Provkörning av Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Småbilsklassen svämmar över av suvar. Nu kommer Hyundai Kona, ett alternativ till Renault Captur. Som vanligt med hög markfrigång och små tittgluggar bakåt, men också med fyrhjulsdrift.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Ännu en dag på jobbet, och ännu en modell i den till synes ändlösa raden av förhoppningsfulla B-suv-modeller som kommer att knacka på under 2018. Hyundais recept landar mitt i segmentet med sin längd på 4,16 meter. Det här är en bil som ska kriga mot Renault Captur, Audi Q2, Opel Crossland X, Nissan Juke med flera i ett segment som det senaste året har exploderat i Europa. Men närmaste konkurrenten är förmodligen koncernbrodern Kia Stonic. Måtten är misstänkt nära, Stonic är två centimeter kortare, men Hyundai uppger att Kona är uppbyggd på en helt egen plattform. En skillnad är i alla fall att Kona finns att få med fyrhjulsdrivning, något som inte är fallet med Stonic.

Motorn har ett karaktäristiskt ”orr” som avslöjar cylinderantalet, i alla fall under acceleration.

Instegsmodellen i Kona-serien kommer med en 1,0-liters, trecylindrig motor på 120 hästkrafter. Samma motor som redan finns i flera andra modeller i koncernen. Med turbomatningen känns den pigg, vridmomenttaket kommer redan vid 1 500 varv. Motorn har ett karaktäristiskt ”orr” som avslöjar cylinderantalet, i alla fall under acceleration. På papperet ska den dra halvlitern men i verkligheten kan vi nog räkna med 0,7 liter per mil. Instegsmodellen säljs med framhjulsdrift och manuell, sexväxlad låda. Det dyrare alternativet har en fyrcylindrig motor på 1,6 liter och hela 177 hästkrafter. Dessutom får man en slags ”ketchupeffekt” på köpet. Fyran säljs nämligen bara med automatlåda, en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, multilänkbakaxel och fyrhjulsdrift med möjlighet att låsa axlarna. Det är allt eller inget som gäller, och prispåslaget lär bli märkbart.

Den åtta tum stora bildskärmen (tillval) har navigation och backkamera.

Mitt intryck är att den lilla motorn räcker till. Effektskillnaden märks mer på papperet än i verkligheten. Den hörs visserligen, men när man kommer upp i fart är det vägljudet som dominerar, inte motorljudet. Vägarna runt Barcelona där provkörningen äger rum är oftast släta som salsgolv, men nog tycker jag att bilen precis som kusin Stonic har en hård chassisättning. Se det som ett konstaterande, snarare än som kritik.

Reglagen sitter där de ska och att mätartavlorna är föredömligt tydliga. Tack och lov har Hyundai inte gått i bildskärmsfällan, klimatanläggningen sitter separat och har sina egna vred. Man tackar! Utrustningslistan är omfattande. På säkerhetssidan: Autobroms med fotgängardetektering, filvarning och filassistans och trötthetsvarning är standard. Men vad ska man med en trötthetsvarnare egentligen? Det som skulle behövas är en espressobryggare i panelen, inte en blinkande kaffekopp.

Till säkerhetsfinesserna får vi också räkna LED-strålkastarna med helljusautomatik som finns som tillval. Jag fick inte tillfälle att testa strålkastarna men de är förmodligen ett välkommet tillval. Några av de sämsta helljusen Teknikens Värld någonsin har testat har suttit på tidigare Hyundai-modeller. Bildskärmen är tryckkänslig, och har både Apple Carplay och Android Auto. USB-kontakt och blåtandsuppkoppling är standard förstås. Basmodellen har en femtums bildskärm. Som tillval finns två större bildskärmar, på sju respektive åtta tum.

Kona finns i åtta olika färger som syns, och även tvåtonslackering. Så här ser ”acid yellow” ut. Just möjligheten att skräddarsy sin Kona är något som Hyundai trycker hårt på.

I klassen är det ovanligt med både fläktkylda framstolar och headup-display, men Hyundai Kona erbjuder det som tillval. Guldkant i småbilsklassen. Å andra sidan noterar jag att tvåzonsklimatanläggning inte går att få, det gäller att komma överens om man är flera i bilen. Finesserna spelar en roll i marknadsföringen. Hyundai Kona säljs nämligen med påståendet ”You define it!” (”du definierar den”). Tanken är att kunderna ska kunna specialbeställa sin Kona precis som de vill ha den, något som inte är särskilt vanligt bland Korea-tillverkade bilar i dag. Men hur många kunder i småbilsklassen är egentligen beredda att vänta fyra månader på en ny bil?

352 lådliter! Bagageutrymmet är stort och under golvet finns extra stuvfack, men inget reservhjul.

Utrymmena är normalgoda i klassen och lastutrymmet sväljer 352 lådliter. Den höga karossen med 17 centimeter markfrigång ger ett hyfsat lätt insteg, man slipper i alla fall att krypa ner i bilen. Baksätet är faktiskt inte dumt. Kardantunneln är inte irriterande stor och både benutrymme och takhöjd är bra för bilstorleken. Jag tror att Kona räcker till vardags för många, både ensamstående och barnfamiljer. Och varför inte en suv? I år har Volvo XC60 tagit över förstaplatsen i säljstatistiken, och krossat motståndet från alla kombimodeller. Kanske kommer vi att få se samma utveckling i småbilsklassen.

Hyundai Kona 1,0 T-GDI

Pris

Ej fastställt, ca 185 000 kr, säljstart mars/april 2018.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 3-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71,0/84,0 mm, cylindervolym 998 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 172 Nm mellan 1 500-4 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,0 tum, däck 2015/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 260, längd 416, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 156/157. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 233, maxlast ca 425, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 361-1 143 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 12,0 s, toppfart 181 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,6 l/mil, landsväg 0,47 l/mil, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 117 g/km.

 

Garantier

Nybil 5 år utan milbegränsning, vagnskada 3 år, 5 år lackgaranti, rostskydd 12 år, assistans 5 år.

 

Skatt

492 kronor per år.

Rivaler

Kia Stonic

Kusinen från Kia är fyra centimeter kortare men uppges vara byggd på en annan plattform. Kia Stonic går därför inte att få med 4WD.

Pris: 184 900 kronor.

Renault Captur Zen TCe 120 hk

En trendskapande modell som har behållit ledningen i segmentet i Europa och i Sverige. Haltar lite när det gäller säkerhetsutrustningen.

Pris: 181 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!