Provkörning av Hummer H2

Provkörning av Hummer H2

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Längsmonterad V8 med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 2 ventiler per cylinder. Kompression 9,4. Borrning/slag 101,6/92 mm, volym 5967 cm3. Max effekt 316 hk (232 kW) vid 5200 r/min. Max vridmoment 360 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift, 4-växlad automatlåda. Lågväxlar.

Fjädring/hjulställ

Individuella hjulupphängningar, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangellänkar med torsionsstavar, bak skruvfjädrar. Luftfjädring bak som tillval. 

Styrning 

Snäcka, servo. Vändcirkel 13,5 meter.

Bromsar 

Skivor fram och bak. Låsningsfritt system. 

Hjul/däck

Fälgbredd fram 8,5 tum, däck 315/70-17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 312, längd 482, bredd 206, höjd 198, spårvidd fram/bak 176/176. Tjänstevikt 2909, maxlast 1000, taklast 150. Bränsletank 121 liter.

Fartresurser*

0-100 km/h ca 10 s, toppfart 157 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Blandad körning ca 2,0 liter/mil.

*Tillverkarens uppgift

Krigsleksaken

Teknikens Värld har som enda skadinaviska tidning kört nya Hummer H2, utvecklad av GM. Är det en trovärdig Hummer redo för strid eller bara en Chevrolet Tahoe på repmånad?

Torsdag 06.00

Packar en lätt väska, det är en lång resa men en kort provkörning av nya Hummer H2 på fabrikens egen terrängbana i South Bend, Indiana, USA. 

Torsdag 12.10

Landar runt lunch, lokal tid. Mitt i raden av taxibilar står den; en blanksvart kloss, bilvärldens svar på Mike Tyson; Hummer H2. Varumärkespredikanterna borde vara extremt nöjda - den som går förbi utan att vända på huvudet måste vara antingen blind eller nackskadad. Att skapelsen är avlad av ökenkrigaren Hummer på permis är utom allt tvivel.

Kupén är betydligt rymligare och mer civiliserad än i gammel-Hummer, men de pansarvagnslika sidofönstrena ger fortfarande stridskänsla. 

Men var är kriget? GM:s chaufför rattar bilen på sexfiliga motorvägar in mot centrala Chicago och hotellet. Miljön är inte 100 procent äventyr... Vid horisonten tornar metropolens skyline upp sig och karossen rister lätt över betongskarvarna på motorvägen. Lite frökenaktigt jämfört med markkontakten när gammel-Hummer kastas ut från flygplan. 

Men det är asfalt som gäller för H2, den är byggd för att vara en vardagsbil. Med vissa avsiktliga problem att smälta in. I mötet med den amerikanska vardagens Camry och Accord framstår även en Baby-Hummer som fullständigt osannolik. Som att möta Rambo i kassakön på Konsum i Traneberg. 

Torsdag 17.00

En liten skara journalister samlas på hotellets 18:e våning för att få träffa teamet bakom Hummer. Mike Devaggio, högste chefen för "affären" på GM, talar om 36 intensiva månader.

- I december 1999 skrev vi under ett samarbetsavtal med AM General, i dag visar vi en färdig bil i Chicago, säger Devaggio stolt.

Tidsschemat imponerar. Att utveckla en ny modell på två år är förmodligen rekord. Men så har man också fuskat med ramdelar och bakvagn från Chevrolet Tahoe. Motorn, en V8 på sex liter, är samma som i Chevrolet Suburban. 

Jag träffar Marc Hernandez som är "Brand manager", varumärkeschef på svenska. Det är han som ska se till att tuffa killar kör Hummer. Han verkar inte bekymrad över uppgiften.

- Efter ökenkriget mot Irak har Hummer en trovärdighet som slår alla andra märken. Det här är en bil som man bara måste ha, säger Marc.

Sedan får vi se en film där Arnold Schwarzenegger rattar nya H2. Vi får en varning.

- Thiz iz not a baby! Kalla den inte Baby-Hummer, säger han på tyrolerengelskan som talas i vissa delar av Hollywood. För att med sänkt röst tillägga, "It can get angry". 

Vi skrattar nervöst och börjar ivrigt sudda i våra anteckningsblock. 

Till Arnold vill jag säga att om det står "Baby-Hummer" någonstans i denna artikel så är det tryckfel.

Fredag 07.00

På en bakgata vid hotellet står testbilarna. Kort genomgång före avfärd:

- Det är inga konstigheter. H2 har automatlåda, klimatanläggning, farthållare, elstolar; precis som vilken annan modern bil som helst, säger Bill Knapp, den ansvarige H2-konstruktören på GM.

Jag stiger upp i en gul H2 och Bill själv hoppar upp bredvid, insteget är ovanligt högt. Detaljkvaliteten övertygar inte, mycket känns lika genuint som plastjulgranar.

Baby-Hummern är både lätthanterlig och svårkörd. Lätt för att styrservon verkligen arbetar, svår för att H2 är 2,06 meter bred. Amerikanska mått på parkeringsplatser och filer underlättar dock och vi tar oss ut från Chicagos centrum och rullar österut längs Michigansjön. 

Körupplevelsen står i skarp kontrast till bilens biffiga design - Hummer H2 känns som vilken vanlig amerikansk SUV som helst. Luftfjädringen (tillval) är "soft", automatlådan växlar precis så mjukt och tyst som jänkarna kräver. 

Märkligast av allt är att bilen faktiskt går tyst. Däcken är typiska terrängsulor, grovmöstrade som på en gruvdumper. 

- Vi jobbade mycket för att H2 skulle få lika bra köregenskaper och komfort i stadstrafik som en Chevrolet Tahoe. Den raka vindrutan skapade en del problem, det blev för mycket vindbrus. Vi fick sätta i en fem millimeter tjock vindruta för att få till dämpningen, förklarar Bill Knapp i passagerarsätet. 

Förutom vindljudet gör sig i motorvägsfart bara ett malande ljud från bak-axeln påmint i baksätet. Toppfarten är begränsad till 157 km/h på grund av däcken. V8-maskinen på fyra liter och 316 hästkrafter låter en hel del men det är mest snack och lite action. Vid kick-down växlar besten ner, motorn vrålar besinningslöst, framförvarande bilar tar betäckning men Hummern kryper först efter viss betänketid sakta om i ytterfilen. Det blir så när vågen visar 2,9 ton.

Bill vet inte exakt hur mycket H2 drar.

- Vi räknar med att man i bästa fall kan köra 60 mil på en tank. Våra kunder bryr sig inte så mycket om förbrukningen. Det är viktigare att de inte behöver stanna och tanka så ofta. Därför har vi en tank på 121 liter, säger Bill.

Vilket betyder ca två liter milen.

Fredag 09.00

Vi rullar in för en fika i ett tomt sommarhus, hyrt av GM. Utsikten från verandan består av Michigansjön och nio Hummer H2 på parkeringen. Slående.

Formerna är i princip desamma som på showbilen från Detroit 2000.

- Kupén är något högre, den blev för instängd i showbilen, berättar Bill.

Avsikten med kantigheten är givetvis att ge militära associationer och uttrycka släktskapet med H1. Därför är huven fäst med kraftiga gummistroppar och kupén designad som en bunker. Ändå är Baby-Hummer raka motsatsen till H1. Allt på H1 följer funktion, den bilen saknar design. H2 är tvärtom. "Designen är varumärket", skriver GM i pressmaterialet. 

Mycket är för syns skull. De höga fyrkantiga "luftintagen" framför de främre takstolparna är bara tomma plastlock. Likadant med de brutala öglorna på huven som på H1 gjorde luftlandsättning från flygplan möjlig. På H2 finns handtagen kvar. Men luftlandsätt inte H2.

Interiören är både Rambo och Rimbo. Eftersom de flesta kunder bara använder sin Hummer H2 på asfaltvägar i förorten måste den vara lika bekväm som andra SUV:ar. Men den måste också förmedla en känsla av militärmanöver och björnjakt. Därför är allt grovt tillyxat och mittkonsolen extra bred, som i en flygplanscockpit. Växelväljaren är kronan på verket. Designen är grym, som tagen direkt från ett stridsflygplan. 

Fredag 10.30

Anländer till provbanan. På en yta stor som två fotbollsplaner ryms en vuxenlekpark med stockar, stenar, floder, backar upp och backar ner. Play time!

Drivsystemet i H2 är avancerat. Konstant fyrhjulsdrift med en elektroniskt styrd fördelningslåda från Borg-Warner, fem olika körlägen. I normalläge ligger 40 procent av kraften fram och 60 bak, med mellandifferentialen låst fördelas kraften lika mellan axlarna. I lågläge kan även bakaxelns differential spärras. 

Markfrigången är drygt 25 centimeter, stockarna är ingen match. Sedan kommer en stentrappa, stadsjeep-momentet. H2 har hjulen i hörnen och kan därför klättra uppför trappsteg som är 41 centimeter höga. I med lågväxeln, låser mellandifferentialen så att båda axlarna driver i samma hastighet. Ingen match.

Jag driver min Hummer bort mot vattendiket. H2 klarar djup på 50 centimeter och vattnet forsar kring framhjulen. 

En brant sandhög måste bestigas. Jag lägger i lågväxeln, låser både mellandiff och bakaxeldiff. Luftfjädringen höjer bakvagnen fem centimeter, bilen tuggar sig tryggt upp till toppen. 

Mest imponerande är H2 när den dråsar ned i en sänka och går upp igen på andra sidan, trots skarpa vinklar. Eftersom den i princip saknar överhäng fram och bak finns inget som slår i.

Fredag 12.45

Dags för barbeque. Med en lättgrillad rostbiff slår jag mig ned vid Marc Hernandez. Han erkänner att det i USA har funnits ett visst tvivel på att GM skulle kosta på sig att göra en riktig Hummer. 

- De som har stora Hummer H1 var skeptiska. De trodde att H2 skulle bli en förklädd Chevrolet Tahoe. Men vårt mål är att att H2 ska vara den bästa terrängbilen i klassen, säger Marc Hernandez.

Vem kommer att köpa H2?

- Alla som köper leksaker för 50000 dollar! Skämt åsido, vi har aldrig sagt att den kommer att vara något för alla. Våra marknadsundersökningar visar på två olika typer av köpare. Dels "framgångsrika karriärister", dels "tuffa individualister". Karriäristerna kommer att dominera med ca 80 procent av försäljningen. Men eftersom de inte köper bil utan att titta på vad "tuffa individualister" har godkänt är den gruppen lika viktig.

Priset på Hummer H2 blir ca 480000 kronor när den släpps i sommar. Det placerar den en bra bit under lyx-SUV:ar som Lexus och Cadillac.

- En del trodde vi skulle ligga högre i pris. Men samtidigt är det ingen dålig idé att folk köar. Prissättningen är känslig fråga. Blir det för högt kan du inte sänka. Däremot kan du alltid höja, säger Marc.

Hur vanlig kan Hummer bli på vägarna med märkesmagin bevarad?

- Det finns en gräns, vi har ett produktionstak på 40000 bilar per år. Visst skulle det vara lockande att öka produktionen, men det finns mycket annat vi kan tjäna pengar på. Tänk på alla Hummer-prylar vi kan sälja; väskor, cyklar och fritidssaker, säger Marc.

Fredag 13.30

Nu ska vi ut i terrängen utanför lekplatsen. Hummer H2 har en nackdel i skogen genom sin storlek. Skydd finns. Under motorn en fyra millimeter tjock hasplåt. Längs med sidan sitter rejäla järnrör, fästade i ramen, så att inte stenar ska ge plåtskador på sidorna. 

Terrängkörningen känns mer äventyrligt när grenar dunkar in i karossidan och leran sprutar bakom hjulen än på hinderbanan. Den här skogen har dock alltid 2,06 meter mellan träden.

Utan tvekan är H2 kompentent i terräng. Bakom konstruktionen står den tyska konsultfirman Edag, inhyrda av GM. De har i sin tur engagerat engelska konsultfirman Ricardo, som tidigare jobbat åt Land Rover. 

Fredag 16.00

Kör mot Chicago igen. Bilen omvandlar varje bilkö till en miniatyr-parad. Folk stannar till, vinkar och pekar på min Hummer. 

Jag vinkar tillbaka, kanske tror de att jag just har luftlandsatts.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!