Provkörning av Hyundai Coupé 2,6 V6 mot Peugeot 406 Coupé 2,2

Hyundai

Tyst, fräsiga linjer, fnittriga mätare

Intetsägande körupplevelse

Peugeot

Körkänsla, utrymmen, rivig motor

Ljudnivå i hög fart, ej halvkombi

Basfakta Hyundai

Motor 

6-cyl tvärställd V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Borrning/slag 86,7/75 mm, 2 656 cm3. Max effekt 167 hk (123 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 245 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 4-stegs automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med 

fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak dubbla länkarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo, 

2,6 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 17 tum, däck 215/45 ZR17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 440, bredd 176, höjd 133, spårvidd fram/bak 149/149. Tjänstevikt ca 1 408, maxlast ca 332. Tank 55 liter.

Fartresurser

Toppfart 220 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 8,4 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 1,03 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

Basfakta Peugeot

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler/ cylinder. Borrning/slag 86/96 mm, 2 230 cm3. Max effekt 160 hk (116 kW) vid 5 650 r/min, max vridmoment 217 Nm vid 3 900 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänkar, bak multilänkaxel med fyra länkarmar per hjul.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,9 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 7 tum, däck 215/55 WR16.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 462, bredd 178, höjd 135, spårvidd fram/bak 151/152. Tjänstevikt ca 1 460, maxlast ca 360. Tank 70 liter.

Fartresurser

Toppfart 218 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,8 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 0,88 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

 

Val utan kval

Klassiska grepp med standardteknik, starka linjer och skålade stolar. Under huven en vass motor. Nya Hyundai Coupé 2,6 V6 och Nygamla Peugeot Coupé 2,2 får vardagen att skimra lite extra.

Återträff med gamla klassen. På parkeringen står en Hyundai Coupé 2,6 V6 och en Peugeot 406 Coupé 2,2 och du har polat med båda tjejerna men upptäckt att de "förtjänade någon bättre". Fram på småtimmarna gnager ett oväntat frö av oro. Kanske blev inte allt sagt ändå? Och just som du ska agera utifrån dina lågupplösta slutsatser ser du en slank Peugeot försvinna runt hörnet. Samtidigt som en kvinna med ett par Hyundainycklar skramlande i handen närmar sig med bestämda steg.

Ett något oklart exempel?

Hmm. Här har vi två kupémodeller som kostar runt 240 000 kronor och som skjuter in sig på samma segment i din kropp: hjärtat. Bilar att känna sig lite extra i, att vara avspänd med, eller sportig. Ute på en intressant resa, eller kanske bara ett intressant ärende ner till Konsum.

Basingredienserna är de klassiska. En låg, sportig kaross med vass maskin och skålade stolar. Standardteknik under ytan. 

Hyundai drar genast till sig uppmärksamheten med tre riktigt hopplösa mätare mitt i bilen: en vridmomentmätare graderad med Newtonmeter, en voltmätare och en svajig bensinförbrukningsmätare. Humor är inget man ofta ser i dagens bilar. Klar poängplockning. Men klockan är digital. 

Att hela designen är en oblyg rip-off av Ferrari 456 är bara kul, greppet är bilhistorisk korrekt med tanke på de klasar av 1960-talets små-Fiat som försökte likna Ferrari. Formen är distinkt även invändigt i kupén med tydliga veck och sedvanliga blickar åt Audi TT. Kvalitetsutstrålningen är bra och de rejäla dörrhandtagen/kurvhandtagen hör till marknadens bästa, perfekt vinklade. Stolen är overkligt obekväm, man sitter på utsidan av skinkorna. Nackskyddet går inte att vinkla framåt eller bakåt. Inte heller de normallånga kollegerna hittade sig själva bakom ratten. Ratten är ställbar upp och ner men skulle behöva vara skjutbar. Vindrutan är låg och man sitter med huvudet på snedden i en nästan medkännande pose. Hyundai är trängre på alla ledder än Peugeot. 

Baksätet är inget annat än till för prydnad. Bättre då att fälla ner det hela och nyttja den smarta halvkombiluckan. Själva utrymmet för bagage är mindre än Peugeot men åtkomligheten betydligt bättre. Små välplacerade fack inklusive hållare för solglasögon i taket finnes i riklig mängd. 

Att inte utrusta en ny modell med vare sig strålkastardusch eller torkare borde vara straffbart. Avsaknaden av regnsensor däremot orsakar inga stora tårar.

V6:an på 2,7 liter och 167 hästar arbetar mjukt och fint. Ljudet är dämpat, men snyggt. Automaten har fyra lägen och den hänger med bra vid olika grad av hetskörning. Ett kvasimanuellt läge finnes, men lådan växlar även om du inte vill. Det finns bra ork i alla situationer och högt upp i fart går motorn tyst och vindbruset är dämpat, markant bättre än Peugeot som på gammaldags vis läcker in transmissionsljud underifrån och vindbrus i vindrutans nederkant.

Det är fullt möjligt att ösa på runt småvägarna, men intresset att göra så avtar ganska snabbt. Styrningen är okänslig och bilen är markerat framtung, den häver sig runt kurvorna. På snabb grusväg nästan läskig. Antispinnfunktionen går in tidigt och lite huggartat. Detta är inget annat än en snygging för stan och rakt sträckta vägar.

Peugeot 406 Coupé visades redan 1996 och den var lätt att tycka om på direkten, i regel ett illavarslande tecken. Men den svala stilen håller. Även här doftar det Ferrari, men 406:an har en klart egen identitet. Snyggast är den över bakpartiet med den nedsänkta bakluckan och de eleganta bakljusen. Pininfarina halvsov sig genom frontarbetet, där är den väl utsuddad med sitt smäckiga emblem på mitten. Inte heller instrumentpanelen slår an någon stringent ton av flärd eller sport. 

Peugeot kan nästan kallas fyrsitsig. Människor kan befinna sig i baksätet, trots begränsad takhöjd men tack vare ordentligt skålade platser. Benutrymmet är okej för biltypen. Klädkrokar, nackskydd, burkställ i mitten och öppningsbara sidorutor bak är välkomnande signaler. Idiotiskt med bara en vanlig bak-lucka, halvkombi ska det vara på sådana här vagnar. Baksätet går att fälla helt eller delat, men förstärkningar gör själva hålet onödigt litet. Genomlastningslucka är en bra detalj.

Lång som kort sitter bra, stolarna är breda och bra stoppade. Efter 50-milaturen kan man räkna upp åtminstone fyra, fem tillverkare med bättre stolar, men betydligt fler med sämre dito. Hyundai kvalar inte ens in på listan.

Peugeot är en rolig bil att köra. 2,2-litersmotorn har en bitchig ton och ett arbetssätt som påminner om en turbomaskin. Man gillar den i alla lägen, utom i hög fart då surrigheten blir tydlig. Vid markerad acceleration eller uppsläpp märks en hackighet i motorn som inte är särskilt snygg. Likaså är kopplingen en aning "raspig" i ingreppet vid parkeringsmanövrar. 

Styrningen är av den vägkännande sorten, trevlig, ändå med väl mycket genomsläpp av "brus". Man är inte betjänt av att notera varje mikroskiftning i underlaget. Här lyser konstruktionens ålder igenom. Växellådan är ärketypisk Peugeot, korta sidoförflyttningar med spaken, något gummiaktiga lägen, men exakt och skön.

Skillnaderna i prestanda känns mindre viktiga. Trots några brister: bakluckan, vindbruset och motorsurret, är Peugeot 406 oändligt mycket mer bil än Hyundai Coupé, sin bekväma sexa inräknad.

Peugeot har en sprakande själ under den svala ytan. Rymd och ergonomi är bättre, den känns som en välkomponerad bil på riktigt, en bil att leva med under en lång tidsrymd. 

Hyundai är mer här och nu, en skojig tingest byggd runt tre skojiga mätare. Den inbjuder inte till några djupare samtal. 

Låt hjärta och hjärna samsas om saken. Satsa på den franska coupén som nyss rundade gathörnet, ett moget men ändå spännande val där skönheten inte begränsar sig till ytan.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!