Provkörning av Hyundai i30 1,6 GDI Foto: Hyundai

Provkörning av Hyundai i30 1,6 GDI

Hyundai vill tvätta bort lågprisstämpeln och konkurrera på det känslomässiga planet. Trots nytt designspråk och mer flärd väger de rationella ­skälen fortfarande tyngst. Nya i30 är rymlig och prisvärd.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vid det här laget har de flesta lärt sig uttala namnet. Vad färre vet är att Hyundai betyder ”modern”. Medan många bilkonnässörer i vår del av världen fortsätter att rynka på näsan åt det koreanska märket, har bilföretaget målmedvetet fortsatt sin klassresa. På världsplanet pratar vi om den femte största bilkoncernen (Kia och Hyundai) och förmodligen den snabbast växande.

Under de drygt tjugo år märket funnits i Sverige har modellerna blivit allt mer välbyggda och spännande. i30 har liksom i40 skapats på designcentret i tyska Rüsselsheim för att passa den europeiska smaken. Tillverkningen sker även den i Europa för att kvalitetskraven, något som kunderna bevisligen uppskattar genom att vara några av de mest lojala. I JD Powers undersökningar av kundtillfredställelse hamnar Hyundai före både Toyota och Honda. Likt Toyota har Hyundai först arbetat upp en hög kvalitet, medan design och känsla medvetet fått stå tillbaka.

Modellprogrammet som spretat åt många håll blir allt mer homogent – och modernt.

När nu tillväxten är säkrad och man har återförsäljare som står på kö för att få sälja märket, kan man börja utmana marknaden också med massmarknadsmodellerna.

På märkets storsäljare i30 har det skett en radikal förändring, föregångaren känns med ens oerhört gammal. Särskilt spännande är den kraftigt markerade sidolinjen som binder ihop helheten. Noterbart är att syskonmodellen Kia Cee’d, som lanseras efter i30 den här gången, inte kommer att få en lika markerad linje. På insidan har det skett en uppryckning utan missar. Ganska högklassigt, solitt och fin känsla i materialen innebär en attraktiv kupé som i mångt och mycket påminner om den i i40.

Layouten är enkel och lättfattliga funktioner sitter där de ska. Utrustningen på grundnivå (Select) är acceptabel, men många kommer nog att betala 15 000 kronor för Business, där bland annat klimatanläggning, farthållare, parkeringssensor bak, bluetooth röststyrning, usb/aux-ingång och utökad ­förvaring ingår. Nästa nivå heter Premium och innefattar halvläder, elmanövrerad förarstol, nyckelfritt system, backkamera, regnsensor, dubbla p-sensorer, stor TFT-display med mera. Den lyxigaste i30:n kan bara fås med den starkaste dieselmotorn. Några få individuella tillval finns, som panoramasoltak, navigationssystem, backkamera, helläderklädsel och xenonstrålskastare med kurvljus. Drivlinorna har inte varit något glädjeämne i Hyundai, men här får de godkänt. Fem val är möjliga, men i praktiken handlar det om två. Enligt rådande trend lär flertalet välja 1,6 CRDi på 110 hästkrafter som går tyst och smidigt. Samma motor finns med 128 hk, men eftersom vridmomentet är lika högt i båda (260 Nm) finns det ingen anledning att köpa den. Den minsta bensinmotorn på 1,4 liter kan vi lämna därhän. Den är både svagare och mer miljöförstörande än min personliga favorit: 1,6 GDI. Precis som dieseln klarar sig bensinaren under 120 gram CO2/km och klassas därför som miljöbil. Dieseln har visserligen ett förhållandevis modest prispåslag (10  000 kronor), men det krävs ändå många mil att spara in då skillnaden i förbrukning inte är så stor. Bensin: 0,50 l/mil och diesel: 0,41 l/mil, enligt EU-körcykeln.

Även sett till egenskaper kan bensinmotorn rekommenderas. Trots avsaknaden av kompressor och turbo har den hög körbarhet. Någon raket är det förstås inte tal om, på låga varv är den lite loj, men toppeffekten stannar ändå på respektabla 135 hästkrafter vid 6 300 r/min. 0–100 km/h tar 9,9 sekunder. För den som inte vill växla själv, trots den mycket lättarbetade sexväxlade lådan, finns bara en trögtänkt konventionell automatlåda (10 000 kr). Det är synd att inte den dubbelkopplingslåda som erbjuds i tredörrarscoupén Veloster finns i i30.

Hyundais europachef Alan Rushworth, som är på plats vid provkörningen, avslöjar dock att DCT-lådan kommer att erbjudas framöver. Han öppnar dessutom för ett lite sportigare motoralternativ, och aktuell i så fall är den 201 hästkrafter starka turbomotorn som inom kort lanseras i tredörrarscoupén Veloster. 

Om så blir fallet gäller det att Hyundai hittar lite mera skärpa i såväl styrning som chassiarbete för att matcha den ökade kraften. Någon entusiasmerande förarbil är i30 inte i nuläget, mer trygg och trivsam. Ett försök har gjorts för att höja dynamiken, styrresponsen kan ställas i tre olika motståndsnivåer. Det lättaste Comfort-läget kommer till användning i Sevillas trånga gränder, medan det tyngsta Sport-läget inte tillför någonting. 

i30 har blivit både längre och bredare än sin föregångare. Rejäla stolar och bra svängrum samt gott om förvaring för framsätespassagerarna. Baksätet är lätt att kliva in till och väl där sitter man bekvämt. Det är dock på gränsen att de grova vinterkängorna ryms under framstolarna. Väljer man till panoramaglastak (10 000 kr) bör man inte vara längre än 175 cm om man ska färdas i baksätet. Konstruktionen stjäl mycket takhöjd. Midjelinjen som sträcker sig uppåt och bakåt ger också begränsad sikt ut åt sidorna för barn som sitter i baksätet.

Dålig isolering av karossen är något som koreanerna ofta har fått kritik för och tyvärr består anmärkningen. På de släta spanska vägarna bullrar det en hel del från däcken, vilket inte bådar gott inför mötet med svensk grov asfalt. Hur stor pinan blir återstår att se.

Desto lättare att förutspå är de låga driftskostnaderna och det trygga bilägandet. Priserna ligger rätt, från 169 900 kronor för 1,6 GDI och 179 900 kronor för 1,6 CRDi. Den femåriga nybilsgarantin gäller utan milbegränsning. Föregångaren hade ett av klassens starkaste andrahandsvärden, enligt våra testekonomiberäkningar.

Hyundai i30 har inget unikt segervapen, ingen teknisk finess eller något som sticker ut. Märkets image handlar till stor del om rationella värden, men innehåller inget som gör den oemotståndligt attraktiv. Ändå kan jag vid den första provkörningen bara bekräfta att Hyundai återigen byggt en väl sammansatt bil som kommer att sälja bra.

Hyundai i30 1,6 GDI

Pris

169 900 kronor.

 

Motor:

Bensin. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 77,0/85,4 mm, cylindervolym 1 591 cm3. Max effekt 135 hk (99 kW) vid 6 300 r/min, max vridmoment 164 Nm vid 4 200 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automat.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångstyrning, elservo. Vändcirkel i.u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 

Hjul

Fälg 6,0 tum, däck 195/65 R15.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 265, längd 430, bredd 178, höjd 147, spårvidd f/b 155/156. Markfrigång 14. Tjänstevikt ca 1 364, maxlast ca 486, max släpvikt 1 300. Tank 53 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 378 liter.

 

Fartresurser*

Toppfart 195 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 9,9 s.

 

Bränsleförbrukning*

Stad 0,64, landsväg 0,43, bl. körning 0,50 l/mil. CO2 118 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, 

rost 12 år, lack 5 år, assistans 5 år.

 

Skatt

0 kr (360 kr).

 

* Tillverkarens uppgifter.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!