Provkörning av Hyundai Getz 1,3

Provkörning av Hyundai Getz 1,3

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, en överliggande kamaxel, 3 ventiler/cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 71,5/83,5 mm, volym 1341 cm3. Max effekt 82 hk (60 kW) vid 5800 r/min, max vridmoment 116 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak torsionsaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10 meter.

Bromsar 

Skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 5 tum, däck 175/65 R14. 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 381, bredd 167, höjd 149, spårvidd fram/bak 145/144. Tjänstevikt ca 

1 070. Tank 45 liter.

Fartresurser*

Toppfart 163 km/h. 

Acceleration 0?100 km/h 11,5 s.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 0,62 l/mil.

*(enligt tillverkaren)

Bäddat för bästsäljare

Hyundai vill slå sig in i småbilsklassen. Möjligheten finns - Getz är fabrikensmest angelägna bil hittills.

Förra året såldes det mer än 3,8 miljoner småbilar i Europa. I det så kallade B-segmentet sålde Peugeot 206, Fiat Punto och Renault Clio allra bäst. Koreanska Hyundai har länge saknat en representant i klassen men lanserar nu en helt nyutvecklad modell som heter Getz.

Tanken är att Getz inom några år ska bli företagets bästsäljare i Europa. Hyundai räknar med att sälja 190000 Getz redan i år. Mer än hälften ska exporteras till Europa. Sedan ska siffrorna efterhand bli större, just det här segmentet förväntas fortsätta att växa och Getz ska hålla sig framme och norpa åt sig marknadsandelar är det tänkt. Men konkurrensen är stenhård.

Nya Getz sorteras in i Hyundais modellprogram mellan Atos och Accent. Den modell som Getz påminner mest om är mini-flexibilen Matrix, men enligt Hyundai har bilarna inte en komponent gemensam. Getz byggs på en helt ny bottenplatta. Utvecklingsarbetet har skett på Hyundais europeiska utvecklings-center utanför Frankfurt och arbetet har tagit drygt tre år. Målet har varit att bygga en produkt som motsvarar de europeiska bilköparnas behov och krav.

Karossen är kort (381 cm) och hög (149 cm). Precis som modet föreskriver. Trots sitt nätta yttre är Getz rymlig inuti, framför allt förvånas jag över att sittkomforten i baksätet är så bra i en bil som ser så kort ut. En liten finess är att vinkeln på ryggstödet går att variera.

Även i framsätena är det gott om plats. Stolarna är skönt stoppade och har reglerbart svankstöd, sittdynan är kanske i kortaste laget men den går att vippa upp eller ned i framkant. Ratten är endast ställbar i höjdled.

Bagageutrymmet är trångt och svårlastat jämfört med många av konkurrenterna. Lasttröskeln är hög men det finns ett extra golv som går att fälla upp så att det kommer i höjd med tröskeln och underlättar lastandet. Smart.

Det kommer tre stycken fyrcylindriga bensinmotoralternativ till Sverige. Den förväntade volymmodellen, med en 1,3-litersmotor på 82 hk, kommer att kosta 105900 kronor. I grunden samma maskin, men med större cylindervolym och 105 hk, sitter i Getz 1,6 som kommer att kosta 122900 kronor.

Det är 1,3:an och 1,6:an som kommer till Sverige i september och det var de två motorer jag fick tillfälle att provköra. Det är två ganska enkla historier som fungerar bra, kanske är de lite uddlösa och i slöaste laget. Det är inte någon stor skillnad mellan motorerna, den större är så klart lite piggare men det är marginellt. Dessutom väsnas den mer på höga varv. Någon anledning att betala 17000 kronor mer för 1,6 finns det enligt min mening inte.

Senare i år kommer snikversionen med tredörrar och 1,1-litersmaskin på 64 hk. Den kommer att kosta 95200 kronor.

Getz har ett välbalanserat chassi och fina vägegenskaper. Styrningen fungerar utmärkt, fjädring och stötdämpning suger upp de flesta ojämnheter riktigt bra. Både vindbrus och motorljudet från 1,3-litersmaskinen stängs ute från kupén, det läcker däremot in en hel del däck- och vägljud. Överlag känns det som om bilen hävdar sig väldigt väl gentemot sina konkurrenter när det gäller komfort och väghållning.

Bilen kommer hit i GLS-utförande och i utrustningen ingår bland annat fyra krockkuddar, ABS-bromsar, centrallås, elhissar, radio/cd, sex högtalare, lackerade ytterbackspeglar och till Getz 1,6 GLS ingår 15-tums aluminiumfälgar. Luftkonditionering kostar 6 900 kronor extra, en fyrstegs automatlåda finns till den 1,6-litersmotorn och kostar 7 000 kronor.

Hyundai Getz är kanske inte den mest flexibla bilen i klassen, har kanske inte den bästa kvalitetskänslan, den snyggaste karossen eller den högsta trendfaktorn. Men det är en rymlig liten bil till ett attraktivt pris och den mest angelägna bilmodellen från Hyundai någonsin. Många köpare kommer att slå till på en Getz och det skulle inte förvåna mig om bilen snart är Hyundais bäst säljande modell i Europa.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr