Provkörning av Hyundai Coupé V6

Provkörning av Hyundai Coupé V6

Basfakta

Motor

V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Borrning/slag 86,7/75,0 mm, volym 2 656 cm3. Max effekt 167 hk (123 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 245 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell alt. 4-stegs automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram under triangellänkar, bak dubbla länkarmar.

Styrning 

Kuggstång, servo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfria.

Hjul/däck

Fälgbredd 7 tum, däck 215/45 ZR17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 253, längd 440, bredd 176, höjd 133. Spårvidd f/b 149/149. Tjänstevikt ca 1 400, maxlast ca 350. Tanken rymmer 55 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0-100 km/h 8,2 s. Toppfart 220 km/h. 

Bränsleförbrukning*

Stad 1,5 l/mil, blandad körning ingen uppgift.

*tillverkarens uppgifter

Skönt sjumilakliv

Koreansk sportvagn som plötsligt blivit snygg - men hur var namnet?

Ett av de största problemen för Hyundai är hur folk uttalar namnet. Heter det "jondai" eller "Hy-un-dai"? Inte ens inom de egna leden har man koll på saken och när nya Hyundai Coupe dyker upp blir det ännu värre. 

Officiellt säger koreanerna "coop", fast i Sverige blir det "kupé" (fast på bakstammen står det Coupe). Å andra sidan heter bilen Tiburon i USA, vilket betyder haj, och i Korea benämns bilen Toscana efter det italienska landskapet. Hajar du?

Hyundai Coupe är snudd på ett sjumilakliv framåt jämfört med föregångaren. Den modellen såg bra vissen ut, som om den åkt på en rejäl omgång i nosen. Nykomlingen är - snygg! Här finns linjer från såväl Ferrari 456 GT som värste konkurrenten Toyota Celica. Med en karosslängd på 440 cm och ett axelavstånd på 253 cm (fem mer än föregångaren) är nya Coupe längre än Toyota Celica och Opel Astra Coupé. 

Det kan med andra ord bli en rätt hård match i klassen för kompakta, 2+2 sitsiga sportbilar.

Är detta då en sportbil? Nja. En sportbil förknippar man med ett bra vikt-

effektförhållande eller hög litereffekt (100 hk per liter cylindervolym är knappast drömgränsen längre). Inget av detta finns här: Trots att Coupe inte är så stor ligger tjänstevikten runt 1 400 kg. Toppmodellens 2,7-liters V6 hade man med lätthet kunnat plocka 210-220 hk ur. I stället är maxeffekten nu 167 hk vid 6 000 r/min och det är klent, i synnerhet som motorn måste varvas hårt för att ge effekt. I USA ger maskinen till 180 hk, men det är ändå för svagt. Peugeot och Renault plockar utan vidare ut lika hög effekt ur en rak fyra på två liter, för att inte tala om Honda med sitt VTEC-system. Dubbla avgaspipor längst bak på Hyundai ser i alla fall ut som hög effekt...

Sexan är kopplad till en härlig växellåda med sex tätstegade lägen och levererad av japanska Aichi. Hyundai håller på att utveckla en egen låda, fast man kan undra varför. Den här är mycket bra.

Motorn är förvisso rätt trivsam, framför allt jobbar den tyst även i 160-180 km/h. Att det susar tappert runt så här gigantiska backspeglar är inte mycket att förvånas över.

Acceleration från stillastående till 100 km/h ska gå på 8,2 sekunder enligt Hyundai, men det kommer vi verkligen att syna i ett test för så känns det inte. 

Med rak fyra på 138 hk (som tidigare) blir det troligen än mindre sportigt eftersom bilen blivit tyngre, för att inte tala om 1,6-litersmotorn på 105 hk som inte kommer till Sverige. Tackar!

Hyundai verkar dock tro att deras bilar har mer effekt än vad en normal förare klarar av. Så kan man i alla fall tolka att antispinnsystemet oftast går in alldeles för tidigt. Asfalten behöver inte ens vara våt eller isig för att systemet skall träda in i handlingen. Det gör att motorn sackar betänkligt vid kraftigt gaspådrag.

Det är ganska svårt att hitta en bra sittställning. Ryggstödet har krånglig inställning, stolsdynan förefaller inte passa för så många och man sitter mycket lågt. Ratten är justerbar i endast höjdled.

Det finns många mätare att underhålla sig med. En av dem är unik: en vridmomentmätare på mittkonsolen! En gimmick som man väl aldrig kommer att ha nytta av och placeringen är snudd på trafikfarlig.

Bredvid finns en potentiometer som avslöjar hur mycket bränsle bilen slukar för tillfället. Och en voltmätare. Kom igen!

Chassit är baserat på Elantra, men med modifierade stötdämpare, hårdare fjädring och en del annan fintrimning fungerar det rätt bra även när man kör hårt.

Lyckades Hyundai sälja 150 bilar årligen av föregångaren torde det inte vara några problem att sälja 200 av den här, vilket är målsättningen när försäljningen startar efter nyår. V6-modellen väntas svara för 70 procent.

Lägsta pris är 209 000 kronor för den fyrcylindriga med femväxlad manuell låda. För V6 (automat) avkrävs du 239 000 kr. Den provkörda modellen med sexväxlad manuell låda kostar 244 000 kr. Toyota Celica (143 hk) börjar vid 236 000 kr, TS-versionen (190 hk) kostar 272 000 kr. Opel Astra Coupé i sitt häftigaste turbo- utförande betingar 226 900 kr - för att nämna några konkurrenter. I det ljuset står sig Coupe ganska bra även om den har en sak emot sig: i sportvagnssammanhang är det extra svårt att få namnet Hyundai att ligga rätt i mun.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!