Provkörning av Honda Stream 2,0i ES

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Bränsleinsprutning. Kompression 9,8. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 156 hk (115 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 192 Nm vid 4 000 r/min. 

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. Manuell femväxlad låda. Hastighet 1 000 r/min på 5:an: 37,5 km/h. Femstegs automat med möjlighet till manuellt växelval som extrautrustning.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre länk-armar, bak längslänkar och undre tvärlänkar.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. 

Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 195/65 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 457, bredd 170, höjd 159, spårvidd fram/bak 147/147. Tjänstevikt 

1 502 kg, maxlast 453. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 205 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,4.

Bränsleförbrukning*

0,86 vid blandad körning.

* Tillverkarens uppgifter

Muskelsträckning

Stream är född. Men är idén så unik som Honda vill påskina - och är den ens bra?

Minibussar, MPV, flexibilar, flexibussar - många namn på samma idé. Hur mycket tillverkarna än påstår sig ha hittat en ny lösning har vi ändå sett det mesta förut.

Det som verkligen har hänt i detta fordonssegment är att minibussarna blivit mindre i formatet och mer ekonomiska med utrymmena. Man måste inte ha en stor Cheva Van eller VW Caravelle för att skjutsa fotbollslaget.

Allt fler byggs på bottenplattor från existerande modeller. Sjusitsiga Honda Stream följer trenden och har sitt ursprung i nya Civic (se TV 11/01) men har fyra centimeter längre axelavstånd (272 cm mot 268 för Civic). Föregångaren hette Shuttle och var hela två decimeter längre, ändå är det marginella skillnader i innerutrymmen.

Kupéutrymmet är väl tilltaget uppåt, precis som sig bör. Fast i de bakre stolsraderna är huvudutrymmet en produkt av att sätena är monterade väldigt lågt. Längst bak sitter man riktigt illa, den ur golvet uppfällbara soffan är ett rent barn- eller nödsäte. Just att det är så lågt innebär att låren aldrig når ner till den platta sittdynan, vilket snabbt blir påfrestande. Dessutom är vägbullret påtagligt i båda de bakre sätesraderna. Då är det bättre att utnyttja möjligheten att fälla ner bakre sätesraden i golvet och få ett hyfsat lastutrymme - som tyvärr har alldeles för högt golv.

Inte blir det bättre av att ryggstöden i mittraden inte kan fällas så att det förstorade lastgolvet blir helt plant. Flexibiliteten kunde faktiskt vara betydligt bättre genomförd i den här bilen. Sittkomforten i mellanraden är bättre än längst bak, men ändå inte bra. Inte heller här får låren stöd av sittdynan. Toyota Yaris Verso och Audi A2 är exempel på små bilar som ändå har bra utrymme bak, tack vare försänkningar i golvet.

Mittenplatsen i mellanraden är inte heller att rekommendera, man sitter mitt i en skarv och har den utstickande "hållaren" för det fällbara ryggstödet i ryggslutet. Dessutom finns här bara ett tvåpunkts midjebälte- antikt!

Det finns bra saker med mellanraden också, ryggstöden är till exempel steglöst ställbara på alla tre platserna och hela stolsraden kan flyttas i längsled. Med stolarna i bakersta läget sitter man ganska bra på de två ytterplatserna, men då har allt benutrymme försvunnit från de två platserna bakom. Om sju ska åka är det egentligen bara i stolarna fram komforten och utrymmet duger.

Från förarplats känns bilen svåröverskådlig. Fronten sluttar kraftigt, sista referenspunkten vid fickparkering är där vindrutan når instrumentpanelen. Inte unikt för Stream men inte bättre för det. Bakåtsikten är rent dålig och ytterbackspeglarna för små och utan vidvinkel.

Framstolarna är platta och ganska hårda men ger hygglig komfort. Förarstolen går inte att sänka tillräckligt i bakkant och körställningen är halvdan eftersom ratten är monterad på tok för långt från stolen och inte kan justeras i längsled. Med mina 177 centimeter kvalar jag in som normallång och borde kunna hitta en bra körställning.

Förarmiljön är välstädad och enkel att komma underfund med. Knappmängden är minimal, luftkonditioneringen sköts till exempel med två enkla vred - tack för det. Instrumentpanelen och dörrsidorna känns rejälare än i många andra Honda av senare modell, därmed inte sagt att bilen känns märkvärdigt påkostad inuti. Det knarrar knappt alls i alla fall, inte ens på studsig väg. Då är det snarare osköna ljud från hjulupphängningarna som fortplantar sig in i bilen.

Med krockkuddar i stolarna, ratten och för passagerarplatsen får säkerheten anses vara tryggad, i alla fall i framsätet.

En fin lösning är växelspaken uppe på instrumentpanelen, precis som i Civic. Växlingsrörelsen blir mindre och smidigare än med en stor och långslagig golvspak. En annan fördel är att golvet blir platt och utrymme frigörs. En tredje fördel är att spaken är kopplad till en växellåda som fungerar riktigt fint.

Provbilen hade tvålitersmotor och femväxlad manuell låda. Som extra finns en femstegs automatlåda med möjlighet till manuellt växelläge, din för 11 000 kronor utöver de 209 900 som 2,0i ES kostar.

Honda har fått till en mycket fin kombination av den vridstarka tvålitersmotorn och lådan. Motorn kallas i-VTEC och ståtar med en variabel ventilmekanism som vidareutvecklats jämfört med tidigare modeller. Beteckningen innebär att bara den ena av insugsventilerna öppnar på lågvarv och båda på högre varv. 

Den nya generationen motorer gör debut i Stream och kommer i flera andra modeller vad det lider.

Det maximala vridmomentet finns redan långt ner i varvregistret och behålls utan markanta svackor upp till 4 000 r/min. Maxeffekten är 156 hk och motorn känns precis så som en Hondamotor ska; varvvillig, med bra omkörningspotential och rätt ljud. Fast provbilen hade ett påträngande resonansljud kring 90 km/h.

Honda påstår att "Stream utgör nästa logiska steg i utvecklingen av MPV-konceptet - den är i alla fall praktisk så det förslår". Det är svårt att hålla med. Visst, bilen är ingen bjässe och ändå kan sju (till nöds) sitta i den. Och visst, bakersta sätesraden går att fälla ner i golvet. 

Men många lösningar skulle kunna vara mycket bättre. Stream är faktiskt inte riktigt modern på någonting.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!