Provkörning av Hyundai i20 1,2 (84 hk)

Ritad och konstruerad i tyska Rüsselsheim, tillverkad i turkiska Izmit. Nya i20 är en heleuropeisk bil, medan ägaren är det sydkoreanska jättekonglomeratet Hyundai. Och man skräder inte orden. Nya i20 ska bli en storsäljare i B-segmentet.

Förra generationen i20 sattes på vägbanan 2008 och har sålts i mer än 400 000 exemplar i Europa till och med 2014. Hyundai räknar med att denna storleksklass kommer att öka sin marknadsdel, och att de kommer sälja 100 000 nya i20 om året. Då vill det till att den nya bilen är bland de bästa och lockar fler köpare än äldre och andrabilsköpare.

Vad man strävar efter är en yngre målgrupp. Precis som alla biltillverkare önskar sig. Vad som inte reflekteras över är att yngre förmågor mest sitter och streamar på sina telefoner och inte bryr sig så mycket om just bilar. Inte alla förstås, och det är dem man vill komma åt. Det finns faktiskt förutsättningar för det eftersom nya i20 är estetiskt riktigt tilltalande. Snygg helt enkelt.

Den har inte det märkliga formspråk som större och äldre Hyundaibilar. i20 ser inte ut att kräkas ut en bil till genom grillen och saknar märkliga plåtpressningar som får den att se krockad ut. Nya i20 har blivit mer mogen.

Den är fyra centimeter längre, något bredare men också lägre. Axelavstånd och spårvidd har ökat och enligt Hyundai ska innerutrymmena vara klassledande. Er kringflackande skribent har absolut inga problem att sitta ”bakom sig själv” och bredden i baksätet är 135 centimeter vilket gör att tre normalaxelbreda personer faktiskt kan sitta bak.

Somliga går med trasiga byxor – tills de har slutat gå. Men bilen är fin.

Apropå insidan så är material och utförande i mycket god klass. Instrumentpanelen har exempelvis en mjuk yta och tillsammans med pianolack och blanka detaljer är helhetsintrycket propert. Dessutom finns fyra färgval där min favorit kallas Cappuccino, typ mellanbrunt. Tillsammans med ytterlackering i Iced Coffe Metallic ger nya i20 ett snudd på exklusivt intryck. Har man valt Premuim Plus, den dyraste versionen, får man panoramasoltak, backkamera i backspegeln, parkeringssensorer fram, nyckellöst lås/startsystem och en del andra godsaker som lök på laxen.

Bilen bygger på en helt ny plattform som ger hög komfort. Fjädring och styrning fungerar utmärkt för all vanlig körning och den rullar tyst, lugnt och stabilt på den spanska asfalten. Den uppför sig faktiskt som en större bil.

Ombonad interiör med fin känsla i material och sammansättning.

Allting känns bra så långt. Men. De befintliga motorerna räcker knappast. Den minsta bensinaren är på 1,25 liter (men benämns ändå 1,2) och ger 84 hästkrafter/122 newtonmeter. Den fungerar bra i stan men är i vekaste laget på landsvägar. Inget man gör inspirerade omkörningar med, om ens någon. Motor nummer två är 1,4 med 100 hästkrafter/134 newtonmeter. Den är något piggare och duger i vardagen, men är knappast ett vitaminpiller. Båda hörs knappt alls på tomgång, så man inte vet om motorn är igång. Nummer tre är 1,1-liters trecylindrig turbodiesel på 75 hästar/180 newtonmeter, enligt mitt tycke den bästa motorn än så länge, även om den låter mer på tomgång. Sexväxlad precis som 1,4 bensin medan 1,25 är femväxlad. Automat finns som tillval för 1,4 bensin.

Senare under 2015 kommer en ny trecylindrig bensinturbo på 1,0 liter och 120 hästkrafter. Kan vara värd att vänta på om du har bensin i tankarna.

Priserna börjar på 129 900 kronor, då är 1,25-litersmotorn med 75 hästkrafter och bilen i sitt enklaste utförande som gäller.

Hyundai i20 1,2 (84 hk)

Pris

Från 134 900 kronor (75 hk: 129 900), säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5:1. Borrning/slag 71/78,8 mm, cylindervolym 1 248 cm3. Max effekt 84 hk (63 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 122 Nm vid 4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk, krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Kuggstång med elservo. Vändcirkel 10,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Plåtfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 185/65 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 404, bredd 173, höjd 147, spårvidd f/b 152/152. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 050, maxlast ca 400, max släpvagnsvikt 850. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 326-1 042 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,8 s, toppfart 170 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,42. CO2 114 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Polo 1,2 TSI 90

Polo fick en facelift till 2014 och ser ut som en Golf. Men, den är något mindre än i20 som har 10 centimeter längre axelavstånd. Polo har dock fler och trevligare motoralternativ.

Pris: från 148 000 kronor.

 

Skoda Fabia 1,2 TSI 90

Fabia har nyligen kommit i nyupplaga och är på Skodamanér giftigt prissatt – för konkurrenterna. Det påstås också att den ska vara rymligare än i20. Vi får väl se i framtida test.

Pris: från 138 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!