Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,7 V6

Provkörning av Hyundai Santa Fe 2,7 V6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

Från 249 900 kronor.

Motor 

Tvärställd, V6. Två överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,4. Borrning/slag 87/75 mm, volym 2 656 cm3. Max effekt 189 hk (139 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 248 Nm vid 4 000 r/min. 

Kraftöverföring 

Fyrhjulsdrift, motorn fram. 5-växlad manuell låda alt 4-stegad automat. 

Fjädring/hjulställ 

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben. Bak multilänk med längs- och tvärlänkar. Aktivt antisladdsystem ESP.

Styrning 

Kuggstång, hydraulisk servo. 3,2 rattvarv mellan fulla hjulutslag. Vändcirkel 10,9 meter. 

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. ABS.

Hjul 

Fälg 7 tum, däck 235/65 R 17. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 270. Längd 468, bredd 189, höjd 180. Spårvidd fram/bak 162/162, markfrigång 20. Tjänstevikt ca 1 920. Max last ca 375. Max släpvikt ca 2 000. Tank 75 liter.

Fartresurser*

Toppfart 190 (aut 176) km/h, acceleration 0-100 km/h 10,3 (11,7) s. 

Förbrukning*

Stad 1,42   (aut 1,44) l/mil, landsväg 0,83 (0,84) l/mil, blandad körning 1,04 (1,06) l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

 

Klasskämpen

Hyundai Santa Fe i ny version har vuxit ur det lilla formatet, nu siktar sydkoreanerna in sig på Volkswagen Touareg och Volvo XC90, fast i lågprisklass.

Santa Fe har blivit ett begrepp på den svenska suv-marknaden. Modellen som på allvar öppnade upp dörren för många barnfamiljer att unna sig fyrhjulsdrift och lite högre körposition kommer nu i ny – betydligt större – version. Längden har vuxit med 17,5 centimeter, höjden med fem och bredden med sju. Hjulbasen är förlängd åtta centimeter och som siffrorna berättar har Santa Fe generation två har vuxit en hel klass. Om gamla Santa Fe-kunder inte önskar sig mer utrymme rekommenderar Hyundai den mindre Tucson-modellen (samtidigt utgår den stora Terracan, Santa Fe ska fylla det gapet). Möjlighet till att använda en extra uppfällbar soffa placerad i bagageutrymmet erbjuder totalt sju sittplatser och är unikt för Santa Fe i sin storlek/prisklassen. 

Stilen på Santa Fe II är snygg, knappast någon lär reta sig på utseendet. Anpassat är ordet. Borta är de konstiga designkurvorna som gjorde första generationen Santa Fe (ö)känd. Stor frontgrill dominerar formerna framtill, sidorna är betydligt mildare skulpterade än tidigare och aktern har drag av både Volkswagen Touareg och Porsche Cayenne. Resultatet är riktigt lyckat, personligen tycker jag Santa Fe har en proper och chosefri uppsyn med lagom dos Hyundai.

Inredningen fortsätter på den inslagna välstädade, lite amerikanska   stilen. Det som stör esteten är ”träribban” (ja, i plast/fuskträ) som löper över hela instrumentbrädan och ner på mittkonsolen.

Handbromsen är av amerikansk fotpedaltyp i de   automatväxlade versioner, vanlig handjagad krycka i de manuella varianterna. Stolarna har något korta sittdynor, skjutmånen räcker inte till för riktigt långa (plus två meter) chaufförer. Baksätets ryggstöd kan vinklas för bättre och mer varierade sittpositioner, annars är det en vanlig soffa rätt upp och ner med hyfsad kraftig stoppning. Komforten är åt det bekväma hållet trots enkelheten i säteskonstruktionen.

  Längst bak finns den verkligt stora nyheten interiört – om du beställt den extra baksätesraden vill säga (extrakostnad cirka 12 000 kronor). Komfort och utrymme längst bak är alltför trångt för en ordinär vuxen under långresor, passar bättre som lekstuga för barn upp till tolv år. Personligen stod jag inte ut med mer än 500 meters åkning i aktersätet, sen var det dags släppas ut. Att ta sig till och från den bakersta soffraden kräver sin man eller kvinna. Eller ännu hellre just ett litet barn. Man måste vara klättringsbenägen för att passerandet ska fungera smidigt. Utrustningsnivåerna är fyra: GLS (standard), Comfort-5, Comfort-7 och Exclusive. De två sistnämnda har det åtråvärda extrabaksätet.   Fyrhjulsdriften styrs via elektronik (systemet liknar Haldex) och går att låsa i 50/50-förhållande i upp till 40 km/h. Inte så sofistikerat för terrängklättring, mer en säkerhetsfaktor på grus- eller snöbeklädda vägar eller när släpkärran ska upp för en sluttning.    Motoralternativen är två – en bensinare och en dieselversion. Den tidigare 2,2-liters fyrcylindriga bensinmotorn har utgått i och med nya Santa Fe. Den välkända V6-motorn på 2,7 liter har fått effekten höjd till 189 hästkrafter (som levereras vid 6 000 r/min). Vridmomentet är förhållandevis svaga 248 Nm vid 4 000 r/min. Motorkaraktären är personbilslik och trots att vi körde med olastade provbilar saknades extra kraft i de värsta stigningarna. Den mest bidragande anledningen till detta är Hyundais val att hålla fast vi fyrstegad automatlåda. Den amerikanska marknaden anses inte vilja har femstegad automatlåda, därför får inte heller den europeiska varianten av Santa Fe femväxlat. Rena snurren eftersom dieselversion har femstegad automatlåda (dieselversionen säljs för övrigt inte i USA). Den raka fyrcylindriga CRDi-motorn har givetvis commonrail-teknik och charmar med en kraft (335 Nm mellan 1 800–2 500 r/min) som gör Santa Fe bättre rättvisa. Motorn har relativt lång slaglängd (92 millimeter) som trivs bra på låga varvtal. Effektuttaget ur oljebrännaren är 150 hästkrafter vid 4 000 r/min.    På motorvägen går Santa Fe tyst. Särskilt vindbrus och motorljud är bra isolerat och inredningen ger ifrån sig ett gediget intryck utan knirr eller knarr. Vid omkörningar/gaspådrag märks det tydligt att automatlådorna saknar direktdrivande Lock Up-funktion. I stället försvinner mycket energi/kraft iväg till momentomvandlaren.    Nya Santa Fe klart förbättrad jämfört med föregående modell, inget snack om den saken. Prismässigt har nya Santa Fe stigit marginellt (förra versionen 2,7 GLS med V6-motor startade på 244 900 kronor), men ändå kan det vara just priset som blir bilens akilleshäl, bland eftersom det inte längre finns något fyrcylindrigt bensinalternativ. Särskit om man önskar sig extra lull-lull och sittplatser.    Att ta klivet upp till nya, en klass större, modellen kan bli för stort för många nuvarande Santa Fe 2,4-ägare. Nya köpare kommer säkert från andra kundgrupper som kör konkurrerande suvar.    Summa summarum har Hyundai har fått till en stark konkurrent i suv-segmentet, igen. Svenska Hyundais (lågt) ställda mål på cirka tusen sålda Santa Fe lär med största sannolikhet uppfyllas snabbt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr