Foto: Uli Schröder

Provkörning av Hyundai Nexo

Hyundai är på offensiven, nu presenterar de Nexo. Bränslecellsbilen som kan köra själv och dessutom rengör den omgivande luften under färd. Men om det ska bli succé måste infrastrukturen hänga med i utvecklingen.

Min första kontakt med en vätgasbil var 1985 då Olle Tegströms ombyggda Saab 900 visades upp för allmänheten under Härnösands 400-årsjubileum. Den klurige ingenjören passade även på att bjuda Carl XVI Gustaf på ett glas vatten från avgasröret. 33 år senare är jag på plats i Sydkorea och lyssnar på Hyundais representanter som säger att vätgas är den bästa vägen till en mer miljövänlig bilpark. Men nu bjuds ingen kung på vatten ur avgasröret. Däremot får vi chansen att köra nya Hyundai Nexo från Mabuk till Gangneung och doppa fötterna i det Japanska havet.

Foto: Uli Schröder

Nexo är till skillnad från föregångaren­ Hyundai ix35 Fuel Cell utvecklad från grunden för att vara en vätgasbil och plattformen är helt ny. Hyundai hävdar också att bränslestackens livslängd har ökat till 5 000 timmar att jämföra med 800 timmar vilket var verklighet 2004. Man räknar med att bilen används cirka 500 timmar per år så tio års körning, eller 160 000 km, bör klaras av innan stacken är slut. När det väl är ett faktum går det att återvinna värdefulla metaller som platina ur den uttjänta bränslecellen, så den kan nästan liknas­ vid en liten gruva efter sin livstid. Förhoppningen är dock att det ska kunna gå att tillverka billigare bränsleceller i framtiden som inte består av så dyra metaller.

När de tekniska detaljerna är avklarade under presentationen så är det dags att för första gången provköra nykomlingen. Trafiken ut från Mabuk är stillsam men navigationsrösten är desto hetsigare och lurar mig ett par gånger att svänga för tidigt. Samma fenomen som uppstod vid provkörningen av nya Hyundai Santa Fe (Teknikens Värld nummer 7/2018). Första delen handlar om stadstrafik men efter 20 minuter är vi ute på motorvägen och kan höja farten. Det som direkt får min uppmärksamhet är suset som uppstår av fartvinden, det blir lätt att sådana ljud registreras lite extra när motorljudet lyser med sin frånvaro.

Foto: Uli Schröder

Vid gaspådrag svarar den tunga (?) bilen bra men när jag vrider ratten lite snabbt fram och tillbaka så svajar vätgas­suven betänkligt.­ Det kommer bli intressant att se hur den klarar ett framtida älgtest för Teknikens Värld. Vad den väger var vid provkörningen inte officiellt utan fastställs först vid produktionsstart.

Det är tydligt att folk är nyfikna på Hyundais nytillskott eftersom jag får försöka svara på sydkoreanska semesterfirares frågor vid ett av våra kaffestopp. Säkerhetsmässigt är Nexo välutrustad och har de viktigaste hjälpmedlen. En detalj jag uppskattar är dödavinkeln-kameran som visar hur det ser ut i filen bredvid dig. En bild uppenbarar sig i förarskärmen så fort du blinkar höger eller vänster vilket är till stor hjälp för föraren.

Foto: Uli Schröder

Interiört dominerar den 12,3 tum stora skärmen och den enorma mittkonsolen som är formligen nedlusad av knappar. Vid växelväljaren hittas inte mindre än tre knappar som har med parkeringsbromsen att göra… Att den enorma mittkonsolen dessutom är väldigt plastig känns inte så futuristiskt och nog hade Hyundai kunnat göra mer av detta. Men något som är innovativt är att bambu och sockerrör har använts som material vid tillverkningen av innertaket. Detta materialval lär vi även få se från fler biltillverkare i framtiden, var så säkra.

Växelväljandet sker via knappar och är av shift by wire-typ, känns något ovant i början men man vänjer sig snabbt vid knapptryckandet. Hyundai berättar även lite skämtsamt att Nexo är som en dammsugare på vägen, och då pratar de inte om väghållningen. När ventilations­systemet tar in omkringliggande luft så tar filtret upp 99,9 procent av partiklarna och när det sedan släpps ut ur kupén så är luften renare än tidigare.

Foto: Uli Schröder

Att använda vätgas som drivmedel är ett hållbart sätt att köra bil, inte tu tal om detta. Men det finns ett stort aber som stavas infrastruktur. När de ledande utvecklarna hos Hyundai får frågan om hur många Nexo de förväntas sälja så kan de inte ge några tydliga svar. De säger endast att infrastrukturen måste byggas ut och att det bland annat krävs ett större samarbete mellan biltillverkarna för att det ska bli verklighet. 2023 ska det finnas 400 vätgasstationer i Tyskland och där har företag gått ihop, bland andra Daimler, Shell, Total, OMV, Air Liquide och Linde, för att bygga ut vätgas-infrastrukturen och dela på riskerna. Där är målet att det ska gå att tanka vätgas minst var nionde mil på motorvägarna i de mer tätbefolkade områdena.

Foto: Uli Schröder

Om en framtida rikstäckande vätgasinfrastruktur i Sverige enbart är utopiska drömmar har jag inget svar på, men det är helt klart så att det krävs mer än att bara tillverka bra bränsle­cellsbilar för att vätgas som allomfattande drivmedel för gemene man ska bli verklighet. Där har politiker och industri en gemensam­ fråga att brottas med. För utan samverkan kommer bilar likt Hyundai Nexo endast bli ett kapitel i historien. Lite som mitt eget minne av Olle Tegströms Saab 900 och Härnösands 400-årsfirande.

Hyundai Nexo

Pris

Ej fastställt, säljstart januari 2019.

 

Motor

Elmotor. Max effekt 161 hk (120 kW) vid i.u. max vridmoment 395 Nm vid i.u. Batterityp litiumjon. Bränslecell 127 hk (95kW).

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd i.u tum, däck 225/45 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 279, längd 467, bredd 186, höjd 163, spårvidd f/b i.u. Markfrigång 14. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank 157 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 461 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,5 s, toppfart 179 km/h.

 

Bränsleförbrukning

0,39 l/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 800 km.

 

Garantier

Bränslecell 160 000 km eller 10 år.

 

Skatt

I.u.

Rivaler

Toyota Mirai

Foto: gllin@bt.bonnier.se

Har 55 mils räckvidd och är likvärdig storleksmässigt med Hyundai Nexo, åtminstone på papperet. Har plats för fyra vuxna.

Pris: 750 000 kronor.

Honda Clarity

Teoretisk räckvidd på 65 mil. Femsitsig bland annat tack vare att bränslecellen placerats under motorhuven.

Pris: Säljs ej i Europa.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!