Provkörning av Hyundai Getz 1,4 Foto: Hyundai Getz

Provkörning av Hyundai Getz 1,4

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Omtänksam uppdatering av ett allsidigt och trevligt alternativ i Poloklassen. Inte yppersta spets när det gäller säkerhet och nytänkande, men prisvärd.

Basfakta Hyundai Getz 1,4

Pris 112 900 kronor (februari 2006)

 Motor

 Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder Kompression 11,1. Borrning/slag 75,5/78 mm, volym 1 399 m3. Max effekt 97 hk (71 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 125 Nm vid 3 200 r/min.



Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. (Automat + 9 000 kr).

 Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram. Fram fjäderben (McPherson) med dubbla triangellänkar. Bak halvstel axel.

 Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,0 m.



Bromsar

Skivbromsar fram trummor bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 165/65 R14.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 245, längd 383, bredd 167, höjd 149, spårvidd fram/bak 145/144. Tjänstevikt 1 100, maxlast 410, släpvagnsvikt 1 000. Taklast 70. Tanken rymmer 45 l.

 Fartresurser*

 Toppfart 174 km/h.

 Acceleration 0-100 km/h 11,2 s.

 Förbrukning*

 Stad 0,74, landsväg 0,50, blandad körning 0,59 l/mil.

 *Enligt tillverkaren

 

Mitt emellan

Nya Getz är ännu ett bevis för att koreanska bilar är ikapp européer och japaner. Men det betyder även att prissättningen närmar sig mittfåran.

Getz har numera klättrat förbi stadsjeepen Santa Fé som Hyundais bästsäljare i Sverige. Det har den gjort tack vare okomplicerad teknik och prisvärd utrustning. Dessutom har koreanska biltillverkare en egenskap de delar med japanska – lyhördhet mot marknaden. När Getz fräschas upp får den detaljförbättringar som förstärkta sidobalkar, förstorade dörrfickor, reglage på ratten och bättre utformning av de bakre nackskydden.

Den största nyheten är dock att ESP blir standard. Även aktiva nackskydd lär vara på ingående vad det lider.

Omformad motorhuv och grill med strålkastarkluster som löper runt hörnen. Baktill handlar det om en nättare stötfångare, omplacerat dimljus och tydligare baklyktor. Även inredningen har fräshats upp med nya klädselalternativ, armstöd till framstolarna, belyst handskfack, mittkonsol med imiterat alu-blänk och en ny digital display längst upp samt mer lättavlästa instrument.

Precis som förut efterlyses en förarstol med längre sittdyna som också är höj- och sänkbar, inte som i dag enbart vippbar i framkant. Baksätet, som har ställbar lutning är acceptabelt för storleksklassen. Bagageutrymmet är genomsnittligt med minus för hög lasttröskel.

Men begreppet stor ansiktslyft bör innebära något nytt rent tekniskt. I Getz fall handlar det om nya motorer. Viktigast är den nya 1,4-liters bensinmotorn på 97 hk som väntas bli den nya volymmodellen på den svenska marknaden.

Motorn harmonierar också fint med Getz. Prestanda och kraft finns i fullt tillräckliga doser. Ett plus är en diskret motorgång, det karaktäristiska 16-ventilsråmandet bryter bara genom vid kraftiga gaspådrag. Getz 1,4 är fullt körbar redan vid 1 800 r/min med en topp i dragkraften runt 3 000 r/min. Så stort är importörens förtroende att gamla 1,6-litersversionen på 106 hk stöps om till en renodlad sportversion med bland annat en ny tvåfärgad sportinredning, 15-tums lättmetallfälgar och bakspoiler. Men ska inte en sport-Getz ha skivbromsar runt om? I botten finns en inropare i form av en 68 hk stark 1,1-litersmotor.

Under året kommer också de nya dieselspisarna på 88 respektive 110 hk till Sverige. Motorerna är identiska, bara insprutningens programvara skiljer.

Den lilla visade sig vara en trevlig, civiliserad bekantskap som passade fint i Getz. Den starkare motorn är mer optimerad för prestanda och aningen bråkigare i tonen.

Väl bakom ratten märks att Getz är anpassad för europeisk smak, allt från den luftiga kupén till hur smidigt det går att styra bilen genom hårnålskurvor. Hyundai slog sig in på marknaden som en lågprisbil. Priserna för Getz börjar på 104 900 kronor för 1,1 GL, 1,4 Comfort går loss på 112 900 kronor. 1,6 Sport på 124 900 kronor.

Getz har inga fem stjärnor i Euro-NCAP och är dessutom aggressivt utformad vid påkörning av fotgängare, vilket kan stöta bort vissa. Designmedvetet stadsfolk väljer för sin del nog något mer spännande och nydanande.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!