Provkörning av Hyundai ix20 1,4 CRDI

Provkörning av Hyundai ix20 1,4 CRDI

Att Hyundai och Kia är syskon är allom känt. Icke desto mindre råder det en hård rivalitet mellan företagen. Nu tätnar den ännu mer.

Koreanska Hyundai/Kia har utmanat bilvärlden på allvar och är nu uppe och dansar med de stora elefanterna. Men det vilas inte på några lagrar för det.

Kia Venga kom i våras och nu är det dags för systerbilen Hyundai ix20. I grund och botten pratar vi om likadana bilar, de tillverkas på samma lina i Tjeckien.

Likadana chassin, likadana motorer. Det är bara kosmetiskt de skiljer sig åt. Hyundai-koncernen har sedan tidigare bestämt att det är just Hyundai som ska vara den mer ­premiumbetonade bilen i familjen.

Nu är allt i och för sig relativt.

Hyundai ix20 klassar i alla fall in i den lilla mpv-klassen där den möter konkurrens från till exempel Opel Meriva men även Skoda Yeti trots att tjecken är något större.

Enligt företaget förenar den unik design och körbarhet i ett och kommer att bli riktmärket för bilarna i klassen.

De är inte blyga koreanerna.

De fortsätter med att hävda att bilen erbjuder europeiska köpare en oslagbar mix av kvalité, stil och komfort.

Jaha.

Ställer man en Kia Venga och en Hyundai ix20 bredvid varandra så ser man från sidan att de är likadana bilar. Dörrarna är identiska med sina veck ganska högt upp.

Hyundai skulle kunna ha gjort det lätt, och billigare, för sig men det är tydligt att de absolut vill avskärma Hyundai från Kia.

Strålkastarna är helt annorlunda utformade med ett modernare snitt och Hexagongrillen med sitt spindelnätsliknande mönster ser häftigare ut än på Venga. Tyvärr bara på dyraste versionen.

Inte heller motorhuven har fått vara orörd utan har i fallet Hyundai två veck i sidokant.

Bakljusen är helt olika och har inneburit att Hyundai ix20 fått ny baklucka och nya bakskärmar samt plåtdelen av C-stolpen.

Ekonomiskt sett inget genidrag, men Hyundai ix20 ser, och det är som sagt meningen, mer elegant ut än Kia Venga.

På insidan är mycket sig likt men Hyundais ratt har fått en öppning i nederkant och för bilen unika instrument. Mittkonsolen är sig emelllertid lik.

Kia Venga har fått mycket beröm för sitt innerutrymme och smarta lösningar med sätena. Det har Hyundai ix20 inte förändrat.

Baksätet är justerbart i längsled och det i två delar 60/40. Ryggstöden bak går att justera i upp till sex olika lägen för bättre åkkomfort och när nöden så kräver går de att fälla ned med ett enkelt handgrepp.

Lastytan blir i stort sett helt plan även om det är en liten glipa mellan ryggstödet och lastgolvet bak. Inget som stör nämnvärt.

På motorsidan väljer Huyundai att ta in tre versioner. Två bensinmotorer på 1,4 respektive 1,6 liter där den mindre på 90 hästkrafter förväntas bli bäst säljande.

Visserligen körde jag dagarna innan en Lamborghini Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni (se sid 14) så det mesta kan i ­jämförelse kännas trött. Men 1,4 storknar betänkligt i uppförslut och kräver höga varvtal för att över­huvudtaget kännas alert.

Den starkare 1,6 med 125 hästkrafter blir en marginell bil i Sverige. Säljs enbart med 4-stegad automat. Storsäljaren blir dieselmotorn, även den på 1,4 liter och 90 hästkrafter men ett högre vrid­moment som gör att den orkar mer, men om man ska vara ärlig, inte så mycket mer.

Vår provkörningsbil förde ett obehagligt högt knattrande från motorn och det är underligt eftersom koreanerna tidigare byggt trevliga dieselmotorer. Men vi svenskar var första journalistgrupp ut och dieselmotorer behöver lite mil på sig för att tystna, och bli bränslesnåla.

Dieselmotorn blir i alla fall enda miljöbil med ett kodioxidutsläpp på 119 gram.

Hyundai Sverige har valt att inte ta in den svagare 77-hästarsversionen av "U2-motorn" som den kallas internt. Inte heller det "Blue Drive"-system som kommer att finnas på många marknader. Det omfattar bland annat start/stopp-teknik och lättrullande däck och kommer att resultera i ett koldioxidutsläpp på 114 gram per kilometer. I alla fall på papper.

Hyundai Sverige räknar med att femtio procent av alla köpare kommer att välja dieselalternativet. Trettio procent faller för 1,4-liters bensinare och tjugo procent för 1,6 med automat.

Totalt sett är försäljningsprognosen satt till 1 500 bilar per år. Det är lika mycket som Ford ­räknar med att sälja av C-max. Försäljningen av ix20 startar i november i år.

Kia Venga kommer att bli en av de stora konkurrenterna, inget snack om det. Frågan är vad som tilltalar köparen. Ett litet lägre pris för Kia är lockande, men främst kanske den sjuåriga nybilsgarantin. Billigaste Kia Venga 1,4 kostar 144 900 kronor. Hyundai säger att de inte ska gå över 150 000 för motsvarande bil. Då har Hyundai fem års nybilsgaranti.

Marginell skillnad i pengar. Det är med andra ord upplagt för tycke och smak. Pripps eller Mariestad. Expressen eller Aftonbladet.

Det är du som väljer.

Hyundai ix20 1,4 CRDI

Pris

Ej fastställt.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,0:1. Borrning/slag 75/79 mm, cylindervolym 1 396 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 220 Nm mellan 1 750 och 2 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65 R 15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 262, längd 410, bredd 177, höjd 160, spårvidd f/b 155/156. Tjänstevikt ca 1 370, maxlast ca 430, max släpvikt 1 300. Tank 48 liter. Bagagevolym (VDA-liter): 440 – 1 486 liter

Fartresurser*

Toppfart 167 km/h. ­Acceleration 0-100 km/h 14,5 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,5, landsväg 0,42, blandad körning 0,50 l/mil. CO2 119 g/km.

Garantier

Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rost 12 år, lack 5 år, assistans 5 år, serviceassistans 5 år.

Skatt

2 032 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!