Provkörning av Hyundai Sonata V6

Provkörning av Hyundai Sonata V6

Basfakta

Motor 

Tvärställd V6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad. 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 86,7/75,0 mm, cylindervolym 2 657 cm3. Max effekt 178 hk (131 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 250 Nm vid 4 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift,4-stegad automat. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram dubbla triangelstag, bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,5 meter.

Bromsar 

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6 tum, däck 205/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 475, bredd 182, höjd 142, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 

1 500, maxlast ca 400. Bränsletank 65 liter.

Fartresurser*

Toppfart 210 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,7.

Bränsleförbrukning*

EU-norm blandad körning 1,07 l/mil.

*Tillverkarens uppgifter

Snabbkur med fel recept

Hyundai Sonata fick sitt ansikte lyft men den hade varit bättre hjälpt av att få priset sänkt.

Strax före millenieskiftet moderniserades Hyundai Sonata med nytt utseende, bättre vägegenskaper och mer kvalitetskänsla.

Ett år senare är det redan dags igen för nytt utseende, bättre vägegenskaper och mer kvalitetskänsla. Förnyelsen av Sonata har kostat företaget motsvarande 1,3 miljarder kronor. Var det väl använda pengar?

Tja, man kan ju i alla fall konstatera att Sonata nu är en bil som fler lägger märke till. Den Mercedes S-klassinspirerade fronten är trevligare att se på än förra versionens breda slamsugarmun.

En ny motor har tillkommit. Det är V6-maskinen från SUV:en Santa Fé på 2,7 liter och 178 hk som har ersatt föregångaren som gav 160 hk ur 2,5 liters cylindervolym. En fyrcylindrig motor på två liter och 133 hk finns också. 

Hyundai har profilerat sig som ett lågprismärke och har lyckats utmärkt med modeller som Atos och Santa Fé.

Sonata framstår däremot inte som speciellt billig. En snabb jämförelse med tre bilar som erbjuder jämbördiga utrymmen och motorer visar att priset inte längre är ett konkurrensmedel.

Ford Mondeo V6: 203 900 kronor. Fyrcylindrig: 185 900 kr.

Citroën C5 V6: 227 900 kronor. 

Fyrcylindrig: 169 900 kronor.

Opel Vectra V6: 196 800 kronor. 

Fyrcylindrig: 169 900 kronor.

Sonata V6 kostar 219 900 kronor. Den fyrcylindriga går på 177 900 kronor.

Hyundai betyder "modern" på koreanska, men även om Sonata är en bekväm och hyfsad landsvägsvagn känns den allt annat än modern. Den faller platt till marken för den som kört exempelvis nya Ford Mondeo, som med sexa under huven dessutom är 16 000 kronor billigare. Det valet kan inte vara svårt.

Sonatas höga utrustningsnivå är en faktor som väl ändå kan locka en och annan. Läderklädsel, soltak och 16-tums lättmetallfälgar för totalt 17 900 kronor är det enda bilen kan kompletteras med, resten finns med från början (utom ett aktivt antisladdsystem).

Utrymmena är också en av de starka punkterna. Det finns gott om plats både på längden och på bredden fram och bak och bagageutrymmet är hyggligt.

Byggkvaliteten är inte riktigt i japansk klass men står inte långt efter numera.

Att köra bilen gör sig bäst på jämna, fina asfaltsvägar. Fjädringskomforten varierar rätt tappert beroende på vilket motoralternativ man väljer. Den tyngre sexcylindriga modellen har vad som närmast kan kallas sportchassi medan fyran har mer komfortabel och mjuk sättning. I båda fallen slamrar det friskt i hjulställen när hjulen finner ett potthål eller en slarvigt lagad vägskarv.

Sexan kombineras endast med en fyrstegad automatlåda med möjlighet till manuell växling. Och vill du accelerera fort är det manuellt som gäller. automatlådeläge skriker motorn mest men det händer inte så mycket. Det känns verkligen inte att det utvecklas 178 hk under huven. Även den raka fyran på 133 hk känns den i klenaste laget.

När det gäller bränsle är ingen av motorerna speciellt snål. Fyran vill ha 0,9 liter per mil och sexan med automat slickar i sig 1,07 l/mil vid blandad körning.

Det vore orättvist att säga att Hyundai Sonata i sin fjärde utvecklingsfas är en dålig bil. Men den har egentligen ingenting alls i nyhetsväg att komma med - förutom att jag tycker att den blivit lite snyggare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!