Honda Legend och Lexus GS 450h.

Provkörning av Honda Legend mot Lexus GS 450h

De må vara utslätade på ytan men inkråmet är det definitivt inget fel på. Häng med på en duell mellan Honda Legend och Lexus GS 450h – mest teknikgodis vinner.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Misstron mot lyxbilar från Japan får väl sägas ha bedarrat vid det här laget. Annat var det i mitten av 1980-talet då Honda var den första japanska biltillverkaren att starta en separat lyxbilsdivision. Acura blev en omedelbar succé på den betydelsefulla amerikanska marknaden, trots hånfulla burop från mer traditionella lyxbilsmärken. Mest högljudd i sin kritik var Mercedes.

Acura Legend innebar inte bara Hondas genombrott i USA. Den var också ett bevis på att japanerna kunde mer än att bara prångla ut billiga småbilar. Något som Toyota och Nissan tog fasta på och presenterade sina respektive prestigebilar. Efter introduktionen av lyxigare och V8-motoriserade Lexus och Infiniti 1989 hamnade Hondas prestigebil i bakvattnet.

 Nu vill Honda tillbaka in i bilvärldens finrum och ta revansch på sina forna nationsfiender. Men sett till vad de ställer upp med för bil verkar försöket inte vara mer än halvhjärtat. Nuvarande Legend, fjärde generationen, utvecklades i början av 2000-talet och modellen finns sedan 2004 i Japan och i USA. 

 Är det något vi lärt av tidigare japanbilar är det att den mossiga designen inte säger allt. Legend bjuder Lexus GS 450h en hårdare fajt än vad vi trodde på förhand. Och GS är i ärlighetens namn inte särskilt sexig den heller.

 Jämfört med storgrillade Audi, skarpskurna BMW och stjärnbeprydda Mercedes så framstår de japanska alternativen som obestämbara och småtrista.

 Priserna talar åtminstone lyx, Honda Legend kostar 516 900 kronor och en jämförligt utrustad Lexus GS 450h Executive går lös på hiskeliga 649 400 kronor (grundversionen kostar 561 800 kronor). Då vill man att det ska kittla mer. Att hjärtat ska bulta. Att gåshuden ska infinna sig. 

 Men så finns vd:arna som vet att diskretion mest av allt är en hederssak. De som har den goda smaken att avstå från att visa hur hög lön de har. Verserade herrar som kan leva med risken att man missar bilen helt, där den förväntas stå på VIP-parkeringen.

 För dem är Honda Legend och Lexus GS 450h högintressanta och minst lika statusfyllda alternativ till en mer utåtagerande tysk, eller för den del svensk, lyxbil.

Därför är det undertill och innanför snarare än på utsidan som bilarna imponerar mest. Kvalitetsmässigt tillhör såväl Honda som Lexus de yppersta med ideliga toppbetyg i olika ägarundersökningar.

 Lexusinteriören beskrivs bäst som klädsamt konservativ. Detaljkänslan är utmärkt men dispositionen är ganska simpel. Skamliga Toyotadetaljer som den digitala klockan drar ner helhetsintrycket. Honda är mer äventyrligt brokig, i ivern att göra allt så enkelt som möjligt blev det tvärtom, myriader av knappar på både mittkonsolen och ratten.

 Lexus pekskärm är mer lättarbetad än Hondas mindre snyggt utförda multifunktionsreglage. Multifunktion till trots fullkomligen myllrar det av knappar på mittkonsolen. Lexus har valt att göra det mindre plottrigt genom att gömma en knappsats i en utfällbar låda till vänster om ratten. Möjligen snyggare men det är inte enklare att hitta rätt.

 Lexus nyckellösa system (saknas i Honda) fungerar smidigt, men när du trycker på startknappen händer inte mer än att instrumenteringen tänds. Inget ljud, ingen vibration trots att bilen är ”i gång”.

 Hybridsystemet består av en 3,5-liters V6 med kombinerad direktinsprutning och portinsprutning. Maxeffekten är 296 hästkrafter men eftersom en elmotor på ytterligare 200 hästkrafter bidrar vid framför allt acceleration, anger Lexus ”medeleffekten” 345 hästkrafter. Mer intressant – i startögonblicket uppnås vridmomentet 275 Nm och det fullkomligen slungar i väg lyxdroskan 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Den steglösa växellådan bidrar till elbilskänslan, kraften kommer helt linjärt.

 Förutom extra kräm bidrar elmotorn självklart till lägre förbrukning, främst i stadskörning. Lexus anger låga 0,79 liter milen vid blandad körning. Vi snittade på 1,0 liter under provkörningsperioden. 

 Lexus GS 450h har fartresurser i V8-klass medan driftsekonomin kvalar in bland fyrcylindriga kompaktbilar. Inte illa. 

 Honda har hybriddrift på sin repertoar men erbjuder det tyvärr inte i någon av de stora modellerna. V6-motorn på 3,5 liter har visserligen elektroniskt reglerbara ventiltider (VTEC) och tvådelat variabelt insug, men kan inte konkurrera på samma villkor som Lexus. Att snitta under litern milen är svårt, 0-100 km/h går på 7,3 sekunder. 

 Motorn morrar underhållande och fräser ifrån rejält vid 5 000 r/min. Den femväxlade automatlådan imponerar inte, hoppen mellan växlarna är för långa. I det manuella läget kan man dundra rakt in i varvtalsstoppet, vilket är ovanligt och lite kul.

 Ett stort plus för framkomligheten och i viss mån även för körglädjen är fyrhjulsdriften. Systemet fungerar i princip som en elektroniskt styrd differentialbroms och består av elektromagnetiska kopplingar. I praktiken gör det bilen oerhört stabil och säker på vägen. Honda Legend är beredd på att utmana kung Bore, vilket skitväder majestätet än bjuder på. 

 Skulle olyckan trots det vara framme känns det tryggt att veta att både Honda och Lexus är välgödda med passiv och aktiv säkerhetsutrustning. Exempelvis har båda aktivt krockskydd som med hjälp av radarsensorerna i den självreglerande farthållaren kan förutse en kollision. Medan Lexus system nöjer sig med att aktivera bältessträckare och förbereda bromsassistansen, går Honda ett steg längre. Skulle inte föraren reagera på en serie varningar (ljud- och lampsignal) nödbromsar bilen själv. Vi lyckas aldrig aktivera kollisionsskyddet trots att vi utfört tester mycket nära framförvarande fordon.

Vägen till målet får gärna vara lång och helst bred. Av Hondas sportiga arv märker man föga när det kommer till vad som förmedlas via styrdonet. Lexus styrning har elektrisk servo och är snabb i vändningarna, särskilt i mittläget, men vägkänslan är borttrollad. 

 Hondastolarna har rejäla sidostöd och långa förare kan sänka stolen djupt. I Lexus sitter man lite ovanpå i förhållandevis små stolar med kort sittdyna. 

 Honda uppträder inte lika civiliserat över broskarvar och potthål jämfört med Lexus alltid lika kolugna gång. Den senare har en aktiv fjädring som anpassar sig till underlaget. Med sportknappen intryckt blir fjädringen något hårdare och styrningen ännu kvickare. Lexus GS 450h upplevs en smula klumpig och den som söker spänning kan inte ens koppla ur antisladdsystemet. Honda är lättare i steget.

 På komfortsidan är det välfyllt med likartad utrustning. Små, men kanske avgörande, skillnader finns ändå mellan duellanterna. Exempelvis har båda backkamera, men Lexus fungerar bäst. Hondagluggen beckar snabbt igen av smuts och sitter dessutom felplacerad så att sikten skyms av bakre stötfångaren. 

 Lexusföraren assisteras också av hjälplinjer och parkeringssensorer, vilket inte ens finns som tillval till Honda.

 Honda kontrar med aktiv oljudsblockering som ersätter isoleringsmaterial som skulle gjort bilen (ännu) tyngre. Två mikrofoner inne i kupén övervakar lågfekventa ljud från drivlinan och sänder ut en precist avpassad ljudsignal i motsatt fas. Vägbrummet är ändå mindre störande i Lexus.

 Honda Legend och Lexus GS 450h är stora men slimmade, ganska låga bilar och det straffar sig i lägre takhöjd i baksätet jämfört med europeiska konkurrenter. Lexus bagageutrymme tas till största delen upp av batteripaketet till hybridsystemet. Även genomlastningslucka saknas.

 Det är som långfärdvagnar de japanska diplomaterna glänser och här kommer vägskälet mellan tysta, ”miljövänliga” GS 450h och marginellt mer alerta och fyrhjulsdrivna Legend. 

 Vi väljer att vika av på den gröna stigen tillsammans med den dyrare, men mer sofistikerade och politiskt korrekta Lexus GS 450h.

Lexus GS 450h

Pris

649 400 kronor (Executive).

Motor

V6, längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,8. Borrning/slag 94,0/83,0 mm, cylindervolym 3 456 cm3. Max effekt 296 hk (218 kW) vid 6 400 r/min, max vridmoment 368 Nm vid 4 800 r/min. Elmotor max effekt 200 hk (147 kW), max vridmoment 275 Nm.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. Steglös automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar, bak multlänkupphängning.

Styrning

Elektrisk styrservo. 2,7-3,7 rattvarv (variabel styrutväxling). Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 245/40/R18.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 483, bredd 182, höjd 143, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 2 010, maxlast ca 350, max släpvikt 2 000. Tank 65 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 5,9 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,92, landsväg 0,72, blandad körning 0,79 l/mil. CO2 186 g/km.

*Enligt tillverkaren.

Honda Legend

Pris

516 900 kronor (Executive Advanced).

Motor

V6, längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 89,0/93,0, cylindervolym 3 471 cm3. max effekt 295 hk (217 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 351 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. 5-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Individuell upphängning, skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk.

Styrning

Kuggstångstyrning, servo. Vändcirkel 11,6 meter.

Bromsar

Skivor fram och bak, ventilerade.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 235/50 R17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 280, längd 496, bredd 185, höjd 145, spårvidd fram/bak 158/159. Tjänstevikt 1 934, maxlast 376, max släpvikt 1 600. Tank 73 liter.

Fartresurser*

Toppfart 250 km/h.

Acceleration 0-100 km/h 7,3 sekunder.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,70, landsväg 0,89, blandad körning 1,19 l/mil. CO2 285 g/km.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!