Provkörning av Hyundai i30

Provkörning av Hyundai i30

Först kom Kia Cee'd, nu presenteras Hyundai i30 från samma koncern. Lika som bär, men samtidigt väldigt olika.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Okej, Hyundai levererar i30 och koncernsystern Kia gör Cee’d.

Men faktum är att Hyundai gör som ingen annan biltillverkare.

 Europachefen Ike Oh (han heter faktiskt så) måste ha skolkat från lektion ett i kursen ”Så bygger du ett framgångsrikt bilindustriimperium”– den lektionen som handlar om plattformsbyggande. 

 Jag menar, här satsar Hyundaikoncernen miljarders kulor i ett nytt utvecklingscentrum i Rüsselheim och plockar fram Kia Cee’d. Hyundai i30 är tvillingmodellen, utvecklad på samma ställe. Bilarna har samma mått, samma motorer och är så lika att det är svårt att skilja dem åt. 

 Men när man studerar bilarna i detalj ser man att inte en plåtbit är gemensam! Ännu märkligare är att bilarna byggs i olika fabriker. Kia bygger Cee’d i en ny fabrik i Slovakien, Hyundai ska bygga i30 i en snart färdigställd fabrik i Tjeckien.

 Hur ekonomiskt är det på en skala från ett till tio?

 Att Hyundai i30 påminner om Kia Cee’d är dock ingen större nackdel. Både Cee’d och i30 är skarpa utmanare i Golf-klassen.

 Hyundai ligger dock efter tidsmässigt. Medan Kia Cee’d redan säljs, blir det svensk Hyundaipremiär först i september. Än så länge är inga priser satta. Förmodligen kommer den förväntade bästsäljaren med 1,6-litersmotor att kosta omkring 150 000 kronor. 

 Modellen är hyfsat utrustad. Luftkonditionering, bältespåminnare även i baksätet, musikanläggning med USB/mp3-kontakt och antisladdsystem är standard.

 Men många kommer nog att betala extra för ”Comfort Plus”-paketet som innehåller automatisk klimatanläggning, skinnratt med radioreglage, aluminiumfälgar med mera. 

Men det blir inte bara rosor. Kia Cee’d är en ganska bullrig sak, och samma kritik gäller Hyundai i30. Speciellt på motorväg är bilen påtagligt bullrig, ljudisoleringen lyser med sin frånvaro.

 Motorn är över huvudtaget inget som imponerar. På papperet 122 hästkrafter, men den känns påtagligt blek i bottenregistret. Trevligare är dieselversionen på 1,6 liter och 115 hästkrafter. Ovanligt tyst och smidig. Den har egentligen bara ett fel. Koldioxidutsläppet är två gram för högt för att bilen ska kvala in som miljöbil och därför missar man 10 000 kronor i miljörabatt. Nu får köparen nöja sig med 6 000 kronor i partikelfilterrabatt. Eftersom rabatten räknas av från vägskatten innebär det att bilen är skattefri under drygt två år. Sedan kommer skatten att kosta lindriga 2 573 kronor per år. Inte så mycket att bråka om.

Ytterligare två motorer finns på programmet. Instegsmodellen som redan nämnts har en motor på 1,4 liter och 109 hästkrafter. Toppmodellen har en 2,0-litersmotor på 143 hästkrafter. 

 Trots att jag kör på relativt släta vägar runt Wien tycker jag inte att fjädringskomforten imponerar. i30 åker småstötigt över guppen. 

 Ändå har fjädring och stötdämpare modifierats jämfört med Kia Cee’d. Hyundai ska vara komfortbilen i familjen, och har en något mjukare sättning än den sportiga Kia. Men jag undrar hur många som uppfattar distinktionen mellan dessa båda varumärken. 

 i30 känns sådär lättkörd och smidig som asiatiska småbilar brukar kännas. Växellådan har distinkta lägen som säger ”klick” när de går i. Instrumenten är rediga och knappar och spakar sitter precis där de brukar. Snygga är de också. Runt om-sikten kunde förstås ha varit bättre. Bakrutan är förvisso stor men de bakre sidostolparna stjäl mycket sikt.

Utrymmena är överlag bra och i baksätet får även vuxna bra plats med ben, huvud och övriga kroppsdelar. Framstolarna är varken hårda eller mjuka utan snarare mittemellan.

 Låter det lika spännande som mellanmjölk? Kanske är karaktärslösheten den största svårigheten för Hyundai i30. Designen må vara europeisk och ett stort steg framåt jämfört med Elantra. Men den fastnar inte riktigt på näthinnan.

 Hyundai säger själva med klädsam blygsamhet att ”i” i modellnamnet står för inspiration, intelligens, integritet och innovation.

 Men glömde de inte ”intetsägande”?

Hyundai i30

Pris

Från151 900 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,5. Borrning/slag 77/85,4 mm, cylindervolym 1 591 cm3. Max effekt 122 hk (90 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 154 Nm vid 5 200 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda alt. 4-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk, bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 5,5 tum, däck 195/65–15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 425, bredd 178, höjd 148, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt 1 370, maxlast 350, max släpvikt 1 200. Tank 53 liter.

Fartresurser*

Toppfart 192 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,81, landsväg 0,51, blandad körning 0,62 l/mil. CO2 152 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!