Foto: Uli Sonntag

Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Santa Fe kommer kommer nu i sin fjärde generation och nyheterna är många. Huyndai sticker inte under stol med att fokus ligger på den amerikanska marknaden och Teknikens Värld fick som enda svenska tidning ett första smakprov på plats i Seoul, Sydkorea.

Presentationen och provkörningen startar lämpligt nog vid Hyundai Motorstudio Goyang, ett nybyggt upplevelsecenter som fokuserar på att belysa biltillverkningen och företagets WRC-satsning. Att Hyundai är stolta över detta nya center går inte att ta miste på och under vårt besök strömmar skolklasser och barnfamiljer till vilket kan vara ett bevis för hur viktig bilindustrin är för landet. En industri som fick en tillbakagång under finanskrisen men nu har ordentligt med vind i seglen. Men frågan är om vinden bedarrar om president Trumps stål- eller biltullar blir verklighet. Då är det en fördel att bilarna för den viktiga amerikanska marknaden byggs i Montgomery, Alabama.

Presskonferensen som inleder provkörningen kan minst sagt beskrivas som något spretig. När självklara frågan om när en hybrid ska lanseras ställs kommer svaret blixtsnabbt att det sker vid den första faceliften. Därefter börjar paneldeltagarna diskutera intensivt på koreanska för att sedan landa i ”att det troligtvis sker vid den första faceliften”. Tror dock att vi kan räkna med att hybriden dyker upp om cirka tre år om de följer gängse uppdateringsintervall. Detta kan tyckas märkligt med tanke på Hyundai redan ligger långt framme i utvecklingen av elbilar, se bara på Ioniq och Kona.

Nyheterna är givetvis många, som sig bör det handlar om ett generationsskifte. Nya Santa Fe har på längden vuxit åtta centimeter till 477 cm och kommer inte att erbjudas i Grand-utförande i denna generation. Fem- eller sju-sits går det dock fortfarande att välja mellan. Överhängen har krympt och axelavståndet växt 6,5 centimeter till 276,5 cm vilket ger bättre innerutrymmen. Designen ska andas mer suv-look och bilen ska se mer robust ut. Inspirationskällor har varit Ford Explorer och Toyota Highlander. Grillen har fått ett bikakemönster som även går igen interiört.

Foto: Uli Sonntag

När frågestunden rundas av är det dags att ge sig ut i trafiken i Seouls utkanter. Första delen handlar mest om motorväg där Santa Fe känns som en trygg kompanjon. Något som däremot inte känns tryggt är navigationen som ett par gånger lurar oss att svänga tidigare än vad som är rätt. Överhörde också några amerikanska kollegor som även de hade lurats av den ivriga navigationsrösten. Detta lär dock ha åtgärdats när bilarna når svenska marknaden i höst.

Ljudkomforten vid motorvägsfart är liksom tidigare klart godkänd, i varje fall på sydkoreanska motorvägar. Efter cirka fem mil viker vi av från motorvägen och åker ut mot Gula havs-kusten. Vägarna är nu lite mindre och kurvigare vilket ger roligare körning. När bilens provoceras vid kurvtagning så känns ingen tendens till struttighet utan bilen känns trygg och stabil, men den är hårt fjädrad och aningen stötig över väg skarvar.

Dieselmotorn i provkörningsbilen är på 2,0 liter och kommer inte till Sverige till att börja med. Den samarbetar bra med den nyutvecklade åttaväxlade automatlådan och skriker inte alltför besvärat vid hårda gaspådrag. På den tidigare generationen har vi anmärkt på den usla runtomsikten och det verkar Hyundai tagit fasta på. Rutan vid c-stolpen har nämligen växt vilket gynnar både föraren som får lite bättre bakåtsikt samt passageraren på den tredje sätesraden. Interiört känns det luftigt och präglas liksom tidigare av god kvalitetskänsla.

Infotainmentskärmen är på fem tum och personligen uppskattar jag att vred och knappar till temperatur och ventilation har fått vara kvar. Designchef Hak Soo Ha säger att det är av säkerhetsskäl som de använder denna lösning. Du ska inte behöva flytta ögonen från vägen för att ändra klimatet i bilen menar han. Ratten är helt ny och inte lika kraftigt V-formad som tidigare. Rattknapparna har samlats ihop vilket ökar användarvänligheten. En head up-display har även för första gången hittat in i en Hyundai. Denna projicerar en åtta tum stor bild ”på vindrutan” två meter framför bilen. En teknisk lösning som funkar som den ska.

Foto: Uli Sonntag

Baksätet är skjutbart i längsled och erbjuder även lite stuvningsutrymme under sätesdynorna för den som måste maxa packningen. Den tredje sätesraden lär bli ett populärt tillval i Sverige, till skillnad från i USA där det inte kommer att erbjudas.

En rad olika säkerhetssystem som ska förhindra eller lindra olycksrisken erbjuds också i nya Santa Fe. Hyundai SmartSense heter säkerhetspaketet som innehåller bland annat döda vinkel-varnare, adaptiv farthållare, kollisionsvarnare med autobroms (fungerar även på fotgängare), backvarnare med autobroms vid korsande trafik, filhållningsassistent och hastighetsbegränsare. Krockkuddarna är sex – två för främre passagerarna, sidokrockkuddar i framsätena och sidokrockgardiner som räcker hela vägen bak till den tredje sätesradens nackskydd. Ett par säkerhetsmässiga nyheter är även ett system som gör momentet att kliva ur bilen säkrare (varnar om ett fordon eller en cyklist närmar sig när man är på väg att öppna en dörr), samt varning för om man är på väg att glömma kvar till exempel ett barn i baksätet under heta sommardagar.

Foto: Uli Sonntag

Fyra bensin- och två dieselmotorer presenteras till nya Santa Fe varav fyra är aktuella för Europa. Båda dieslarna och två av bensinmotorerna. Av de sistnämnda har vi 2,4 GDI och 2,4 MPI och av förstnämnda 2,0D samt 2,2D. Alla specifikationer är ännu inte presenterade men dieselmotorerna sägs ha 186 respektive 202 hästkrafter. Samtliga motorer är sammankopplade med en nyutvecklad åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift, HTRAC kallat, finns som tillval. I Sverige lanseras Santa Fe med 2,2-litersdieseln och de övriga kommer finnas tillgängliga på specialbeställning. Svensk lansering blir i oktober 2018 och priserna är ännu inte klara.

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi

Pris

Ej fastställt.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl radmotor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16.0:1. Borrning/slag 85,4x96 mm, cylindervolum 2 199 cm3. Max effekt 190 hk (142 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 437 mellan 1 750–2 500 r/min.

 

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Kuggstångsstyrning, elektrisk servo. Vändcirkel 13,78 meter, 2,62 rattvarv.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram, solida bak. Aktivt antisladdsystem.

 

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/55 R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 277, längd 477, bredd 189, höjd 168, spårvidd f/b 164/165. Tjänstevikt i.u. maxlast i.u, max släpvagnsvikt i.u. Tank 71 liter. Bagagevolym (VDA) 625 liter

 

Fartresurser

Toppfart i.u. Acceleration 0–100 km/h i.u.

 

Bränsleförbrukning

Ingen uppgift.

 

Garantier

Ingen uppgift.

 

Skatt

Ingen uppgift.

Rivaler

Skoda Kodiaq 2,0 TDi 190 4x4

Tjeckiska björnen är en svårslagen konkurrent både till pris och praktikalitet. Finns endast som fyrhjulsdriven i Sverige.

Pris: 334 800 kronor.

Kia Sorento 2,2 200 hk

Koncernsyskonet har blivit en dyr bekantskap. Bjuder på gott om utrymme och trevliga köregenskaper.

Pris: 444 800 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!