämfört med förra generationen som hade en tjänstevikt på runt 1130 kg jämfört med nya Jazz som väger in på 1307 kg. Totalvikten har ökat med strax över 100 kg samt att lastförmågan har försämrats med nästan lika mycket till 392 kg, värt att notera för den som vill ta med sig familj eller vänner samt mycket packning.

Styrningen har en generellt bra känsla även om den kanske inte är den bästa och mest exakta i branschen. Foto: Patrik Lindgren

Men låt oss i stället titta på nya Jazz. Det är en helt ny bil med mjukare former och mindre aggressiva linjer som lirar med formspråket som går igen hos Hondas elbil e som också har kommit till Sverige nu. Under huven hittar vi den nya drivlinan där både bensinmotorn med 97 hästkrafter och de båda elmotorerna på 109 hästkrafter får plats, tanken är som tidigare placerad under främre sätesraden och rymmer 40 liter vilket frigör utrymme längre bak i bilen vilket jag återkommer till.

Går vi ett steg bakåt kommer vi till de ”dubbla” a-stolparna som ska ge bättre sikt framåt, en intressant lösning där den bakre delen är utformad för att ta den stora delen av en smäll vid en olycka. Den främre delen är hälften så smal jämfört med tidigare generation och enligt Honda ska det ge ett synfält på 90 grader jämfört med tidigare 69 grader. Men det krävs en aktiv förare för att leta efter eventuella trafikanter som kan dyka upp där i glipan.

Runda och mjuka former är det som gäller för nya Honda Jazz, men också för nya elbilen e. Foto: Patrik Lindgren

Jag kliver in bakom ratten och hittar en väldigt sval och avskalad kupé. Honda har tagit ett ordentligt kliv från det lite mer traditionella formspråket till att omfamna något som känns mer skandinaviskt avskalat. Ratten är central med sina två ekrar och jag gillar utseendet. På de båda ekrarna finns de sedvanliga funktionerna som till exempel farthållare, filhållnings­assistans och rattvärme inbyggda.

Jazz har fått nya infotainmentskärmar där den ena agerar mätartavla framför ratten och den kan på sina 7 tum visa bland annat förbrukning, hur energin i drivlinan fördelas samt en förenklad köranvisning. På mittkonsolen sitter en 9-tumskärm som har stöd för både Android Auto och Apple CarPlay. Jag har använt mig av Apple CarPlay och det har fungerat klanderfritt.

Stilren och avskalad förarmiljö som är lättnavigerad. Foto: Patrik Lindgren

När nöden kräver det finns det två USB-uttag placerade framför växelspaken som du kan tanka ström ur. Det finns även ett vanligt 12-voltsuttag men tyvärr ingen induktionsladdare.

Jag sitter väldigt bra i stolen och med mina 176 centimeter har jag inga problem att hitta en vettig körställning, åtminstone till en början. Men vid långfärd känner jag av bristen på ett justerbart svankstöd.

I baksätet finns de så kallade magiska sätena fördelade i klassisk 60/40 delning. Det finns klara fördelar med dessa, ryggstöden kan ­fällas i princip helt plant framåt och stolsitsarna kan fällas rakt uppåt så det blir som ett stort gap i baksätet. Den totala lasthöjden blir då 125 centimeter från golv till tak. Det går även att stoppa in packning under sätesraden där bak.

Honda Jazz har ett av bilvärldens mest ”dynamiska” lastutrymmen. Flera lastmöjligheter finns. Foto: Patrik Lindgren

Även baksätet har fått generösare stoppning och jag har inte hört något gnäll från baksätespassagerarna gällande sittkomforten under tiden jag provkörde bilen, kan också bero på att det finns två USB-kontakter tillgängliga även där bak…

Däremot har jag under varmare dagar märkt att Jazz har svårt att fördela kylan från klimatanläggningen till baksätespassagerarna på ett tillfredsställande vis. När temperaturen i baksätet är på en bra nivå behöver de som sitter fram kanske dra på sig en extra tröja eller helt enkelt acceptera det faktum att det får vara lite kallare än vanligt.

Behöver du lasta något högt kan du enkelt fälla upp bakre stolsradens sittdynor. Eller så... Foto: Patrik Lindgren

Jag gjorde en resa till Dalarna under provkörningsperioden och där är landskapet allt annat än platt jämfört med hur det är hemma på upplandsslätten men trots det och att jag tog vägen via Gävle och Sandviken så det blev ett potpurri av vägar, både motorväg och mindre 70 och 90 vägar.

Det ska sägas redan nu, jag låg på ett snitt på 0,39 liter per mil under resan upp. Väldigt bra! Bör tilläggas att tempot var lugnt och fint utan några extraordinära utsvävningar hastighetsmässigt. Snittet ökade till runt 0,46 liter per mil på vägen hem då vi låg i lagstadgade 120 km/h på E4:an söderut.

Övergången i drivlinan när elmotorerna går in och ger extra kraft har fungerat sömlöst. Däremot märks ett tydligt Prius-beteende när jag gör en kick-down. Efter en viss fördröjning, på ett par sekunder, går varvmätaren i taket och motorn ylar för att sedan skjuta… nej, den skjuter tyvärr inte iväg som en raket. Men hastighetsökningen är i alla fall jämn och fin.

... kan du i stället fälla stolsryggarna framåt i nästan helt plant läge om det behovet skulle uppstå. Foto: Patrik Lindgren

Förutom de gångerna så är det väldigt tyst inne i kupén, förvånansvärt tyst ändå med tanke på att det finns en hel del ytor som är klädda med hårdplast. Styrningen har en generellt bra känsla även om den kanske inte är den bästa och mest exakta i branschen, jag har kört på härligt kurviga vägar som bjuder på inspirerande körning.

Nackdelen med den här typen av drivlina är att det blir som ett turbo­lagg när man trycker gasen i botten, men det går att ha kul med Honda Jazz, dock krävs det mer av föraren. Jag har förstås även provat Hondas filassistans tillsammans med farthållaren och där har Honda lite att jobba med, den gör för stora ingrepp och kan inte hitta ett bra mellanläge. Det blir till slut som ett flipperspel där bilen studsar mellan vänster och höger vägmarkering.

Baksätespassagerarna bjuds på varsin USB-kontakt för laddning av skärmar och annat. Foto: Patrik Lindgren

För dig som föredrar suvar kanske Honda Jazz Crosstar kan vara något, det är en Jazz med lite mer ­livsstilsattribut som plast runt hjulen och på trösklarna samt takreling. Prestandamässigt i princip likvärdig men med en något högre prislapp på 275 900 kronor.

Honda Jazz fortsätter på sitt tidigare spår och dess främsta styrka är innerutrymmena och behöver du det så kan den vara ett bra val.

Honda Jazz 1,5 i-MMD Hybrid e-CVT Executive

Pris: 262 000 kronor, säljs nu, första kundleverans nu.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl rad-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,5:1. Borrning/slag 73,0/89,5 mm, cylindervolym 1 498 cm3. Max effekt 97 hk (72 kW) vid 5 500-6 400 r/­min, max vridmoment 131 Nm mellan 4 500-5 000 r/­min. Elmotorer 109 hk (80 kW).

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Steglös automatlåda (CVT-låda).

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,1 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/55 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 252, längd 404, bredd 169, höjd 152, spårvidd f/b 149/147. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 318, maxlast 392, max taklast 35. Tank 40 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 304-1 205 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,4 s, toppfart 175 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,36 l/mil, extra hög 0,59 l/mil, hög 0,39 l/mil, blandad körning 0,46 l/mil. CO2 104 g/km. Räckvidd 87,5 mil.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år, hybridsystem 5 år eller 10 000 mil.

Skatt: 1 098 kronor per år de första tre åren, därefter 360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Renault

Renault Clio E-Tech Intens

Renault Clio har fått bra testresultat tidigare, i höst kommer den också med hybridlösning.

Pris: 246 900 kronor.

Foto: Toyota

Toyota Yaris Hybrid Style

Mindre bil, kommer först i höst. Likvärdig hybridlösning samt prestanda- och utrustningsmässigt.

Pris: 209 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!