Provkörning av Hyundai Getz Cross

Provkörning av Hyundai Getz Cross

Volkswagen försåg Polo med oöm plast och döpte modellen till CrossPolo. Nu kopierar Hyundai tilltaget och ger oss Getz Cross.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Koreanska Hyundai snor Volkswagens konception med Cross helt hämningslöst. Det för tankarna till kinesiska tillverkares oblyga kopieringar av europeiska bilmodeller. Hade Hyundai valt ett annat ord än Cross skulle tilltaget ha varit mer försvarbart.

 Precis som i fallet VW CrossPolo så är Getz Cross mer att ses som ett designpaket. Glöm höjd markfrigång och fyrhjulsdrift. Nöj dig med svart dekorplast runt bilens nedre regioner, sportigare grill, takreling, dimljus och takspoiler med integrerat bromsljus. Getz Cross har även 15-tums aluminiumfälgar, på andra marknader gäller 16 tum men svenska importören har tagit ett moget beslut som gagnar ljudkomforten – lite. I kupén finns tygmattor med Crossbrodyr, aluminiumliknande dekorpanel och färddator är standard. 

 ”Äventyrsbilen” finns i färgerna rött, blått samt gråmetallic och tillägget för Cross är 9 000 kronor. 

 Körmässigt är det samma upplevelse som en vanlig Getz. Det innebär bruksfordon enligt mall 1A. Men mallen är gammal, fläktreglagen sitter långt ner på mittkonsolen och stereon är av eftermarknadstyp med trafikfarligt små reglage. Förarstolen är liten och högt monterad. Är du över medellängd sitter du kutryggad för att få bra sikt.

 Baksätet är bättre, ryggstödet går att vinkla och dynan är lång om än aningen låg. 

 Bagageutrymmet duger men lasttröskeln är hög.

 En irriterande detalj är nyckeln som bara har en knapp för att öppna och låsa. Tryck oförsiktigt och du lämnar bilen olåst.

 Motorn är inte det minsta upphetsande och drog dessutom runt 0,75 l/mil under provkörningsperioden. Det är i överkant. På motorväg blir det bullrigt och varvigt i överkant.

 Är du inte torsk på svart plast väljer du i stället Getz 1,6 Sport, större motor och ännu mer utrustning för bara 3 000 kronor extra. Samtidigt finns det många mer moderna och vettigare bilar att välja på för den pengen – om än utan nio års garanti.

Hyundai Getz Cross

Pris

129 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 75,5/78,1 mm, cylindervolym 1 399 cm3. Max effekt 97 hk (71 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 125 Nm vid 3 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. fram. Fram fjäderben (MacPherson) med dubbla triangellänkar och krängningshämmare. Bak halvstel axel.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar

Skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/55 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 246, längd 383, bredd 167, höjd 149, spårvidd f/b 145/144. Tjänstevikt 1 190, maxlast 320, max släpvikt 1 000. Tank 45 liter.

Fartresurser*

Toppfart 174 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,2 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,75, landsväg 0,51, blandad körning 0,60 l/mil. CO2 141 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!