Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Hyundai Ioniq Electric

Snusförnuftiga Hyundai Ioniq Electric är en smart paketerad elbil till rätt pris. Att den nu tar dig 311 km på fulladdat batteri gör den ännu mer attraktiv, men samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin.

När en biltillverkare i dag lanserar en ny modell är det mer regel än undantag att den förutom traditionell bensin- eller dieseldrift även erbjuds med någon form av hybridisering­ eller som ren elbil. För även om fossilbilar fortfarande dominerar i försäljningslistorna, krävs åtminstone ett löfte om att ”laddhybriden kommer inom kort” för att inte hamna i skamvrån.

Inte ens när rykten florerar om att sportbilsikonen Porsche 911 ska komma som laddhybrid tycks ögonbryn höjas. Det ligger helt enkelt i tiden.

Infotainmentskärmen har vuxit och mittkonsolen undertill är omgjord. Tydlig och bra funktion. Foto: Glenn Lindberg

Därför känns det i dag främmande att Hyundai Ioniq var första bil i världen att lanseras med tre olika drivlinor – hybrid, laddhybrid och ren el – och detta bara för tre år sedan! Det, kombinerat med säkra köregenskaper och ett vettigt pris, gjorde att den då knep första plats i Teknikens Världs Stora Bilpris 2017.

Nu tre år senare är det dags för en uppdatering och den största förändringen har skett hos den rena elmodellen. Batterikapaciteten har ökat från 28 kWh till 38,3 kWh vilket har gett en räckvidd på 31 mil i tuffa WLTP-körcykeln. Även om räckvidden tidigare sas vara 28 mil, var en mer realistisk siffra 20 mil i verklig körning.

Appen Blue Link kan fjärrstyra vissa funktioner. Foto: Glenn Lindberg

Den tidigare helt igentäppta fronten har nu två luckor som vid behov öppnas automatiskt för kylning av synkronmotorn. En grå slaskig novemberdag i Sverige lär luckorna dock förbli stängda – tänk snarare full gas uppför branta alpvägar en het sommardag. Batteriet är nu också vätskekylt från att tidigare varit­ luftkylt, då tätare packningsgrad i batteriet genererar mer värme, framför allt vid laddning.

På de flacka landsvägarna utanför Amsterdam visar Hyundai Ioniq Electric sig från sin bästa sida. Bilen är inget under av komfort, ett visst vägbuller letar sig in i kupén, men körkänslan­ är sansad och styrningen fjäderlätt men bra. Fokus ligger inte på sport utan förnuftig återhållsamhet.

Topphastigheten är strypt till 165 km/h och 0-100 km/h tar fortfarande långsamma 9,9 sekunder – trots att motorn nu är några hästkrafter starkare, men nu väger också batteriet mer. Samtidigt är det befriande med en elbil som står för vad den är – en transportör.­ Bara för att Tesla Model 3 med Dual Motor gör samma resa på 3,4 sekunder är den ingen sportbil.

Nog har väl Hyundais designers sneglat på hybridfarfar Toyota Prius? Foto: Glenn Lindberg

Efter elva mil av blandad körning med några enstaka fullgasaccelerationer och med aircondition påslagen har en tredjedel av batteriet förbrukats. Färddatorn anger elförbrukningen under resan till 1,2 kWh/mil vilket är imponerande. Hos de flesta andra elbilar krävs eftertanke för att hamna under 2 kWh/mil. Effektivt jobbat, Hyundai!

Interiört har infotainmentskärmen vuxit till 10,25 tum vilket är en välkommen nyhet. Spegling av telefonen görs genom Apple Carplay eller Android Auto. Hyundais egna system Blue Link har sedan tidigare funnits i USA och lanseras nu även i Europa. Systemets röststyrning fungerar bra, även om det från användaren kräver viss tillvänjning, men det stora användningsområdet är möjligheten att styra bilen från en app.

Schemalägg kupétemperaturen, övervaka­ laddningen och lås dörrarna från den egna telefonen. Blue Link är gratis de första fem åren, vilket kan tyckas bjussigt, men samtidigt – ska inte ett sådant här system ingå gratis? Det är ju inte så att fjärrkontrollen till din tv-apparat kostar extra.

Efter elva mil av blandad körning med några enstaka fullgasaccelerationer och med aircondition påslagen har en tredjedel av batteriet förbrukats. Foto: Glenn Lindberg

Ioniq Electric är ännu inte prissatt men den svenska importören uppskattar ett prispåslag för uppdateringen på 12 000-15 000 kronor. Inroparen med lägsta utrustningsnivå landar då kring 365 000 kronor. Fortfarande konkurrenskraftigt med tanke på den längre räckvidden då den positionerar sig helt rätt mot storsäljaren Nissan Leaf.

Samtidigt lurar Volkswagen ID.3 runt hörnet – märkets första­ steg i deras enorma elbilssatsning. Även om den blir aningen dyrare än både Nissan Leaf och Hyundai Ioniq kommer den att sno köpare från dem båda. Tre år sedan första lansering av Ioniq känns som igår, men det är en evighet på elbilsmarknaden.

Hyundai Ioniq Electric

Pris

Ej prissatt, säljstart senare i höst 2019.

 

Motor

El. Synkronmotor 136 hk (100 kW), max vridmoment 295 Nm, batterityp litiumjon, 38,3 kWh.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. Direktdrivande automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 447, bredd 182, höjd 145, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 1 575, maxlast 395, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 357-1 417 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,9 s, toppfart 165 km/h.

 

Elförbrukning

(WLTP): Låg hastighet i.u kW/mil, medium hastighet i.u kW/mil, hög hastighet i.u kW/mil, extra hög hastighet i.u kW/mil, blandad körning i.u kW/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 31,1 mil.

 

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 5 år, 8 år batteripaketet.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen ID.3

Ursprungspriset kring 20 000 euro har med tiden justerats upp rätt rejält, men blir trots det en stenhård utmanare i klassen. Första steget i märkets elbilssatsning förväntas bli en succé.

Pris: Ännu ej prissatt.

Nissan Leaf

Minsta batteriet på 40 kWh ger ungefär samma räckvidd som Ioniq Electric. Världens mest sålda elbil och lika välkammad som en förstaklassare.

Pris: 397 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!