Provkörning av Hummer H3 3,7, Discovery 3 TdV6 G4 Challenge och Volvo XC90 D5 R-Design

Provkörning av Hummer H3 3,7, Discovery 3 TdV6 G4 Challenge och Volvo XC90 D5 R-Design

Tre män, tre vagnar, ett äventyr. Tre nationaliteter och tre stilar sluter upp i den svenska fjällvärlden för att ta reda på vem som är av det rätta virket.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Luften är stilla, morgondaggen ligger fortfarande vattentung över ängsgräset, tystnaden är total. Att höra sina egna andetag skärper sinnet. Fjällvråken drar sina varv i luften och doften avslöjar att kaffet är klart. Ibland är det mer än gott att leva.

Fjällvandring renar själen, stärker kroppen och bidrar till livslusten. Vidderna, friheten och ursprungskänslan i att sitta stilla vid en orörd sjö kan lugna även den mest hetsstressade citymänniska. Själva ”vandringen” hit upp företogs i fyrhjulsdrivna bilar med olika identiteter och karaktärer.

 Allt började som så ofta på puben. Jänkaren i gänget, låt oss kalla honom Danny, påstod att hans bil var bäst skickad att ta sig till världens ände. Danny körde en pippigul Hummer H3 3,7. Visst, sa de båda andra och log i mjugg.

 Svenske Micke var tveksam när utmaningen började ta form. Som före detta reservofficer visste han att svenska försvaret alltid satt sin tilltro till Suggan, Valpen och femtioelva sifferkombinationer. Bilarna hette Tgb 11, 13, 20. XC90 är Mickes nuvarande Volvo-val, tilläggen D5 och R-Design säger att bilen går på diesel och försöker vara sportig. 

 Harry, engelsmannen, tog till orda. Micke tog en klunk öl, Danny gungade kaxigt bakåt på den nötta barstolen i trä.

 Uppväxt på fish’n’chips, lageröl och pudding är Harry en lätt överjäst grabb som gärna skryter om sina bedrifter. Med allt högre röst i den allt glesare puben pratade han sig varm för sina vinnarchanser. Inte underligt, eftersom hans brandgula Land Rover Discovery 3 TdV6 i extremt G4-utförande formligen skriker ut överlevnad och framkomlighet. Tärningen var kastad, tävlingen i gång. Nu fanns ingen återvändo.

 I grunden är grabbarna vänner, men ett visst mått av allvar infinner sig ändå den tidiga morgonen efter pubkvällen när det lastas tält, fällstolar, fotogenlampor, liggunderlag samt öl av norrländskt fabrikat. Särskilt Danny och Harry verkar ge varandra onda ögat.

 Micke hjälper Harry att spänna fast körramperna på Discoverys rejäla takräcke men gnäller över att maxlasten 75 kilo är i knappaste laget. Extraljusen på takräckets framkant ser inte bara coola ut, skenet är behagligt och räcker långt tack vare sin höga placering.

 De tre ekipagen brakar iväg ut ur byn. Förarna har kavlat upp ärmarna på sina storrutiga skjortor. Äventyr väntar. 

 Den svenska terrängkörningslagen sätter stopp för all körning där allmän väg upphör. Det innebär att bonden inte ens får köra på sin egen åkermark om han inte har någon arbetsuppgift att utföra. De tre terrängtävlarna har dock lovat att hjälpa sin kompis Tommy Johansson att frakta virke till hans fjällgård. Nästan två mil oländig väg är det fram till den ensliga samlingen hus vid Raukasjön. Tillräckligt för att de tre bilarna – och kompisarna – ska få bekänna färg.

 Den smala vägen med ibland knähögt gräs på mittsträngen slingrar sig fram längs strandkanten. Tommys varningar om att det är 15–20 meter djupt bara en meter från vägkanten skärper körsinnena.

 Volvo XC90 med R-designpaket ser inte ut att ha mycket i grönskan att göra med sina breda landsvägsdäck. Den kvicka Haldexdrivningen gör att rutinerade Micke ändå lyckas hålla samma tempo som de andra.

 I utförslöporna låter han gärna framförvarande bil sticka iväg några meter. Den regnvåta lervällningen på den knaggliga vägen minskar bromsförmågan avsevärt, däcken bara glider när gummimönstret fylls med lera. ”Håll tungan rätt i mun”, knastrar Micke över komradion.

 Harry styr sin Discovery med lätt hand. Tryggheten med 19 tum stora terrängdäck, lågväxel och rejäl markfrigång gör sitt till. Den extramonterade vinschen av Warn-fab­rikat har Harry tänkt använda om Hummer-Danny eller Volvo-Micke kör fast. Merpriset för vajertrissan är nästan 40 000 kronor. En bra försäkring om man ska ge sig i kast med svår terräng.

 G4 Challenge heter Land Rovers tävling för äventyrare världen över. Riskmomenten är många för deltagarna som har till uppgift att frakta sig själva och sin Land Rover i den värsta terräng man kan tänka sig. Finalen går nästa sommar i Mongoliet. Harry använder bara lite av potentialen hos sin extrautrustade vagn.

 Förutom takräcke med flodljusstrålkastare, höga hjul, G4-dekaler samt luftintagssnorkel för körning i djupt vatten har bilen skydd runt lamporna och på underredet när det bökar till sig rejält. Allt som allt kostar extragrädden på Discovery-moset i runda slängar 80 000 kronor. Det är det värt, anser Harry.

 Chassi- och motormässigt erbjuder ”Disco-trean” luftfjädring som tilllåter förhöjd markfrigång och behaglig komfort samt den fina 2,7-liters V6-turbodieselmaskinen. 190 hästkrafter och 440 Newtonmeter känns perfekt, sällan önskas mer. Ställd mot en standard-Discovery 3 märks det att G4:an rullar tyngre med all extrautrustning. Sävligare gång och högre bränsleförbrukning belastar minuskontot men vägs upp av 4x4-attityden och den goda framkomlighetsförmågan.

 Hummer H3 ser kraftfull nog ut att dra ut i fält, trots att den är en småtting jämfört med originalet som blev TV-kändis i början 1990-talet. Även H3 har förstås lågväxel men i utförslöpor viner det från mekaniken som om Danny körde rälsbuss. Transmissionen verkar ha fullt upp helt enkelt. Den fyrväxlade automatlådan hugger osnyggt, kontrollkänslan är lika med noll.

 Tjutandet fortsätter när det bär uppför, den kraftfulla ton som man kunde ha förväntat sig av den kaxiga looken uteblir helt. Under den kantiga huven ryms en rak femcylindrig maskin på 3,7 liter och 244 hästkrafter, vridmomentet är 328 Newtonmeter vid 4 600 r/min. Från och med i vinter erbjuds H3 med 5,3-liters V8-maskin på 300 hästkrafter. 

 På chassisidan är det gammalt USA-hantverk som gäller, stel bakaxel med bladfjädring är ett lån från koncernbrorsan Chevrolet Tahoe.

 På den breda grusvägen upp till Tommys fjällgårdsväg anser till och med Danny att bilen studsar för mycket. I de värsta groparna tar H3:an rejäla sidhopp, känns som om hela bakvagnen är i luften i vissa situationer. Harry glider fram värdigt i Discovery 3, det märks att britterna har konstruerat chassin för ”The Remote Outbacks” sedan 1948.

 Micke i XC90 R-Design anser att man egentligen inte ska köra bil i terrängen. Åren i grönställ har gjort att han vet att man förflyttar sig lika fort till fots i snårskogen. Bor man inte alltför avsides räcker det med den högre markfrigången som höghus-Volvon erbjuder. 

 Ändå gnäller han över hur illa hans röda ”villakvartersracer” (Harrys dom över R-Design-utstyrseln) beter sig på vägen. Alldeles för hård fjädring och stumma lågprofilsdäck sänker betyget på en annars bra produkt, XC90 har fortfarande efter sex år i produktion många fina kvaliteter. D5-motorn räcker till i detta gäng. Ställd mot den ylande Hummer-femman och den maffiga Land Rover-sexan är Skövdespisen både rapp och snål. 400 Newtonmeter sitter fint när det ska kravlas över stubbar även om lågväxel saknas. DSTC- och Haldex-systemen skyfflar runt kraften till det hjul som har fäste och ettans växel ligger spärrad i manuellt läge – det är allt. 

 Prismässigt har Hummer redan vunnit eftersom H3 i Adventure-utförande är cirka 50 000 kronor billigare än XC90 D5 R-Design. Att vissa storstadshandlare panikrear ut iskalla H3:or för 299 900 spänn talar Danny tyst om.

 G4-prylarna höjer prislappen ett par rejäla spadtag på Discovery 3 som startar på 399 000 kronor. Om du väljer V8-motor och extra allt i lull-lull-väg brakar priset iväg till det dubbla.

 En manuell sexväxlad XC90 D5 kostar 412 900 kronor, R-Design-paket 70 000 kronor ytterligare, men då ingår även de extra sitsarna längst bak som gör stor-Volvon sjusitsig. Mickes vagn spränger halvmiljongränsen, men då ingår navigation och större stereo.

 Gänget når inte ända upp till trädgränsen men fjällbjörkarna krummar sig alltmer. De passerar en öde gård med boningshus, ladugård, magasin och tillhörande uthus. Tillbommade fönster talar sitt tydliga språk men en dörr står på glänt. Fjällförarna tar sig en tjuvkik. Det var ett tag sedan svenska staten beordrade ut nybyggare i den svenska fjällvärlden. I början av 1900-talet fattades det kontroversiella och kritiserade beslutet att skicka ut bönder från inlandet till bergstrakterna.

 Förarna byter plats. Att sikten i den taksänkta Hummern är sämst är alla överens om, liksom att de bakre hjulhusen på den amerikanska gulingen samlar på sig skit som ingen annan. Nu är Hummer H3 faktiskt inte alls amerikansk, utan sydafrikansk. I fabriken i Struandale sätter General Motors samman H3 för Europamarknaden.

 Är man ovan vid karossrörelserna hos Land Rover tror man att man är på väg att välta. I verkligheten är balansen alltid närvarande. Mjukheten är anpassad till skogsåkning där fäste är att föredra.

 Sittställning och förarergonomi är bäst i XC90, men så har den ju mer än en fot i personbilsvärlden, baserad på gamla generationens Volvo V70 ”N” som den är.

 Tommy Johansson, som till vardags kör en gammal Toyota Land Cruiser, har utsett sin favorit, men han håller inne med svaret till morgonen efter. Ledsagaren och scouten Lapp-Jonte har suttit bredvid i samtliga tre bilar på vägen upp till Raukasjö fjällgård. Nu rotar han igenom packningen och smäller upp nattlägret snabbare än ögat. Snart fräser pannan över den öppna elden inne i den moderna kåtan. På menyn står renskav och egenskjuten älg. 

 Efter 4x4-snacket slumrar Danny, Micke och Harry in. Det tar på krafterna att fjällvandra.

 I den tidiga morgonen väcks fjällresenärerna av att Tommy ropar att kaffet är klart. 

 Uppdraget är slutfört. Tommy har fått sina plank levererade. Diskussionen kring lägerelden gav sitt kvällen före och Raukasjö-Tommys dom är rak och rättvis. Av de tre vagnarna är Land Rover Discovery 3 TdV6 i G4-trim hur rätt som helst i norra Jämtland. Och på många andra håll i världen. Danny förstår att hans ekipage inte har mycket att göra utanför LA, New York eller för den delen glassiga Aspen. Dess terrängdugliga yttre ger sken av att äga vildmarken, men H3 passar illa i princip överallt.

 Svenskbyggda bilar är fina, tycker Micke som på hemvägen provar det hårda chassit hos XC90 R-Design. Tänk om Hisingen-ingenjörerna hade slopat de trådtunna däcken, då hade stor-Volvon funkat även norr om Vänern och Mälardalen. Men det är ju tufft att se frän ut utanför den västkustska segelklubben. 

 Harry i sin orange Disco-Rover njuter om inte i fulla drag – all påmonterad extrautrustning hämmar den fina V6-dieseln att låta Discoveryn rulla helt fritt – så i alla fall av den härliga äkta känsla som finns inbyggd i den engelska vagnen. Törsten är inte värre än hos Hummer, men även Harry tycker det svider i plånboksskinnet när det tankas upp i Malung på väg hem till de brittiska öarna.

Volvo XC90 D5 R-Design

Pris

482 900 kronor.

Motor

Diesel, 5-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 17,0. Borrning/slag 81,0/93,2 mm, cylindervolym 2 401 cm3. Max effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000–2 760 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram undre triangellänkar, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 12,5 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/50 R19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 286, längd 481, bredd 191, höjd 173, spårvidd f/b 163/162. Tjänstevikt 2 129, maxlast 611. Taklast 100. Markfrigång 21,8, ingångsvinkel f/b 28,0/25,0 grader, rampvinkel 20 grader. Tank 68 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,19, landsväg 0,74, blandad körning 0,90 l/mil. CO2 239 g/km.

Skatt

7 702 kronor per år.

*Enligt tillverkaren

Discovery 3 TdV6 G4 Challenge

Pris

Från ca 575 000 kr

Motor

Diesel, 6-cylindrig längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,3. Borrning/slag 81,0/88,3 mm, 2 720 cm3. Max effekt 190 hk (140 kW) vid 4000 r/min, max vridmoment 440 Nm vid 1900 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram. Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. automat. Hög- och lågväxlar.

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare och luftfjädring fram och bak. Övre och nedre triangellänkar fram och bak. Aktivt antisladdsystem.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 m. 3,3 rattvarv mellan fulla rattutslag.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul

Fälg 8 tum, däck 255/55 R19

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 289, längd 484, bredd 201, höjd 184, spårvidd f/b 161/161. Tjänstevikt 2 580, maxlast 650, max släpvikt 3 500. Markfrigång 24,0, ingångsvinkel f/b 32,2/26,7 grader, rampvinkel 23 grader. Tank 82 liter.

Fartresurser*

Toppfart 180 km/h. acceleration 0–100 km/h ca 11,5 s.

Brändsleförbrukning/miljö*

Stad 1,15, landsväg 0,82, blandad körning 0,94 liter/mil. CO2 249 g/km.

Skatt

8 174 kronor per år.

*Enligt tillverkaren

Hummer H3 3,7

Pris

440 100 kronor.

Motor

Bensin. 5-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 95,5/102,0 mm, cylindervolym 3 653 cm3. Max effekt 244 hk (180 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 328 Nm vid 4 600 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda eller 4-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Torsionsfjädrar fram och bladfjädrar bak. Individuell upphängning fram, stel axel bak.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 265/75 R16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 285, längd 476, bredd 194, höjd 188, spårvidd f/b 164/167. Tjänstevikt 2 130, maxlast 525. Markfrigång 21,5, ingångsvinkel f/b 37,5/34,5 grader, rampvinkel 24 grader. Tank 87 liter.

Fartresurser*

Toppfart 158 km/h. Acceleration 0–100 km/h 10,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,72, landsväg 1,17, blandad körning 1,37 l/mil. CO2 330 g/km.

Skatt

3 810 kronor per år.

*Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!