Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Hyundai Kona Hybrid 1,6 GDI

Bensin, diesel, el och nu också hybrid – Kona går att få i alla utföranden. Att slänga in en liten elmotor som stöttning gör gott för bensinförbrukningen, men drivlinan imponerar inte. Synd.

En av de mest vettiga ­elbilar i dag som inte fullständigt spränger ekonomikalkylen är Hyundai Kona Electric. I enklaste utförande, med en räckvidd på 449 km i tuffa WLTP-körcykeln, ­betalar man 409 900 kronor. Fortfarande en hel del pengar för en simpel liten bil, men ­ytterligare 60 000 kronor ekonomiska stödhjul från bonusskatten gagnar kalkylen.

Hyundai Kona Hybrid är mellanvägen för den som vill lätta på miljösamvetet men samtidigt inte trassla med elsladdar. Utsläppen hamnar på 115 gram koldioxid per kilometer, aningen mer om du väljer större 18 tumshjul. Hybriddrift ger ingen bonus i form av skatte­lättnader, men det blir ändå vänligt för plånboken. För 115 gram betalar du 2 000 kronor i fordonsskatt per år, billigt med tanke på att de nya skattereglerna nu trätt i kraft.

Interiört är det helt okej, med små medel har man lyckats få det rätt trevligt. Foto: Glenn Lindberg

Under provkörningen på platta vägar i Nederländerna landar förbrukningen på låga 0,51 liter/mil vid normal motorvägskörning. Ännu lite bättre blir det i förorterna med många start och stopp, där kommer hybriddrivlinan till sin rätt och förbrukningen kryper ner ytterligare några centiliter.

Men det finns några aber, vid farter kring 60 km/h rycker det i bilen så pass mycket att jag åker in och byter bil, är det fel på växellådan? Men samma ryckningar känns även i den andra ­individen. Hyundai har helt enkelt inte fått till hybriddrivlinan. I högre hastigheter går den jämnare, bättre, men de små rycken finns där fortfarande. Som ytterligare salt i såret hörs ett högfrekvent ljud vid kraftig ­acceleration, samma problem som Volvo har med sina laddhybrider. Synd på en annars snål drivlina, vi hoppas att problemen endast gäller dessa förproduktionbilar, för det går att lösa.

Toyota Corolla Hybrid är till exempel både tyst och snål. Toyota använder sig av steglös automatlåda och kräver tillvänjning då den varvar skoningslöst vid hårt gaspådrag. Hyundai har dubbelkopplingslåda, det tackar vi för.

Den snitsiga utsidan matchas inte av den gråtråkiga insidan. Foto: Glenn Lindberg

Interiört är det billig grå plast, oavsett utrustningsnivå, något som egentligen spelar mindre roll. Hyundai är ett lågprisföretag och skäms inte för det. Interiört är det helt okej, med små medel har man lyckats få det rätt trevligt. Endast en klimatzon finns, temperaturen är upp till föraren. Ratten känns nästan lite sportig, styrningen har bra motstånd, lite trög och inte alls så fjäderlätt som det ofta brukar vara hos andra hybridbilar. Stolarna är inget under av komfort, men de duger. Som att slå sig ned i hyrbilen på semestern kring Rivieran.

Något som retar är dock bullret. Kring 80 km/h väsnas det väl mycket, i de farterna borde i princip enbart vindbrus höras, men även ljud från motorrummet letar sig in i kupén. Andas inte direkt framtid och hybriddrift.

Grunden i hela drivlinan är en 1,6 liters bensinmotor enligt Atkinsonprincipen – fördelen är bra verkningsgrad och det svaga vridmomentet som bensinmotorn har maskeras med hjälp av elmotorn på 43,5 hästkrafter. Drivlinan är hämtad från den större Ioniq Hybrid och svarar direkt när gaspedalen trampas ner. Självklart är det en liten bil, men måtten är godkända för bilklassen, och hybridifieringen har inte inkräktat på utrymmena. Bak går det fortfarande att stuva in 361 lådliter.

Kona är nu en av få bilar som går att köpa med fyra olika drivsystem – bensin, diesel, el och hybrid. Foto: Glenn Lindberg

Den som målsökt på just Kona kan lätt gå vilse bland motorutbuden, den erbjuds ju med allt, bensin, diesel, hybrid och el, vad ska du som köpare välja? Hybrid i snikutrustning är din för 239 900 kronor, men de flesta lär kliva upp till mellannivån Trend för 254 900. Med samma utrustningsnivå och likvärdig blandad förbrukning får du en 136 hästkrafter stark diesel-Kona för 224 900 kronor. Billigare – men stirra dig inte blind på inköpspriset. Glöm inte den skyhöga skatten. Efter tre år med diesel har du betalt 16 857 kronor till stadskassan. Bensinaren är även den likvärdig i pris, men drar två centiliter mer per milen, vilket med tiden gör att kalkylen kryper uppåt.

Sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv är hybriden bäst, om du kan leva med den något ryckiga drivlinan. En sista grej bara, du går bet på fyrhjulsdriften också. Den finns bara till bensin- och dieselmotorerna.

Hyundai Kona Hybrid 1,6 GDI

Pris: 234 900 kronor, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Cylinderavstängning. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 72/97 mm, cylindervolym 1 580 cm3. Max effekt 103 hk (75 kW) vid 5 700 r/min, max vridmoment 147 Nm vid 4 000 r/min. Elmotor 43,5 hk (32 kW), total effekt 141 hk, batterityp litiumjon, 1,56 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,6 meter. Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 6 tum, däck 205/60 R16.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 417, bredd 180, höjd 157, spårvidd f/b 158/159. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 880, maxlast 504, max släpvagnsvikt 0. Tank 38 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 361-1 143 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 11,2 s, toppfart 160 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,50 l/mil. CO2 115 g/km.

Garantier: Nybil 5 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 5 år, assistans 5 år, batteri 8 år.

Skatt: 2 000 kronor per år under de tre första åren, därefter 448 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Toyota C-HR 1,8 Hybrid

Ny uppdatering gör Toyotas lilla suv ännu bättre. Ett halvt nummer upp i storlek. Usel bakåtsikt och udda utseende.

Pris: 258 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Skoda Kamiq 115 TSI

Ingen hybrid, men går att köra hyfsat snålt med lilla bensinmotorn. Bra köregenskaper och som alltid med Skoda – konkurrenskraftigt pris!

Pris: 217 500 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!